Gå til innhold

Unnvikende/engstelig pf- og facebook..

Anbefalte innlegg

Gjest Hun med lavt selvbilde
Skrevet

Har ikke vært medlem på fb så veldig lenge, men det har etterhvert blitt nærmere 300 venner. Av disse er 20 relativt nære og som jeg omgås jevnlig. Ca 150 av dem omgås jeg innimellom og resten er gamle klassevenner og kollegaer jeg hadde et godt forhold til.

Ingen av facebookvennene mine er folk jeg bare vet hvem er og ikke kunne konversert med om jeg traff dem på gata. Jeg er litt sånn som kjenner mange- og mange kjenner meg litt, men veldig få kjenner meg godt. Jeg er nemlig SVÆRT usikker som person og har veldig lavt selvbilde, selv om det ikke viser utad.

Som person er jeg egentlig ganske normal vil jeg tro. Har et normalt pent utseende og syns egentlig jeg ser kul og ok ut.Noen vil vel også si jeg er populær. De fleste tror jeg er sosial, fordi jeg er veldig på- og av og viser bare den sosiale og omgjengelige siden min for folk. Sannheten er at jeg som regel holder meg for meg selv den meste av tiden. Først og fremst fordi jeg innbiller meg at om folk kommer nærmere inn på meg, så finner de ut at jeg ikke var så kul likevel.

Har lest litt på nettet og funnet ut at det finnes en personlighetsforstyrrelse som heter unnvikende/engstelig personlighetsforstyrrelse. Alt som står om denne PF, stemmer med meg.

Av samme grunn er jeg også en veldig usikker fb-bruker. Gjør minst mulig ut av meg der. Opptaterer statusen min kanskje 2 ganger per år og kommenterer også andres statuser svært sjeldent. Går stort sett i bursdagsmeldinger. Er nemlig redd for å dumme meg ut også her .

Og her kommer jeg til sakens kjerne. Jeg har jo destruktive tanker om at folk ikke liker meg om de blir bedre kjent med meg. Prøver å tenke at jeg bare er paranoid og at det bare er noe jeg innbiller meg, men jeg vil si at jeg gang på gang får ganske åpenlyse bekreftelser på at dette stemmer. Facebook har vært med å bevist dette.

Det siste året har minst 10 venner slettet meg som facebook venn. Ikke alle disse har vært like sårende, fordi vi ses sjeldent og jeg er jo tross alt en ganske passiv og ”kjedelig” facebookvenn. Men et par av disse personene er faktisk blant de jeg omgås og prater med jevnlig. Har egentlig alltid hatt en positiv og hyggelig tone med dem. Vi er også alle en del av en større lokal omgangskrets og vanker på de samme stedene. Vi har også flere felles venner og bortimot 60 felles facebook venner.

Jeg kjenner jeg blir så nedbrutt av dette her. Her sitter jeg pg prøver å bygge meg opp og jobbe med selvbilde mitt og så får jeg bekreftet at jeg virklg ikke BLIR likt som person. Jeg vurdere å trekke meg fra hele facebook fordi jeg nesten får vondt i magen når jeg skal inn å sjekke profilen min. Tenk om noen flere har slettet meg. Tenk om flere i den sammegjengen virkelig misliker meg sterkt for en eller anne grunn, rotter seg sammen og sletter meg en etter en! (3 av dem har allerede gjort det). Det jeg sliter mest med er at dette er personer jeg virkelig har likt og syns var kule. Har vært stolt over å være facebookvennen deres..

Men nå lurer jeg på om det rett og slett ikke er bra for meg å være på facebook. Grunnen til at jeg i det hele tatt er der i dag er fordi det er godt å få med meg litt av det som skjer rundt meg og i omgangskretsene mine . men nå viser det seg jo at mange av disse ikke er vennene mine likevel, slik jeg trodde.

Jeg vet ikke om jeg takler denne stadige avvisningen når det er nettopp dette jeg sliter med. Nemlig sykelig frykt for avvisning.

Hva synes dere?

Gjest ambrose
Skrevet

Kan det være en annen grunn til at de har sjette deg - og som ikke har noe med deg å gjøre? Kan det være fordi du er passiv bruker, som du sier?

Skrevet

Kan det være en annen grunn til at de har sjette deg - og som ikke har noe med deg å gjøre? Kan det være fordi du er passiv bruker, som du sier?

Jo, men synes det er litt merkelig de sletter meg pga min passivitet på fb, når jeg jevnlig treffer på dem og hilser/småprater med dem jevnlig i real life...

Trodde ikke det var vanlig å slette venner på facebook en har litt med å gjøre, hvis en ikke virkelig misliker vedkommende..

Gjest aktivitetsnivå
Skrevet

Jeg _tror_ kanskje svaret ligger i din bruk av facebook. Det er mange som sletter venner som oppdaterer statusen bare to ganger i året dersom de selv er en som deler mye.

Jeg vet jo ikke om det er tilfellet her, men jeg vet at mange sletter slike venner som allikevel ikke bruker facebook. (Og hvis de bruker den bruker den bare for å "snoke" uten å dele noe selv) Det betyr ikke at de ikke liker deg som person uteneom, men de føler kanskje ikke for å dele så mye til folk som ikke deler igjen. Kanskje har de forferdelig mange venner på Facebook, og velger å beholde bare de som de faktisk har kontakt med å på Facebook. Deg har de jo kontakt med utenom likevel, og du er ikke aktiv der inne, så hvorfor skal dere være venner der inne. Dette _kan_ folk tenke.

Gjest YotoHama
Skrevet

Jo, men synes det er litt merkelig de sletter meg pga min passivitet på fb, når jeg jevnlig treffer på dem og hilser/småprater med dem jevnlig i real life...

Trodde ikke det var vanlig å slette venner på facebook en har litt med å gjøre, hvis en ikke virkelig misliker vedkommende..

Tenk på FB som en fiktiv sosial arena, for det er nemlig det det er. Vær glad for de gode vennene du har i real life. Disse er de virkelig vennene. Om noen skulle finne på å slette deg fra vennelista, tror jeg neppe dette er venner som du ringer ukentlig og drar på kino med. Det er gjort litt forskning på hvor mange mennesker en egentlig klarer å håndtere som venner. Tallet er 20, dvs, alle disse andre som du kanskje har sagt hei til på byen, ikke er verken venner eller fiender. Bare et kjent fjes som du har delt noen ord med. Ikke ta FB seriøst, det viktigste er å sette pris på de vennene en har i RL. Jeg er sikker på at du er ei flott jente, fasader har vi alle. Stol på det folk sier til deg, og ikke hør på den indre stemmen som sier noe annet..

Skrevet

Tenk på FB som en fiktiv sosial arena, for det er nemlig det det er. Vær glad for de gode vennene du har i real life. Disse er de virkelig vennene. Om noen skulle finne på å slette deg fra vennelista, tror jeg neppe dette er venner som du ringer ukentlig og drar på kino med. Det er gjort litt forskning på hvor mange mennesker en egentlig klarer å håndtere som venner. Tallet er 20, dvs, alle disse andre som du kanskje har sagt hei til på byen, ikke er verken venner eller fiender. Bare et kjent fjes som du har delt noen ord med. Ikke ta FB seriøst, det viktigste er å sette pris på de vennene en har i RL. Jeg er sikker på at du er ei flott jente, fasader har vi alle. Stol på det folk sier til deg, og ikke hør på den indre stemmen som sier noe annet..

Takk for det fine svaret ditt! Det varmet..

Skrevet

Du forsøkte ikke skyve vekk mine følelser, med at jeg antagelig tok feil, og svarte på det jeg faktisk skrev.

Det var kanskje et sånt svar jeg fisket etter som trøst, da jeg skrev innlegget i utgangspunktet.

Vet jo at jeg ikke bør henge meg opp i slike ting og heller konsentrere meg om de personene jeg VET liker meg. For det er faktisk et par som oppriktig gjør der.

Gjest ambrose
Skrevet

Jeg synes ikke du skal legge det på deg. Det kan være helt andre grunner til dette.

Evt kan du jo spørre de rett ut.

Ps. Får du hjelp av en profesjonell med dine vansker?

Gjest smil til livet :o)
Skrevet

Jeg har en profil jeg aldri bruker. Legger ikke ut noe, ser ikke hos andre. Sagt at jeg ikke ønsker at det legges ut bilder av meg, noe alle respekterer. Har kun venner jeg ser i virkeligheten, under 20.

Når folk blir sure for at jeg ikke kommenterer status, bilder osv blir jeg bare irritert. Sier rett ut at jeg heller treffer venner og hører hva som skjer ansikt til ansikt enn å skrive "liker" og kommentarer på fb. Vil ikke oppdateres via fb. Ingen har blitt sure for det.

Får jeg venneforspørsler fra folk jeg vet hvem er, eller venner av venner trykker jeg ikke på ja. Hvis vi ikke har hatt kontakt siden barneskolen, bodd i samme by uten kontakt og så skal vi plutselig bli bestevenner på fb.. Det er jo en grunn til at vi ikke har beholdt kontakten. Skulle jeg ha møtt disse hadde samtalen stoppet opp når oppdatering på skole, jobb, kjærester ++ var ferdig.

Med personer jeg ikke har hatt kontakt med på lenge men som bor i en annen by eller utenlands så stiller det seg naturlig nok annerledes. Men jeg ville ikke brukt fb til å opprettholde kontakten. Fb kunne gjort at vi gjenopptok kontakten, men der stopper mitt liv på fb.

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

[quote name=smil til livet :o)' timestamp='1308737425' post='4603133]

Jeg har en profil jeg aldri bruker. Legger ikke ut noe, ser ikke hos andre. Sagt at jeg ikke ønsker at det legges ut bilder av meg, noe alle respekterer. Har kun venner jeg ser i virkeligheten, under 20.

Når folk blir sure for at jeg ikke kommenterer status, bilder osv blir jeg bare irritert. Sier rett ut at jeg heller treffer venner og hører hva som skjer ansikt til ansikt enn å skrive "liker" og kommentarer på fb. Vil ikke oppdateres via fb. Ingen har blitt sure for det.

Får jeg venneforspørsler fra folk jeg vet hvem er, eller venner av venner trykker jeg ikke på ja. Hvis vi ikke har hatt kontakt siden barneskolen, bodd i samme by uten kontakt og så skal vi plutselig bli bestevenner på fb.. Det er jo en grunn til at vi ikke har beholdt kontakten. Skulle jeg ha møtt disse hadde samtalen stoppet opp når oppdatering på skole, jobb, kjærester ++ var ferdig.

Med personer jeg ikke har hatt kontakt med på lenge men som bor i en annen by eller utenlands så stiller det seg naturlig nok annerledes. Men jeg ville ikke brukt fb til å opprettholde kontakten. Fb kunne gjort at vi gjenopptok kontakten, men der stopper mitt liv på fb.

Hvorfor har du profil på facebook?

Gjest smil til livet :o)
Skrevet

Hvorfor har du profil på facebook?

Av grunner som kan gjøre at noen kan skjønnne hvem jeg er hvis jeg skriver det her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...