Gå til innhold

EMDR

Gjest skal prøve

Anbefalte innlegg

Gjest skal prøve
Skrevet

Psykologen min har tilbudt meg EMDR-behandling. Jeg er villig til å prøve dette, da jeg sliter med å legge traumer bak meg. Har prøvd mye terapi.

Er det noen her som har hatt nytte av denne behandlingsformen?

willemo1365380562
Skrevet

Jeg har vært hos en psykolog som praktiserer dette. Vi hadde noen "bli kjent" timer. Men etter en stund mente psykiater og pykolog at jeg var så traumatisert, og at videre behandling var uansvarlig og direkte skadelig. Jeg har hørte mye bra om denne behandlingen, så jeg anbefaler deg å prøve. Hvis du etter noen ganger finner ut at det passer for deg, så kan du jo bare slutte.

Gjest skal prøve
Skrevet

Jeg har vært hos en psykolog som praktiserer dette. Vi hadde noen "bli kjent" timer. Men etter en stund mente psykiater og pykolog at jeg var så traumatisert, og at videre behandling var uansvarlig og direkte skadelig. Jeg har hørte mye bra om denne behandlingen, så jeg anbefaler deg å prøve. Hvis du etter noen ganger finner ut at det passer for deg, så kan du jo bare slutte.

Det høres bra ut. Han er psykologspesialist han som skal gi meg behandlingen, og han kjenner meg godt fra tidligere terapi. Jeg er spent på behandlingen. Ønsker å komme meg videre i livet, men jeg har så mange ting med meg i bagasjen, og jeg får liksom ikke integrert det i meg på en god måte. Jeg blir så hjemsøkt hele tiden, og det gir meg både angst og depresjon.

Håper du har fått hjelp på annet vis.

Skrevet

Jeg fikk EMDR-behandling i `06.

Funka ganske godt. Nå, fem år etter er ting begynt å komme tilbake, så legen min mente jeg burde prøve en ny runde med denne behandlinga.

Jeg husker ikke hvordan dette ble utført eller noe da..

Melba1365380968
Skrevet

Det har jeg hatt veldig nytte av! Har brukt det i terapi mot store traumer det i to år nå. Men for meg fungerer det dårlig å bruke øyebevegelser, så sammen med psykologen min testa vi oss fram til at tapping i hendene fungerte fint for meg. Det er viktig å avtale hvordan man skal avbryte EMDR hvis man blir overaktivert av det (dissosiasjon i mitt tilfelle...), da følte ihvertfall jeg meg mye tryggere.

Skrevet

Slik jeg har fått det forklart er at man ved hjelp av emdr kan integrere minner om traumatiske hendelser. Ved traumer er man ofte veldig splittet. Noen deler husker, andre deler husker ikke - med emdr kan minnene integreres i "èn" person.

Når man skal snakke om traumer kan man bli lett aktivert å gå helt inn i traumene, i stedet for å klare å snakke om dem. Man snakker ofte om toleransevindu. Man må holde seg innenfor toleranseområdet hvis man skal klare å nyttiggjøre seg terapi. Går man over toleransevinduet blir man veldig aktivert, stresset, hjertebank osv, går man under toleransevinduet blir man mer apatisk. Emdr kan hjelpe til å utvide dette toleransevinduet, at man gradvis blir i stand til å gå mer inn i ting uten å gå ut av toleransevinduet. Og slik bearbeide traumene bedre.

Jeg har veldig godt utbytte av emdr, kombinert med samtaleterapi.

To linker jeg fant da jeg googlet emdr (ikke lest dem, men de så oversiktelige ut):

http://www.alternativ.no/Nyheter/emdr_traumer.html

http://www.emdrnorge.com/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...