Gå til innhold

Kvelningsfornemmelser et tegn på angst?

Anbefalte innlegg

Gjest jente født 1986
Skrevet

Jeg har i halvannet års tid slitt med kvelningsfornemmelser og en følelse av å ikke få puste. Dette har særlig vært tilstede før jeg skal legge meg, og har ført til at jeg pleier å våkne i løpet av natten. Dette fører til stor uro og en følelse av at jeg skal dø, til tross at jeg faktisk får puste. Det siste halvåret har dette også vært tilstede innimellom på dagtid. Hyppigheten har vært varierende, fra nesten hver dag til to ganger i uka. Jeg har oppsøkt lege for dette problemet for å utrede hva det kan være. Han har antydet at det kan være stress. Vi har nå sjekket skjoldbruskkjertelen via ultralyd og tatt prøver for allergi uten å ha funnet noe. Dermed sa han at dette bare var noe jeg måtte leve med, og unngått å ta opp videre hvorvidt det er relatert til noe psykisk. Kan dette være tegn på angst eller lignende? Fastlegen antydet stress som en årsak - jeg har ikke vært konstant stresset i halvannet år og føler dette er en rar konklusjon. Hva kan jeg eventuelt gjøre for å bedre dette?

Fortsetter under...

Gjest Nevertheless
Skrevet

Har hatt det litt på samme måten og tenker at det handler om angst/tvangstanker.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Angst kommer av det gammelnorske angr som betyr trangt. Dvs den tranghet en føler når en holder på å bli kvalt. Ja, dette er nok et tegn på angst.

Jeg synes du bør snakke med en psykolog.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...