Gjest hva blir det neste? Skrevet 22. juni 2011 Skrevet 22. juni 2011 En venninne av meg var innlagt for rusbehehandling for tre år siden. Hun har siden vært rusfri og gått i poliklinisk behandling. Men så mistet hun lappen og dermed står også jobben hennes i fare. Etter å ha lest foreskriftene er det ingen som går i behandling for rusmisbruk som tilfredstiller helsekravene. I teorien skulle jeg også ha mistet førerkortet selv om jeg aldri har kjørt en meter med promille. Er glad jeg har avsluttet timene på ruspoliklinikken. Har også hørt at alle som blir innlagt for rusmisbruk blir rapportert. Vil ikke dette føre til at langt flere vegrer seg for å søke hjelp for rusproblemer? Om jeg hadde mistet lappen hadde jeg vært tvungen til å selge huset mitt og flytte på hybel i byen. No way. Synes disse reglene er ganske på jorde. En kunne like gjerne sagt at alle som har hatt diare siste året mister lappen. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 23. juni 2011 Skrevet 23. juni 2011 En person som har hatt et rusproblem, men vært rusfri i tre år skal ikke meldes. 1. Det er godt belegg for å si at rusmisbrukere ikke skal kjøre bil. Her har en til nå vært alt for slappe. 2. Det er deler av den nye forskriften som er for firkantet og urimelig. 0 Siter
Gjest ærlig talet Skrevet 23. juni 2011 Skrevet 23. juni 2011 Det er forskjell på å gå i rusbehandling og å ha diare når det kommer til kjøring. 0 Siter
Gjest hva blir det neste? Skrevet 23. juni 2011 Skrevet 23. juni 2011 En person som har hatt et rusproblem, men vært rusfri i tre år skal ikke meldes. 1. Det er godt belegg for å si at rusmisbrukere ikke skal kjøre bil. Her har en til nå vært alt for slappe. 2. Det er deler av den nye forskriften som er for firkantet og urimelig. Ja, at den som har vært edru lenge ikke skal bli straffet for å gå i behandling, mens alle skapdrikkere og rusmisbrukere som ikke går i behandling får beholde førerkortet. Om en blir tatt for å kjøre i fylla mister en vanligvis lappen for to år. Da er det blodig urettferdig at en ikke skal kunne kjøre på tre år selv om en har sluttet å drikke og har høy moral når det gjelder bilkjøring og alkohol. 0 Siter
XbellaX Skrevet 23. juni 2011 Skrevet 23. juni 2011 Ja, at den som har vært edru lenge ikke skal bli straffet for å gå i behandling, mens alle skapdrikkere og rusmisbrukere som ikke går i behandling får beholde førerkortet. Om en blir tatt for å kjøre i fylla mister en vanligvis lappen for to år. Da er det blodig urettferdig at en ikke skal kunne kjøre på tre år selv om en har sluttet å drikke og har høy moral når det gjelder bilkjøring og alkohol. Det som er blodig urettferdig er når rusa folk setter seg bak rattet og meier ned barn og voksne, ødelegger liv og avslutter liv. DET er urettferdig. Så dersom du på død og liv skal sette deg bak rattet når du har drukket eller på andre måter ruset deg får du betale den prisen det koster. Sammenligningen din med diarè og dette gidder jeg ikke engang kommentere. 0 Siter
Gjest hva blir det neste? Skrevet 23. juni 2011 Skrevet 23. juni 2011 Det som er blodig urettferdig er når rusa folk setter seg bak rattet og meier ned barn og voksne, ødelegger liv og avslutter liv. DET er urettferdig. Så dersom du på død og liv skal sette deg bak rattet når du har drukket eller på andre måter ruset deg får du betale den prisen det koster. Sammenligningen din med diarè og dette gidder jeg ikke engang kommentere. Poenget er vel at jeg aldri ville ha funnet på å sette meg bak rattet i ruset tilstand. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 23. juni 2011 Skrevet 23. juni 2011 Poenget er vel at jeg aldri ville ha funnet på å sette meg bak rattet i ruset tilstand. Det er også et poeng at lover og regler ikke blir laget på bakgrunn av kun din adferd, men også pga de mange som tross av at de er ruset velger å kjøre bil. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.