Gå til innhold

Oss ustabile i mellom

Anbefalte innlegg

Gjest huldra-puldra
Skrevet

Det virker som det er vanskelig å behandle oss med emosjonell ustabil personlighets forstyrrelse. Jeg har vært en hel evighet i systemet uten at det har hjulpet meg nevneverdig. Nå skal jeg begynne i et nytt opplegg spesielt rettet mot denne diagnosen. De kaller det Dialectical Behavior Therapy og jeg er spent. Jeg måtte avslutte timene med behandleren min på poliklinikken og nå er jeg livredd at jeg må slutte med timene med fastlegen min også. Timene med han betyr mye for meg. Han er så snill, lett å prate med og omsorgsfull. Jeg vil ikke miste han. Om jeg må velge kan det hende jeg velger fastlegen i stedet. Men poenget med Dialectical Behavior Therapy er at en skal være veldig fokusert på behandingen uten innbladning fra andre... slik jeg har forstått det.

Jeg er ikke så ustabil som i mine yngre dager, men jeg har vært "syk" siden jeg var 15 år og i dag er jeg 32 og har vært på randen av selvmord flere ganger. Men det jeg lurer på er din historie om hva som hjelper og ikke.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Hei! Jeg kan fortelle hva som har hjulpet meg. Jeg har gått til den samme psykologen i 7 år. 2 ganger i uken. I dårligere perioder 3 ganger i uken. Går nå en gang i uken og skal avslutte innen året er omme. Jeg er blitt "frisk".

Jeg kan trøste deg med at jeg begynte å bli bedre før det var gått hele 7 år.

Jeg har gått i intensiv psykoterapi.

Det er fullt mulig å bli frisk!! Du må tro på det og ikke gi opp håpet.

Det koster, men er lærerikt og ikke minst, man blir bedre. Du må bare holde ut og se på terapitiden som din viktigste jobb.

Jeg begynte i terapi når jeg var litt eldre enn deg.

Stå på! Ønsker deg lykke, lykke til!

Skrevet

''Han er så snill, lett å prate med og omsorgsfull. Jeg vil ikke miste han. Om jeg må velge kan det hende jeg velger fastlegen i stedet.''

Mener du virkelig det? Er ikke det i såfall et fullstendig perspektivløst valg ettersom du nå omsider har fått tilbud om spesifikk behandling i forhold til det du sliter med?

Gjest huldra-puldra
Skrevet

Hei! Jeg kan fortelle hva som har hjulpet meg. Jeg har gått til den samme psykologen i 7 år. 2 ganger i uken. I dårligere perioder 3 ganger i uken. Går nå en gang i uken og skal avslutte innen året er omme. Jeg er blitt "frisk".

Jeg kan trøste deg med at jeg begynte å bli bedre før det var gått hele 7 år.

Jeg har gått i intensiv psykoterapi.

Det er fullt mulig å bli frisk!! Du må tro på det og ikke gi opp håpet.

Det koster, men er lærerikt og ikke minst, man blir bedre. Du må bare holde ut og se på terapitiden som din viktigste jobb.

Jeg begynte i terapi når jeg var litt eldre enn deg.

Stå på! Ønsker deg lykke, lykke til!

Interessant å høre hvor hyppig du går i terapi. Jeg har vanligvis hatt time annenhver uke... det vil si 3-4 timer i løpet av en måned med to personer. Tror det blir to ganger i uken nå + en del hjemmelekse. Skal virkelig prøve så godt jeg kan og være fullstendig ærlig og åpen. Har troen på et mer intensivt opplegg og mndre kriser i framtiden.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Interessant å høre hvor hyppig du går i terapi. Jeg har vanligvis hatt time annenhver uke... det vil si 3-4 timer i løpet av en måned med to personer. Tror det blir to ganger i uken nå + en del hjemmelekse. Skal virkelig prøve så godt jeg kan og være fullstendig ærlig og åpen. Har troen på et mer intensivt opplegg og mndre kriser i framtiden.

Ja, jeg tror du er på rett spor når du tenker på hyppighet. Ifølge min psykolog må det være intensiv behandling når det gjelder denne forstyrrelsen. Selv om alle mennesker , ustabile eller ikke, er forskjellige. Og det er denne intensive behandlingen som har hjulpet meg. Et opplegg med en gang i uka er for lite. Tenker jeg. jeg går en gng pr uke nå fordi jeg forbereder meg på å avslutte. "Behandlingen" er på en måte over.

Så du har to stk behandlere? Hva slags type behandling er det egentlig?

Min behandling har rett og slett vært å grave i "møkka", gjentatte ganger, om og om igjen. Noe, hvis jeg har forstått det rett, NHD ikke er begeistret over. Men for meg har det vært det eneste rette.

Jeg har ikke hatt noe metakognitivt opplegg og aldri hjemmelekser.

Jeg anbefaler den type behandling jeg har hatt. Altså intensiv psykoterapi.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...