Gå til innhold

Vekk med kontantstøtta

Anbefalte innlegg

Gjest togli

Hvorfor mener du at flerspråklige/flerkulturelle barn ikke trenger å være sammen med sin mor når du vurderer det slik at ditt barn trenger det?

Være sammen med sin mor? Hva med far?;)

Mine barn gikk i bhg fra de var ca 14 mnd gamle (yngste fra hun var to) - de var der fra åtte til tre fir dager i uka og hadde selvsagt både sin mor og far _i tillegg_ til bhg ;)

Fortsetter under...

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Angustia

4

• Sør

2

• laban

2

• Mandolaika

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest togli

Forskning viser at barn skal ha solid bakgrunn i et språk for å lære seg et annet. En meget stor del barn vokser opp 'uten språk' i Oslo og omegn (hvor jeg kjenner situasjonen). Dvs. de kan ikke uttrykke seg på noe språk, eller har ikke dybde i noe språk.

Jeg har ikke sett forskning som tar for seg forskjell på minoritetsbarn som begynner et år eller to år i norsk barnehage og tror ikke den eksisterer.

Jeg vet mye om denne forskningen siden jeg jobber tett innpå det selv, men da mht tegnspråklige barn - og det du sier er riktig. Det første leveåret sies å være det viktigste språkmessig sett, men man har uansett ikke barnet i bhg før det er året gammelt... Om det utgjør noen forskjell å begynne som ett eller toåring tror jeg ikke det er forsket på.

Gjest togli

Det høres fornuftig ut at du gjorde det :) Men det er litt annerledes når det gjelder minoritetsspråklige. De lærer jo talespråk som andre barn og dermed lærer de nok raskere et annet språk enn om datteren din skulle vokst opp uten å høre talespråk. Derfor er det viktigere å begynne tidligere i barnehage for barn av døve.

Nå var det slik at mine barn lærte talespråk tidligere enn jevnaldrende fordi de allerede hadde et så tidlig grunnlag i førstespråket, tegnspråk. Vi brukte begge språk om hverandre, så de hadde lik tilgang til begge språkene. Det var allikevel viktig for meg at de kunne bli "korrigert" dersom de uttalte feil etc.., samt at de måtte lære at det ikke er "normalt" i det hørende samfunnet å banke i bordet, trampe i gulvet og/eller veive med armene for å få blikkontakt med andre ;) De måtte også lære at det faktisk går an å snakke med folk uten å se på dem (det sliter de til tider med å skjønne også idag... de er 14, 11 og 7 ;))

Gjest segunda

Være sammen med sin mor? Hva med far?;)

Mine barn gikk i bhg fra de var ca 14 mnd gamle (yngste fra hun var to) - de var der fra åtte til tre fir dager i uka og hadde selvsagt både sin mor og far _i tillegg_ til bhg ;)

Du skrev at du hadde vært hjemme til ditt barn var to år, og nevnte ingenting om hvorfor ikke far var det. For min del kunne jeg godt ha skrevet far også i likestillingens navn;-)

Gjest segunda

Jeg vet mye om denne forskningen siden jeg jobber tett innpå det selv, men da mht tegnspråklige barn - og det du sier er riktig. Det første leveåret sies å være det viktigste språkmessig sett, men man har uansett ikke barnet i bhg før det er året gammelt... Om det utgjør noen forskjell å begynne som ett eller toåring tror jeg ikke det er forsket på.

Det er ikke forsket på det i Norge så vidt jeg vet, og jeg har lest og undersøkt mye forskning på området. Det er heller noe som tyder på fra internasjonal forskning at det kunne vært en fordel språkmessig at barnet var lenger hjemme hos mor (eller far;-) for å få mer solid grunnlag i sitt hjemmespråk.

Når det er sagt er ikke helhetlige sosiale omstendigheter tatt i betraktning, og jeg synes forskning på området mangler mye og ligger langt etter dagens virkelighet.

Gjest utnyttelse

Nå var det slik at mine barn lærte talespråk tidligere enn jevnaldrende fordi de allerede hadde et så tidlig grunnlag i førstespråket, tegnspråk. Vi brukte begge språk om hverandre, så de hadde lik tilgang til begge språkene. Det var allikevel viktig for meg at de kunne bli "korrigert" dersom de uttalte feil etc.., samt at de måtte lære at det ikke er "normalt" i det hørende samfunnet å banke i bordet, trampe i gulvet og/eller veive med armene for å få blikkontakt med andre ;) De måtte også lære at det faktisk går an å snakke med folk uten å se på dem (det sliter de til tider med å skjønne også idag... de er 14, 11 og 7 ;))

Det kunne nok de fleste barn trenge et kurs i ;-)

Annonse

Gjest Nord og ned.

Hey, gi meg litt cred for avhandlinga mi, da :-)

''Allerede går det frem av offentlige statistikker og forskning at ingen annen innvandrergruppe har lavere yrkesdeltagelse, mottar mer sosialhjelp, har lavere utdannelse, har dårligere økonomi, bor trangere, er mindre integrert.''

Ja, dette er en gedigen utfordring, riktignok med sammensatte årsaker, som i høyeste grad bør tas på alvor. Fordi om dette selvfølgelig ikke gjelder alle somaliere, er det et reelt problem, som også ødelegger for de som ønsker å integreres og delta i yrkeslivet.

Stadig fleire somaliere setter fokus på problemstillinga, og disse modige kvinnene er særdeles viktige i debatten.

Skulle ønske jeg kunne gittt deg en lang avhandling med enkle løsninger, men må innse min begrensning her.. Nei, nå skal jeg legge laptop'en under et tre og sjekke badetemperaturen i elva :-)

''Nei, nå skal jeg legge laptop'en under et tre og sjekke badetemperaturen i elva :-)''

Fornuftig. God tur:-)

Gjest togli

Du skrev at du hadde vært hjemme til ditt barn var to år, og nevnte ingenting om hvorfor ikke far var det. For min del kunne jeg godt ha skrevet far også i likestillingens navn;-)

Hehe, måtte bare si det ;)

Vi valgte at jeg ble hjemme pga at faren hadde kommet til å gå på veggene hvis han skulle vært hjemme med en liten en i et helt år ;)

Gjest togli

Det er ikke forsket på det i Norge så vidt jeg vet, og jeg har lest og undersøkt mye forskning på området. Det er heller noe som tyder på fra internasjonal forskning at det kunne vært en fordel språkmessig at barnet var lenger hjemme hos mor (eller far;-) for å få mer solid grunnlag i sitt hjemmespråk.

Når det er sagt er ikke helhetlige sosiale omstendigheter tatt i betraktning, og jeg synes forskning på området mangler mye og ligger langt etter dagens virkelighet.

Det er uansett et interessant tema, så blir spennende å se om man kan komme til en eller annen konklusjon om noen år :)

Gjest togli

Det kunne nok de fleste barn trenge et kurs i ;-)

Godt mulig ;)

Nå var det også et poeng at mine barn ikke skjønte hva de skulle svare dersom noen spurte om de hørte f.eks. fuglen som kvitra.. De hadde et veldig ubevisst forhold til lyd og var ikke vant til å snakke om lyd - lyd var bare noe ganske unødvendig man ikke trengte å belemre seg med :P

Gjest utnyttelse

Godt mulig ;)

Nå var det også et poeng at mine barn ikke skjønte hva de skulle svare dersom noen spurte om de hørte f.eks. fuglen som kvitra.. De hadde et veldig ubevisst forhold til lyd og var ikke vant til å snakke om lyd - lyd var bare noe ganske unødvendig man ikke trengte å belemre seg med :P

Hmmm, interessant! Har aldri tenkt på det der. Men det sier jo noe om viktigheten av å snakke om alt mulig med barna sine. Også fuglekvitter ;) Vanligvis gjør man jo det helt naturlig, uten å tenke over det.

''Jeg har vært kontantstøttemotstander hele tiden, bl.a. fordi jeg misliker en ordning der man kaster penger etter folk for å få dem til å la være å benytte et tilbud som gjør at flere kvinner bruker utdannelsen sin.''

Men det er da intet krav at man må slutte å arbeide for å få kontantstøtte.

Nei, jeg vet at det ikke er et krav. Men for noen betyr den ordningen at de ikke kommer i arbeid mellom hver fødsel. Den trekker i hvert fall i den retningen.

Både småbarnsmødre og de som velger å være dagmammaer mens egne barn er små, kommer ofte fra bransjer som trenger folk, f,eks, helsevesenet og førskolelærere.

Men dette er heller ikke eneste grunnen til at jeg er mot kontantstøtten.

Annonse

Gjest Tatjana

Det er helt klart et veldig vanskelig spørsmål... og det burde kanskje vært gratis bhg i de tilfellene der man ser at barna absolutt bør gå i bhg?

Ja, det er klart. Blir noen pålagt det så kan man ikke samtidig kreve betaling. Da kan de jo nekte under påskudd av ikke å ha råd.

Likeens hvem som skulle pålegges dette... Og hvem som skal avgjøre det....

Gjest togli

Ja, det er klart. Blir noen pålagt det så kan man ikke samtidig kreve betaling. Da kan de jo nekte under påskudd av ikke å ha råd.

Likeens hvem som skulle pålegges dette... Og hvem som skal avgjøre det....

Helt klart et problem, men jeg tror ialefall det er viktig med en "gulerot" for å få folk til å velge barnehage dersom dette vil være viktig for barnets språkutvikling. Jeg vet om døve som har fått gratis barnehageplass til barna sine pga dette (tror ikke det er så vanlig, men det har forekommet...).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...