Gå til innhold

Antidep og blodtrykk

Anbefalte innlegg

Gjest bluemonday
Skrevet

Hei, Jeg var hos legen for å snakke om angst og depresjon. Fikk samtidig påvist høyt blodtrykk (140/100). Har nå gått en mnd på cipramil. Sjekket blodtrykket mitt med et apparat jeg kjøpte på apoteket. Det hadde sunket betraktelig. Mitt korte spørsmål er derfor: Kan cipramil indirekte senke blodtrykk gjennom å redusere angst? Mann, 36 år

serenity777
Skrevet

Jeg får lavt blodtrykk når jeg tester meg de dagene jeg tar rivotril som er ett beroligende.

En annen ting, er att har man angst, kan man bevist eller ubevist få forhøyet blodtrykk hos legen, grunnet engstelse. Jeg har ikke lavt blodtrykk hjemme hos meg selv, men hos legen, har jeg litt for høyt. Legen min sier det er det hjemme som teller.

Gjest Nerda
Skrevet

Jeg tror du opplevde det som går under navn som "hite coat syndrome" og "kontortrykk." Selv er jeg også sånn at jeg stresser når jeg får det sjekka hos legen. Når jeg sitter der og legen pumper opp, så er det veldig lett å tenke "ikkestressnåikkestressnådablirdetkjempehøyt!" Og da blir det ei høy måling. Slike blodtrykkstopper er ikke farlige. Når du måler fine og lave verdier hjemme, så betyr nok det a du slapper mer av. Om det er Cipralex direkte, kan jeg ikke si. Imidlertid vet jeg også fra egenmålinger at det er lettere å slappe av hjemme enn hos legen. Man må bare passe på at man ikke blir besatt av blodtrykket og måler hele tida - da blir man i alle fall stressa!

Om du stadig får høye målinger hos legen, ville det nok være naturlig å få gjort ei 24 timers registrering. Da vil man se hvordan trykket ligger mens man er i vanlig aktivitet. Mens man sover. Jeg fikk dette gjort en gang selv. Det talte et tydelig språk om at jeg stresser hos legen, og egentlig har helt normalt trykk.

Cipralex demper jo angst, men jeg tror nok du uansett ville oppleve lavere målinger hjemme enn hos legen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...