Gå til innhold

Å leve med kroniske smerter

Gjest vil være en støtte, uten å trenge meg på

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen kan beskrive for meg hvordan det er å leve med kroniske smerter, og dertil problemer med søvnen.

Jeg har en kompis, som i dårlige perioder blir veldig lettfyrt, tåler lite forventninger (lager ikke avtaler etc) og han vil være mer for seg selv da.

Jeg vil jo gjerne hjelpe han, være tilstede for han osv, men er veldig usikker på hva som blir rett å gjøre. Han forklarer jo hvorfor han blir slik, noen ganger åpner han seg litt og andre ganger trekker han seg veldig unna.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/366382-%C3%A5-leve-med-kroniske-smerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hidi, the scorpion

''Jeg vil jo gjerne hjelpe han, være tilstede for han osv, men er veldig usikker på hva som blir rett å gjøre. Han forklarer jo hvorfor han blir slik, noen ganger åpner han seg litt og andre ganger trekker han seg veldig unna.''

Å leve med kronsike smerter er et helvete i seg selv. Ingen, som ikke har opplevd det selv, kan sette seg inn i den personens smertehelvete.

La personen være som h*n er, og godta avvisninger og behovet for å være alene.

Jeg har selv kroniske smerter, og hater folk som tror de vet bedre enn det jeg gjør. Liker å ha lange perioder for meg selv. men er aktiv når smertene avogtil avtar;)

Jeg har prøvd absolutt alt, men det finnes alltid "besserwissere", som vi må høre på.

Lytt til vennen din, og godta hva h*n sier:)

Tusen takk for svar.

Jeg kan bare tenke meg hvordan det er, og håper jeg aldri lærer hvordan det faktisk er å ha sterke smerter hele tiden.

I starten av vennskapet ble jeg både såret, lei meg og fortvilet over hvordan han plutselig kunne snu, og bli sint og avvisende.

Etterhvert så har han forklart hvordan ting er, og hvordan han har det. Det har jo fått brikkene til å falle på plass. Når jeg har uttrykt min medfølelse og tilbydd han å være der for han, så sier han takk. Det tolker jeg som at han vil ha meg som venn, selv om han noen ganger kan be meg å la han være i fred osv.

''Jeg vil jo gjerne hjelpe han, være tilstede for han osv, men er veldig usikker på hva som blir rett å gjøre. Han forklarer jo hvorfor han blir slik, noen ganger åpner han seg litt og andre ganger trekker han seg veldig unna.''

Å leve med kronsike smerter er et helvete i seg selv. Ingen, som ikke har opplevd det selv, kan sette seg inn i den personens smertehelvete.

La personen være som h*n er, og godta avvisninger og behovet for å være alene.

Jeg har selv kroniske smerter, og hater folk som tror de vet bedre enn det jeg gjør. Liker å ha lange perioder for meg selv. men er aktiv når smertene avogtil avtar;)

Jeg har prøvd absolutt alt, men det finnes alltid "besserwissere", som vi må høre på.

Lytt til vennen din, og godta hva h*n sier:)

Tusen takk for svar.

Jeg kan bare tenke meg hvordan det er, og håper jeg aldri lærer hvordan det faktisk er å ha sterke smerter hele tiden.

I starten av vennskapet ble jeg både såret, lei meg og fortvilet over hvordan han plutselig kunne snu, og bli sint og avvisende.

Etterhvert så har han forklart hvordan ting er, og hvordan han har det. Det har jo fått brikkene til å falle på plass. Når jeg har uttrykt min medfølelse og tilbydd han å være der for han, så sier han takk. Det tolker jeg som at han vil ha meg som venn, selv om han noen ganger kan be meg å la han være i fred osv.

hidi, the scorpion

Tusen takk for svar.

''Etterhvert så har han forklart hvordan ting er, og hvordan han har det. Det har jo fått brikkene til å falle på plass. Når jeg har uttrykt min medfølelse og tilbydd han å være der for han, så sier han takk. Det tolker jeg som at han vil ha meg som venn, selv om han noen ganger kan be meg å la han være i fred osv.''

Vær trygg på at han vil ha deg som sin venn;)

Lytt og lær, men ikke la han utnytte deg! Du er venn, men ikke hjelpepleier eller slave, det er veldig viktig å huske! Sett grenser, når du føler for det.

Ikke la han prate hele tiden om sin egen sykdom/smerter, det forsterker hans ego.

Prat om dagligdagse ting, og hvis han ikke responderer på det, så er han altfor selvopptatt av egne skjebne og trenger profesjonell hjelp!

Pass på deg selv;)

''Etterhvert så har han forklart hvordan ting er, og hvordan han har det. Det har jo fått brikkene til å falle på plass. Når jeg har uttrykt min medfølelse og tilbydd han å være der for han, så sier han takk. Det tolker jeg som at han vil ha meg som venn, selv om han noen ganger kan be meg å la han være i fred osv.''

Vær trygg på at han vil ha deg som sin venn;)

Lytt og lær, men ikke la han utnytte deg! Du er venn, men ikke hjelpepleier eller slave, det er veldig viktig å huske! Sett grenser, når du føler for det.

Ikke la han prate hele tiden om sin egen sykdom/smerter, det forsterker hans ego.

Prat om dagligdagse ting, og hvis han ikke responderer på det, så er han altfor selvopptatt av egne skjebne og trenger profesjonell hjelp!

Pass på deg selv;)

Han vil helst ikke snakke om smertene og det de gjør med han, og har sagt det er belastende når folk alltid spør, selv om han vet det er godt ment.

Vi er heller ikke kommet dit at jeg hjelper han med noe praktisk, og han er stå på type og vil gjøre ting selv og forsøker å ha normale dager, på tross av lite sammenhengende søvn.

Takk for gode råd!

Annonse

hidi, the scorpion

Han vil helst ikke snakke om smertene og det de gjør med han, og har sagt det er belastende når folk alltid spør, selv om han vet det er godt ment.

Vi er heller ikke kommet dit at jeg hjelper han med noe praktisk, og han er stå på type og vil gjøre ting selv og forsøker å ha normale dager, på tross av lite sammenhengende søvn.

Takk for gode råd!

Da er du en kjempegod venn, som han trenger;)

Høres ut som en skikkelig vettug mann;)

Vær der for han! Han trenger deg;)

Da er du en kjempegod venn, som han trenger;)

Høres ut som en skikkelig vettug mann;)

Vær der for han! Han trenger deg;)

Tusen takk for gode ord. Har svinget mye i humøret selv de siste dagene, blir satt ut av at han sier jeg skal la han være i fred osv

Idag måtte jeg bare lage en tråd for å høre hvordan det kan være. Har vært inne på tanken å bare la han være i fred, men klarer jo selvfølgelig ikke det, er altfor engasjert.

Har søkt mye på nett, for å forsøke å forstå hvordan han kanskje har det.

hidi, the scorpion

Tusen takk for gode ord. Har svinget mye i humøret selv de siste dagene, blir satt ut av at han sier jeg skal la han være i fred osv

Idag måtte jeg bare lage en tråd for å høre hvordan det kan være. Har vært inne på tanken å bare la han være i fred, men klarer jo selvfølgelig ikke det, er altfor engasjert.

Har søkt mye på nett, for å forsøke å forstå hvordan han kanskje har det.

''Har søkt mye på nett, for å forsøke å forstå hvordan han kanskje har det.''

Vanskelig å søke på nett om kroniske sykdommer, om du da vet hva han feiler;)

''Har søkt mye på nett, for å forsøke å forstå hvordan han kanskje har det.''

Vanskelig å søke på nett om kroniske sykdommer, om du da vet hva han feiler;)

Ja vet hva som feiler han, han var utsatt for en ulykke der han fikk en skade. Likevel kan jo smertene utarte seg ulikt hos folk.

Fant likevel at hans oppførsel kunne skrive seg fra et smertehelvet, og du bekrefter jo mye av det.

hidi, the scorpion

Ja vet hva som feiler han, han var utsatt for en ulykke der han fikk en skade. Likevel kan jo smertene utarte seg ulikt hos folk.

Fant likevel at hans oppførsel kunne skrive seg fra et smertehelvet, og du bekrefter jo mye av det.

Man da har han ikke bedre venner enn deg;)

Stå på, men pass samtidig på dine egne behov!

Klem fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...