Gå til innhold

førerkort - medisiner

Anbefalte innlegg

ink1365380698
Skrevet

NHD er det virkelig sånn at vi med panikkangst som ikke tåler ssri, og må bruke benzo preparater kommer til å miste førerkortet? Hva med alle som går på smertestillende, allergimetdisiner m.m.m. -- er det benzo de skal til livs. Jeg bor på et et sted hvor man er avhendig av bil for å få handlet mat. Har brukt fem år på å tørre å kjøre bort til den butikken, besøke venner, dra på stedets kafe på grunn av fatalt ssri førsøk. Har med andre ord sittet hjemme i flere år. Verden er ikke rettferdig. Har vært helt avhengig av andre helt til for ett år siden, Kjører ikke annet enn innen bygda jeg bor i. Men det er en revolusjon helt siden 2005.

Gjest Urbanisert
Skrevet

Poenget er vel -uansett medisintype- om bruken av den ansees å gjøre sjåføren uskikket til å kjøre bil.

Det er jo mange medisiner som er merket med en rød trekant av denne grunn. Smertestillende, beroligende mm.

Skrevet

Det er avhengig av hvor store doser du bruker.

ink1365380698
Skrevet

Poenget er vel -uansett medisintype- om bruken av den ansees å gjøre sjåføren uskikket til å kjøre bil.

Det er jo mange medisiner som er merket med en rød trekant av denne grunn. Smertestillende, beroligende mm.

Ja det blir mange uten førerkort-- bare forbeholdt de friske. Er forresten Lyrica et B-preparat? Noen som vet om det er avhendighetsdannende? En venninne bruker det med hell, så jeg har lurt på å prøve dem, men vil ikke ha mere jeg ikke greier å slutte med.

Har noen en oversikt over hvilke medisiner og doser dette med å frata førerkortet gjelder?

ink1365380698
Skrevet

Reglene er ikke fastsatt ut fra en rettferdighetsvurdering, men ut fra en risikovurdering.

Dette er beskrevet i IS-1348. På side 61 finner du en beskrivelse av medisiner brukt i psykiatrien, og på side 65 finner du en tabell. Vær oppmerksom på at

http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00298/Retningslinjer_for__298079a.pdf

Jeg er så vant til min dose at jeg blir ikke trett eller ukonsentrert-hadde jeg blitt det hadde jeg ikke kjørt, men det betyr vel ikke noe. Var inne på listen og kikket, men bare latinske navn-- noen som vet hva paralgin forte heter? Bruker ikke det selv men vet det er mange som gjør det. Gåt ut i fra at de er i faresonen.

Gjest fratatt?
Skrevet

Reglene er ikke fastsatt ut fra en rettferdighetsvurdering, men ut fra en risikovurdering.

Dette er beskrevet i IS-1348. På side 61 finner du en beskrivelse av medisiner brukt i psykiatrien, og på side 65 finner du en tabell. Vær oppmerksom på at

http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00298/Retningslinjer_for__298079a.pdf

Tusen takk for informativ link.

Jeg er bevisst i forhold til bilkjøring og holder meg langt unna foreskrevet dose ved bilkjøring. Kan jeg bli fratatt førerkortet på grunnlag av hvilke medisiner og dosering jeg står på, uten at det tas hensyn til at jeg ikke bruker medisiner før jeg kjører?

Har skrevet hvordan jeg kombinerer medisiner med bilkjøring nedenfor.

Jeg bruker mer enn tillatt, men ville aldri funnet på å sette meg bak rattet etter inntak av disse medisinene. Før jeg kjører har jeg alltid to døgn uten inntak av disse medikamentene. Dette er ikke noe jeg har avtalt med legen min, men jeg føler ikke at noe annet er forsvarlig. Jeg har brukt medisinene lenge, og bør tåle høyere doser før jeg blir sløv. Føler meg ikke sløv, men vet at min reaksjonsevne med stor sannsynlighet likevel er svekket. Skulle jeg ha tatt medisiner og skadet noen i trafikken ville det vært umulig å leve med.

Uten de sterke sovemedisinene sover jeg dårlig/lite. Forskning har vist at også mangel på søvn kan "omgjøres" til antatt promille (slik det er beskrevet med medikamenter). Jeg kan være heldig å sove, men sover jeg ikke setter jeg meg heller ikke bak rattet.

Er dette noe jeg bør ta opp med legen å søke om dispensasjon? Vi har vel egentlig aldri snakket veldig konkret om medisiner og bilkjøring. Tror jeg har nevnt det jeg har skrevet over, han vet hvor bevisst jeg er på det og så har det ikke blitt mer snakk om det.

Gjest fratatt?
Skrevet

Jeg er så vant til min dose at jeg blir ikke trett eller ukonsentrert-hadde jeg blitt det hadde jeg ikke kjørt, men det betyr vel ikke noe. Var inne på listen og kikket, men bare latinske navn-- noen som vet hva paralgin forte heter? Bruker ikke det selv men vet det er mange som gjør det. Gåt ut i fra at de er i faresonen.

Du finner alle virkestoff på felleskatalogen.no

Søk på aktuell medisin så får du virkestoff og all informasjon om medisinen.

Gjest Urbanisert
Skrevet

Ja det blir mange uten førerkort-- bare forbeholdt de friske. Er forresten Lyrica et B-preparat? Noen som vet om det er avhendighetsdannende? En venninne bruker det med hell, så jeg har lurt på å prøve dem, men vil ikke ha mere jeg ikke greier å slutte med.

Har noen en oversikt over hvilke medisiner og doser dette med å frata førerkortet gjelder?

''bare forbeholdt de friske'' Nei...bare forbeholdt dem som ansees å være i stand til å kjøre

Jeg skjønner frustrasjonen din, altså! Men enda viktigere er sikkerhet i trafikken. Jeg er ikke interessert i å kjøre bil i påvirket tilstand (av alkohol eller medisiner eller annet), ei heller i å møte på andre som er det. Dette er vel viktig for deg også?

ink1365380698
Skrevet

''bare forbeholdt de friske'' Nei...bare forbeholdt dem som ansees å være i stand til å kjøre

Jeg skjønner frustrasjonen din, altså! Men enda viktigere er sikkerhet i trafikken. Jeg er ikke interessert i å kjøre bil i påvirket tilstand (av alkohol eller medisiner eller annet), ei heller i å møte på andre som er det. Dette er vel viktig for deg også?

selvsagt, men føler meg hverken trett eller sløv av 1 mg xanor

Gjest smil til livet :o)
Skrevet

selvsagt, men føler meg hverken trett eller sløv av 1 mg xanor

''Tabellen må leses med forsiktighet og må

alltid leses i sammenheng med teksten i pkt. 16.2.1 – 16.2.9.

Påvirkningsgraden er avhengig av vekt, alder, sykdom, omfanget av medikamentbruken, om smertestillende medikasjon står i forhold til smertene som behandles, og andre individuelle forhold.

Personer med samme medikamentdose kan være påvirket i

svært ulik grad og kan ha ulike serumverdier av medikamentet. Noen ganger kan måling av serumnivå gi verdifull tilleggsinformasjon for å vurdere påvirkningsgraden og dermed mulig trafikkfare. ''

Gjest Zyprexus
Skrevet

Jeg har Stesolid som eventuelt medisin og kan ta opptil 10 mg pr. dag. Gikk fint å få dispensasjon fra fylkeslegen. Men så klart, det må en helheltsvurdering til, ikke bare medisinene. Det må sies at jeg ikke er noen storforbruker av Stesolid, nå er jeg inne i en god periode og har ikke brukt Stesolid på over 3 måneder!

I veilederen NHD linket til, se i kollonen for "Dispensasjon bør vanligvis gis for lavere klasser. Dispensasjon kan gis for høyere klasser" så får du en indikasjon på hvilke dose du kan regne med å få dispensasjon for.

Håper det ordner seg. Vet hvor fælt det må være å bli uten førerkort.

Gjest Zyprexus
Skrevet

Nå skriver du feil igjen. Fra fylkesmannen.no:

"Det er satt opp veiledende grenser for flere aktuelle medikamenter som viser hvor stor døgndosen kan være før du må søke dispensasjon hos Fylkesmannen. For medikamentene Vival-Valium-Stesolid er helsekravet til førerkort vanligvis ikke oppfylt ved bruk av en døgndose på 5 mg eller mer."

Der står det da klart og tydelig 5 mg eller mer på Stesolid?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nå skriver du feil igjen. Fra fylkesmannen.no:

"Det er satt opp veiledende grenser for flere aktuelle medikamenter som viser hvor stor døgndosen kan være før du må søke dispensasjon hos Fylkesmannen. For medikamentene Vival-Valium-Stesolid er helsekravet til førerkort vanligvis ikke oppfylt ved bruk av en døgndose på 5 mg eller mer."

Der står det da klart og tydelig 5 mg eller mer på Stesolid?

Jeg kan lese.

Når jeg likevel skriver det jeg skriver, er det fordi jeg har hatt møte med vår meget strenge Fylkeslege og hennes stab. De slutter seg til min fortolkning som den klart mest fornuftige.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...