Gå til innhold

Mye plaget

Anbefalte innlegg

Gjest 11Tyren
Skrevet

Jeg har egentlig 2 spørsmål: Jeg er ei jente på 18 år. Har slitt mye med depresjon i 3-4 år, og det har bare blitt værre. Det har gått så langt at jeg har vurdert å tatt livet mitt et par ganger, men har "feiget" ut pga samvittigheten min . Jeg sliter også med angst, og på min første skoledag på Vgs i 2009, fikk jeg sterke skjelvninger, hodepine, hyperventilerte og svettet mye. Jeg har ei fantastisk mor som jeg kan snakke om alt med og fortelle mine problemer til, så hun vet at jeg sliter med angst og depresjon og hva vi tror er årsaken, men det har ikke blitt noe bedre. Da jeg gikk til legen, sa han at jeg måtte kontakte en psykolog, men jeg synes personlig at det er ekkelt å snakke med en helt ukjent person om problemene mine, og foretrekker å snakke med min mor. Jeg lurer på om jeg evt. kan få det bedre hvis jeg går på en angst og depresjons- medisin? Og isåfall, hvilken? Det andre er, jeg har skjev rygg, og gått til lege og fysioterapaut. Jeg har fått øvelser for å gjøre hjemme, men det er ikke blitt noe særlig bedre. Har fått medisiner tidligere, men kjenner ikke effekt av medisinen. Kan jeg få paralgin forte? Har jeg grunnlag nok?

Fortsetter under...

Gjest Nevertheless
Skrevet

Tror du må tørre å gå over den ubehagelige grensen det er å snakke om vanskelige følelser med noen andre enn din mor. Det er ikke så farlig som det føles. Sier ikke at det er lett, men du klarer det når jeg klarte det ;)

Medisiner kan være til hjelp ved siden av samtaleterapi.

Gjest Nerda
Skrevet

Det er leit at du har det så vanskelig! Jeg synes faktisk det er ganske dårlig av fastlegen din bare å si at "du må kontakte en psykolog." Han skal kunne henvise deg til allmennpsykiatrisk polilinikk for kommunen du bor i - ikke overlate deg selv til å finne ut av de private! Jeg hadde selv den opplevelsen med en lege, bytta fastlege på måfå. Hadde da kjempeflaks og fikk en som var interessert i psykiatri. Jeg ble da offentlig henvist, og hadde time nesten under 2mnd etter henvisning. Men det er så sin sak. Jeg mener å si at dersom legen din ikke tar deg nok på alvor på det psykiske - BYTT, med mindre du har tungtveiende grunner for å beholde den nåværende fastlegen din.

Det er godt mulig at et antidepressiv ville ha effekt på det du opplever av psykiske plager. Nå er ikke jeg lege, men jeg finner det sannsynlig at du ville fått foreskrevet f.eks. Cipralex som både virker mot panikkangst og generell angst. Imidlertid er det mange slike medikamenter ute, og mange må prøve flere før de finner noe som funker. Du er ung, og jo ygre man er når man får tatt tak i slike problemer - jo oftere har man bedre prognose. Det er veldig fint at du har ei god mor du kan snakke med om det meste. Jeg er også selv så heldig, og hadde nok ikke nødvendigvis hatt så god hjelp i dag som jeg lunne hatt om jeg ikke hadde henne og faren min. Har du hatt med deg mora di til legen din? Hvis ikke kan nok det være lurt. Angst/depresjon gjør ofte det meste verre. Søvnproblemer, tålegrense for stress, stresstakling, søvnproblemer, anspenthet, muskerlverk... Mange plager kan komme av en ting. Selv skryter jeg stadig av akupunktur. Før brukte jeg noe som het Somadril i kortere perioder (avregistrert muskelavslappende, sterkt vanedannende for mange). Akupunktur har for meg vært mestem like bra, selv om skolemedisinere uttrykker sin skepsis. Det koster en del penger, men jeg mener det er verdt det om man kan få betalt for det - har man snille foreldre, får man lettere litt hjelp og ;-).

Ellers - om det er grunn til å få Paralgin Forte? Det er ikke så lett å vurdere, men dersom det er snakk om 20-40 stykker over kortee tid nå og da - burde det ikke være et problem. I forhold til muskelplagene dine - der fysio ikke kommer til, ville jeg vurdert å forsøke en kiropraktor.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Du bør absolutt få medisiner for din langvarige depresjon. SSRI av typen Cipralex, Zoloft eller Seroxat vil være førstevalg. Kombinert med dette bør du få ukentlige samtaler med fastlegen den første tiden.

2. Ordninngen med at pasienter selv må skaffe seg psykolog/psykiater er gammeldags og nedverdigende.

3. Nei, du bør ikke få Paralgin Forte. Da begynner du lett på noe du ikke kommer deg bort fra.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...