Gå til innhold

Kondens- eller lufttørketrommel?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Modern77

Jeg vet ikke ang strøm, men har hatt en kondenstørketrommel fra Whirlpool

i 6 år - og den funker ennå!

Hvis du har kondenstørketrommel må du passe på at du har god ventilasjon og evnt mulighet til å lufte ut, for det kommer en del varm damp i rommet...

Dessuten må du drive og tømme den vannbeholderen hele tia, mesteparten av kondensen havner selvsagt i den....

En lufttørketrommel er vel direkte koplet til ventilasjonssystemet eller noe så dampen går ut der, så slipper du det problemet.

Ellers er det viktig å tømme lofilteret mellom hver gang.

Min tørketrommel er ganske bra, den har en sensor som sier fra om vanntanken er full, den sier også fra når klærne er tørre og stopper av seg selv.

Har ikke hatt noe som helst problem med denne, anbefales absolutt!

Har hørt flere snakke om vaskemaskiner og tromler oftest ryker etter 5 år (etter at garantitiden er over....), men nå går min på 6 året uten problemer, krysser fingrene den holder noen år til :-)

Det kommer an på hvor du skal ha den. Det blir varmt i rommet der en kondenstrommel er i bruk, men det er jo helt greit hvis det er et vaskerom. Lufttromler må monteres med avtrekk.

Her står det en del grei info:

http://www.thorn.no/hvitevarer/torketrommel-kondens.aspx

Vedr. strømforbruk skal hvitevarer nå være merket med A, B osv., så du kan sammenlikne. Velg en trommel som kan stilles inn etter tøyets tilstand (skaptørt, ekstra tørt osv.), ikke bare på tid, så unngår du å bruke mer enn ønskelig.

Gjest Husmor av og til

Jeg vet ikke ang strøm, men har hatt en kondenstørketrommel fra Whirlpool

i 6 år - og den funker ennå!

Hvis du har kondenstørketrommel må du passe på at du har god ventilasjon og evnt mulighet til å lufte ut, for det kommer en del varm damp i rommet...

Dessuten må du drive og tømme den vannbeholderen hele tia, mesteparten av kondensen havner selvsagt i den....

En lufttørketrommel er vel direkte koplet til ventilasjonssystemet eller noe så dampen går ut der, så slipper du det problemet.

Ellers er det viktig å tømme lofilteret mellom hver gang.

Min tørketrommel er ganske bra, den har en sensor som sier fra om vanntanken er full, den sier også fra når klærne er tørre og stopper av seg selv.

Har ikke hatt noe som helst problem med denne, anbefales absolutt!

Har hørt flere snakke om vaskemaskiner og tromler oftest ryker etter 5 år (etter at garantitiden er over....), men nå går min på 6 året uten problemer, krysser fingrene den holder noen år til :-)

Vi har kondenstørketrommel samme merket. Siden vi har sluk går kondensen i en slange rett ned i sluket, så vi slipper å tømme. Nylig røk reimen på tørketrommelen, men den skiftet vi selv.

Gjest Husmor av og til

Hvor lang tid bruker den på å tørke en vask?

En full maksing med hånduker og undertøy bruker en og en halv time. En bukse som bare er litt våt bruker mye mindre tid. Jeg er helt avhenging av tørketrommel. Bruker den til i hovedsak til hånduker, sengetøy og undertøy. Men tørker også ferdig klær jeg skal ha på meg som ikke er tørr over natt. Eller som ligger ferdigvasket i vaskemaksinen på morgenen(har tidsinnstilt vaskemaskin). Også kjekk å ha når man har alt for mye klesvask og ikke nok plass til å henge på.

Men vår tørketrommel er gammel da. Den er minst 9 år tror jeg. Har vært veldig fornøyd med Whirlpool tørketrommel.

Men Whirlpool kjøleskap som kostet veiledende 17000 side by side, er dårlig. De fleste av plasthyllene eller plastikken rundt glasshyllene har røket. Det er seks år gammelt.

Annonse

Det kommer an på hvor du skal ha den. Det blir varmt i rommet der en kondenstrommel er i bruk, men det er jo helt greit hvis det er et vaskerom. Lufttromler må monteres med avtrekk.

Her står det en del grei info:

http://www.thorn.no/hvitevarer/torketrommel-kondens.aspx

Vedr. strømforbruk skal hvitevarer nå være merket med A, B osv., så du kan sammenlikne. Velg en trommel som kan stilles inn etter tøyets tilstand (skaptørt, ekstra tørt osv.), ikke bare på tid, så unngår du å bruke mer enn ønskelig.

''Vedr. strømforbruk skal hvitevarer nå være merket med A, B osv., så du kan sammenlikne.''

Tror du denne merkingen tar høyde for energitap ved at varmen går ut til kråkene eller angir den bare hvor mye energi som skal til for å få en viss mengde klær tørre?

mvh

''Vedr. strømforbruk skal hvitevarer nå være merket med A, B osv., så du kan sammenlikne.''

Tror du denne merkingen tar høyde for energitap ved at varmen går ut til kråkene eller angir den bare hvor mye energi som skal til for å få en viss mengde klær tørre?

mvh

Jeg tror nok det går på selve maskinens forbruk og at det er ganske grovkornet. I starten var det flere forbrukerundersøkelser som avslørte at noen produsenter slurvet en del. Det er et visst slingringsmonn også. Men det kan jo være greit å vite om man betaler litt ekstra for å få energiklasse A eller "bare" for å få et kjent merke.

Men det spiller også en rolle om man ofte risikerer å kjøre den i lengste laget, fordi trommelen ikke har innstilling på annet enn tid.

Energiklassene er en standard, så det går sikkert an å finne en beskrivelse med masse tekniske detaljer. Den gjelder for alle typer hvitevarer, så jeg tror ikke jeg orker å lese den :-|

Gjest Modern77

En full maksing med hånduker og undertøy bruker en og en halv time. En bukse som bare er litt våt bruker mye mindre tid. Jeg er helt avhenging av tørketrommel. Bruker den til i hovedsak til hånduker, sengetøy og undertøy. Men tørker også ferdig klær jeg skal ha på meg som ikke er tørr over natt. Eller som ligger ferdigvasket i vaskemaksinen på morgenen(har tidsinnstilt vaskemaskin). Også kjekk å ha når man har alt for mye klesvask og ikke nok plass til å henge på.

Men vår tørketrommel er gammel da. Den er minst 9 år tror jeg. Har vært veldig fornøyd med Whirlpool tørketrommel.

Men Whirlpool kjøleskap som kostet veiledende 17000 side by side, er dårlig. De fleste av plasthyllene eller plastikken rundt glasshyllene har røket. Det er seks år gammelt.

Sant om kjøleskap, funker bra kjøleskapet, det er også 6 år gammelt,

men et par av plasthyllene har sprukket... måtte teipe med gaffateip :D

Men men, kan ikke bytte kjøleskap bare pga en hylle som er litt stygg (gaffateipen)....

Så får vente til det klikker. Så får vi se om det blir et annet merke, skal i alle fall studere hyllene og se om de virker "svake"...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...