Gå til innhold

Ble ikke sykemelding

Gjest Er sjelden borte fra jobb

Anbefalte innlegg

Gjest Sjelden borte fra jobb

Helt utrolig. Bytt fastlege med en gang!

Arbeidskollegaene mine skjønte ikke noe når jeg kom på jobb i dag. De var sikre på at jeg ble sykemeldt. Jeg har jo jobbet lenge med hodepine og nakkesmerter. Og vondt i leddene i fingrene. Får fastlegen beskjed vist jeg bytter lege?

Fortsetter under...

Du kan fortelle kiropraktoren at legen ikke ville sykemelde deg, mens du selv mener at det hadde vært riktig slik du har det nå. Da har du ikke gått bak legens rygg, og kiropraktoren kan gjøre en selvstendig vurdering mht sykemeldingsgrunnlag.

Det er allikevel slik at legen din sitt syn på dette er i samsvar med hva som anses som god praksis. Det viktigste for deg nå, er å komme i gang med behandling og trening. Det er også viktig å tenke gjennom om det er forhold på arbeidsplassen som utløser smertene, og om det kan gjøres noen endringer der.

petter smart

''Jeg er aldri sykemeldt så jeg hadde håpet på det no.''

Desverre er ikke sykmelding noe man gjør seg fortjent til, det er noe man får hvis man er for syk til å arbeide. NAV har fått legene med på en kraftig innstramming i sykmeldingspraksisen.

Jeg synes det nesten blir litt for galt den andre veien nå. Synes det må være rom for at man skal kunne ha et liv utenfor jobben også. Spesielt slike som du som har små barn hjemme som krever sitt. Ikke bare å legge seg ned og slappe av, eller trene for den saks skyld, når man skal ha omsorg for barna.

Å få barn er et valg man gjør. Dersom det blir for mye for en så blir det feil at samfunnet skal betale for det i form av sykemeldinger.

En kan velge å spørre om fri uten lønn.

Å få barn er et valg man gjør. Dersom det blir for mye for en så blir det feil at samfunnet skal betale for det i form av sykemeldinger.

Å få barn er en berikelse for samfunnet og politikerne ønsker at kvinner skal føde flere barn.

Så ja, det er et valg, men samtidig må det ikke bli sånn at man velger bort barn pga økonomi. Hvis kvinner sluttet å føde barn ville det blitt krise.

Gjest Elextra

''Å få barn er et valg man gjør. Dersom det blir for mye for en så blir det feil at samfunnet skal betale for det i form av sykemeldinger.

''

Mener du virkelig at man ikke skal få sykmelding/sykepenger om man er så plaget under svangerskap at en ikke er i stand til å arbeide? Nærmest sjokkerende holdning, i så fall, synes jeg!

''Å få barn er et valg man gjør. Dersom det blir for mye for en så blir det feil at samfunnet skal betale for det i form av sykemeldinger.

''

Mener du virkelig at man ikke skal få sykmelding/sykepenger om man er så plaget under svangerskap at en ikke er i stand til å arbeide? Nærmest sjokkerende holdning, i så fall, synes jeg!

Det der handlet vel ikke om svangerskap, men om hvorvidt legen bør ta hensyn til totalbelastningen på pasienten eller bare den som kommer fra jobben.

Altså om man kan få sykemelding selv om man kunne klart jobben hvis resten av døgnet ble brukt til trening og hvile. Noe som ikke er så enkelt hvis man har småbarn hjemme.

Annonse

''

''Mener du virkelig at man ikke skal få sykmelding/sykepenger om man er så plaget under svangerskap at en ikke er i stand til å arbeide?''

Det var vel ikke det petter smart snakket om, - trådstarter ville sykemeldes for å kunne fungere bedre på fritiden. Og jeg forstår trådstarter, men også litt petter smart... Har vært borti folk på jobben som har så mye styr på fritiden sin (mange barn og i tillegg unødvendig mange aktiviteter både for seg selv og ungene) at de blir så slitne at de ikke "orker" å være på jobb sånne dager når de ikke føler seg helt på topp... Og da kan det jo bli mange sykedager.

nitty-gritty

Det er like nødvendig for samfunnet at mennesker kan oppdra barn på fritiden sin, som at de kan jobbe.

Ja, hun jobber som stuepike og klarer seg sikkert fint uten lønn. Så mye som de tjener, har hun nok et stort fond å tære på.

Hvorfor foreslår du ikke at barnas far tar ansvar for ungene i noen dager, slik at hun kan bruke all fritid til trening og hvile, slik legen tydeligvis ønsker - og slik en mannlig bygningsarbeider med belastningsproblemer kunne gjort?

Ja, hun jobber som stuepike og klarer seg sikkert fint uten lønn. Så mye som de tjener, har hun nok et stort fond å tære på.

Hvorfor foreslår du ikke at barnas far tar ansvar for ungene i noen dager, slik at hun kan bruke all fritid til trening og hvile, slik legen tydeligvis ønsker - og slik en mannlig bygningsarbeider med belastningsproblemer kunne gjort?

''Hvorfor foreslår du ikke at barnas far tar ansvar for ungene i noen dager, slik at hun kan bruke all fritid til trening og hvile, slik legen tydeligvis ønsker - og slik en mannlig bygningsarbeider med belastningsproblemer kunne gjort?''

Godt poeng!

Gjest Nickløsheletiden

Jo større del av befolkningen som er i arbeid, jo større blir sykefraværet, men takket være velferdsordningene kan flere være yrkesaktive og hva er mest lønnsomt?

''HØY DELTAKELSE

- Det er logiske forklaringer på hvorfor Norge har høyest sykefravær, sier forskningsleder Aslaug Mikkelsen ved Rogalandsforskning.

- Ingen av de andre landene har så stor yrkesaktiv del av befolkningen som oss.

Ifølge SSB er 70 prosent av alle nordmenn yrkesaktive. Et så høyt tall gir automatisk høyere fravær, fastslår Mikkelsen.

- Det koster ikke så mye å være syk i Norge. Sverige har etter innføringen av karensdager klart å få ned korttidsfraværet, men langtidsfraværet er likevel stigende, sier Mikkelsen.

Forsker Anne Inga Hilsen ved Arbeidsforskningsinstituttet mener høyt press i arbeidslivet gjør at mange sliter med å henge med. Da blir resultatet høyere sykefravær.

- Men er det større press her enn i andre land?

- I Norge har vi en større del av befolkningen i jobb, dermed også flere med helseproblemer. Når presset blir for stort, så gir det også høyere sykefravær.

- Vi må se bak tallene. I tillegg til høy sysselsetting, har vi en veldig høy kvinneandel som føder flere barn enn yrkesaktive kvinner i andre land, sier LO-sekretær Rita Lekang.

Barna bringer lykke, men også mer fravær - og det er vi nødt til å godta, ifølge Lekang. - Norske kvinner og menn er verken mer sutrete, grinete eller syke enn folk i andre land''

petter smart

Det var faktisk et godt råd. Far kan ta ansvaret for det aller meste mens hun slapper av/trener seg opp, evt går til kiropraktor. Jeg er nok for mannssjåvinistisk for å kunne komme på slike gode forslag :-)

petter smart

''

Det blir jo noe helt annet. Da er man for syk til å jobbe. Men her er hun ikke for syk til å jobbe i seg selv, men mener at belastningen med barna i tillegg blir for mye.

Annonse

Gjest Elextra

Det der handlet vel ikke om svangerskap, men om hvorvidt legen bør ta hensyn til totalbelastningen på pasienten eller bare den som kommer fra jobben.

Altså om man kan få sykemelding selv om man kunne klart jobben hvis resten av døgnet ble brukt til trening og hvile. Noe som ikke er så enkelt hvis man har småbarn hjemme.

Aha, ok. Interessant problemstilling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...