Gå til innhold

Dårlig betalt! om Yrke.

Anbefalte innlegg

Gjest rektor i kulturskole

Jeg tar en master innen kunst og kultur, og har de siste år tenkt at det å være rektor i kulturskolen må være et fint yrke. Og ganske godt betalt må det være, har jeg tenkt, siden det jo er en slags sjefsstilling. Så oppdager jeg nå at man kun tjener litt over 200.000 i året! (netto). Whaaat?

Jeg tror jeg skal revurdere det yrkesvalget, sikkert en grei startlønn for oss humanister (vi skal jo ikke forlange for mye), men etter flere år i den jobben ville jeg i alle fall forventet å gå kraftig opp i lønn.

Er det noen som vet hvordan denne lønnen fastsettes, er det den enkelte kommune som bestemmer den?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/366339-d%C3%A5rlig-betalt-om-yrke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest rektor i kulturskole

Dette høres ikke ut til å være en heltidsstilling.

Det må være en deltidsstilling ja..ellers gir det jo ingen mening. Det er jo alltid mennesker med høy (og ofte lang) utdannelse som har disse stillingene. I alle fall de jeg kjenner til, og det er en del. Jeg har jo søkt på disse i skattelistene også, og de har åpenbart ikke jobber ved siden av..kan tenke meg at denne jobben ender med å fylle mye selv om det ikke er en fulltidsstilling, og at det slik blir vanskelig å ha noe ved siden av.

Annonse

Man pleier vel ikke å gå ut ifra nettolønn? Kulturskolelærere lønnes som grunnskolelærere

Jeg er kulturskolelærer, og min stilling (adjunkt) lønnes med 439.000,- brutto etter 16 år.

Lektor med tillegg ligger på 518.000,- etter 16 år.

Akkurat rektor blir i min kommune direkteplassert, og må forhandle om lønn i et annet kapittel enn lærerne. Det burde vært en sikringsbestemmelse om at rektor må plasseres høyere enn best lønnede lærer, men det er ikke det i min kommune ihvertfall.

Kommunale stillinger lønnes jo ikke akkurat høyt i forhold til private, men det vet vel de fleste.

Jeg kan absolutt anbefale kulturskolen som arbeidsplass, det er utrolig givende å jobbe der.

http://www.musikerorg.no/_img/30261_hovedtariffavtalen.pdf

Litt vanskelig å forholde seg til nettolønn, for alt vi vet kan du ha enorme fradrag.

Forøvrig er det selvfølgelig relevant om det dreier seg om full stilling eller ikke.

Arbeid innen kultursektoren er ofte nokså dårlig betalt.

Innafor kommunesystemet er faktisk ikke kulturskole så dårlig betalt lenger. Vi lønnes likt som grunnskole. Andre stillinger i kommunal sektor er dårligere lønnet.

Det må være en deltidsstilling ja..ellers gir det jo ingen mening. Det er jo alltid mennesker med høy (og ofte lang) utdannelse som har disse stillingene. I alle fall de jeg kjenner til, og det er en del. Jeg har jo søkt på disse i skattelistene også, og de har åpenbart ikke jobber ved siden av..kan tenke meg at denne jobben ender med å fylle mye selv om det ikke er en fulltidsstilling, og at det slik blir vanskelig å ha noe ved siden av.

Om noen har 200.000 i skattelistene, kan det bety at de har veldig mye fratrekk, f.eks. mye renteutgifter (studielån, huslån, billån).

Annonse

Er dette innlegget seriøst??? Isåfall foreslår jeg at du snarest melder deg inn i MFO og deltar i litt skolering :) Må være noen år siden du fulgte med på lønnsnivået i Norge. Kan det stemme at dette var lønnsnivået på 80-tallet? Og greit å leve kunstnermyten, men sååååå smalhans er det ikke for de fleste, og iallefall ikke for rektor i kulturskolen. Ei heller er de nødvendigvis kunstnere i ordets rette forstand....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...