Gå til innhold

Vaksine igjen - til Bulgaria

Anbefalte innlegg

Gjest Bulgariafareren

Bulgaria - anbefalte vaksiner

Turisme: Hepatitt A. Hepatitt B. Difteri, stivkrampe, kikhoste og polio

Har ikke tenkt på dette i det hele tatt!

Vi reiser om 2 uker, og anbefalt er og ta vaksinene 4 uker før!

Trenger vi disse da? Huff, blir så mye og styre med nå...

Pleier turister i disse landene og være så nøye på disse vaksinene?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/366327-vaksine-igjen-til-bulgaria/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Ja, skal til Albena, Wing resort.

Men hvorfor står det at vi burde vaksineres da tro...?

Sikkert for å sikre seg. Var det reiseselskapet som anbefalte eller noen andre?

Vaksinasjonskontorene har bøker hvor anbefalte vaksiner til forskjellige land er listet opp. Det er knapt noe land det ikke anbefales å vaksinere seg før man drar til.

Men, dette er absolutt ikke nødvendig. Og jeg mistenker at vaksineprodusentene har en "liten" finger med i spillet.

Skal man ut i ødemarken, bo på steder med særdeles lav standard, spise mat som ikke er sikkelig kokt/stekt osv - så kanskje. Men om man bor på normale hoteller og spiser på restauranter i turistområder så er det ingen fare i det hele tatt.

Dessuten koster det mye å vaksinere seg. Prisen pr. vaksine ligger på mellom 200-500,-, og så får du gange de hele med antall reisende...

Gjest Shira :o)

Jeg er vaksinert mot hep A. Jeg spurte om hep B, vi skulle til Egypt. Fikk til svar at det var aktuelt om jeg skulle i bushen og leke.

Jeg leste meg endel opp på vaksiner den gang, og generelt anbefales det å oppdatere barnevaksiner, som stivkrampe og polio. Samtidig så er det ett stort men her, hva skal man på ferie?

Hotellkomplex så er det lite fare i mine øyne i Bulgaria.

Vi var i Bulgaria i fjor, vi var jo vaksinerte, men deler av reisefølget var det ikke og det hadde ikke vært aktuelt med vaksiner for den turen for dem heller.

Turistdiarèvaksinen som jeg pleier å ta (trøblete mage fra før) tok jeg ikke til Bulgaria, vi spiste ute hver eneste dag. Fulgte jo kun de vanlige rådene.

Så dette går nok helt fint! Generelt så sier reisebyråene at du skal sjekke ut om du trenger vaksiner, de ønsker jo selvsagt å sikre seg. Skal du ut å leke Tarzan så er nok vaksiner lurt, men bo på turisthotell, være på turiststeder går nok fint.

Det er kostbart å vaksinere seg, det må også gjøres visst lenge før. Jeg betalte godt over 2000 kr, men det var inkludert to turistdiarèvaksiner, 3 hep B, 2 stivkrampe/difteri/polio (guttungen fikk den gratis via vaksinasjonsprogrammet, jeg bare fremskyndet den). Selvsagt er det verdt det når en trenger det. (hep A er forøvrig da lurt å ta opp igjen etter 1 år, da er man vaksinert de neste 20 år)

Eneste jeg er obs på er stivkrampe. Er uhellet ute med bitt, skjære seg på noe uggent osv så kan man vurdere å få tatt en stivkrampesprøyte dersom en ikke har.

Gjest Alle bør ha difteri/stivkrampe/poliovaksine !

Difteri / Stivkrampe / Polio er jo en del av barnevaksinasjonsprogrammet, så hvis dere har fulgt det vanlige programmet på helestsjonene så er dere jo sikret.

Jeg ville absolutt tatt disse hvis dere av en eller annen grunn ikke har tatt dem som en del av det vanlige vaksinasjonsprogrammet.

Kanskje dere foreldre trenger en oppfriskning, hvis dere ikke er revaskinert siden ungsomsskolen.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainArea_5661&MainArea_5661=5631:0:15,4537:1:0:0:::0:0

Hepatitt A - jeg ville tatt det.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainArea_5661&MainArea_5661=5631:0:15,5211:1:0:0:::0:0

Hepatitt B - ikke hvis dere skal være på et vanlig turiststed med god standard.

Ang difteri, min niese gikk i barnehage med barnet i den familien som kom hjemtil Norge fra Latvia med difteri i 2008, og hvor hele barnehagen, og alle andre som hadde vært i kontakt med dem måtte medisineres lange og kraftig for sikkerhetsskyld. Bare fordi barnets mor mente man ikke skulle følge barnevaksinasjonsprogrammet. Hun var ikke særlig populær, for å si det mildt..

Ja, skal til Albena, Wing resort.

Men hvorfor står det at vi burde vaksineres da tro...?

''Men hvorfor står det at vi burde vaksineres da tro...?''

Det er fordi turoperatører og reisebyråer er pliktige til å informere om at folk evt. må vaksineres/ha pass/visum osv.

Er ikke sikkert man trenger det, men de er pliktige til å informere, slik at folk sjekker det videre opp selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...