Gjest harJegmissforstått? Skrevet 26. juni 2011 Skrevet 26. juni 2011 Det er en ting jeg lurer på; kan psykopater og narsissister elske noen på samme måte som gjør det? Kan de elske noen overhodet? Sine egne barn i det minste? De må jo ha en eller anne form for kjærlighet til sine egne barn? Jeg kjenner noen med sterke nasisstiske trekk, men samtidig synes jeg da at vedkommende har empati og kjærlighet for de rundt seg. Faktisk plages vedkommende av konstant dårlig samvittighet. Dette er litt forvirrende; da kan vedkommende vel ikke sies å være en narsissist? 0 Siter
Gjest SMIRnøff Skrevet 26. juni 2011 Skrevet 26. juni 2011 Det går ikke an å si at et menneske ikke kan ha kjærlighet, fordi det er en indre opplevelse (kjærlighet). Samme kan du ikke si at vedkommende har anger eller ikke; kun om man _viser_ det eller ikke; det er jo det man hører innen jus. Så blir spørsmålet hva som er vitkig; om vedkommende viser det eller ikke, kontra det å ha denne "indre følelsen" som ingen andre enn subjektet kan vite noe om. 0 Siter
Gjest Nevertheless Skrevet 26. juni 2011 Skrevet 26. juni 2011 Hvis jeg har oppfattet det riktig, så elsker de andre fordi de er deres, og kan føle dårlig samvittighet fordi de er redde deres handlinger vil brukes i mot de. Så alt handler om de og deres "eiendom". 0 Siter
Gjest SMIRnøff Skrevet 26. juni 2011 Skrevet 26. juni 2011 Hvis jeg har oppfattet det riktig, så elsker de andre fordi de er deres, og kan føle dårlig samvittighet fordi de er redde deres handlinger vil brukes i mot de. Så alt handler om de og deres "eiendom". Spekulasjoner. 0 Siter
Gjest Nevertheless Skrevet 26. juni 2011 Skrevet 26. juni 2011 Spekulasjoner. Ja, det er antakelser utifra det jeg har lest. 0 Siter
Gjest harjegmissforstått? Skrevet 26. juni 2011 Skrevet 26. juni 2011 Spekulasjoner. Men SMIRnøff; hva er kjernen i å være en psykopat? Psykopati (fra gresk psyche "sjel", "liv" og pathos "lidende") er en personlighetsforstyrrelse som karakteriseres av en svikt eller total mangel på grunnleggende sosiale ferdigheter og følelser som medfølelse og empati. Personer som lider av psykopati er utpreget egosentriske. Er ikke dette ensbetydende med at de ikke kan føle ubetinget kjærlighet? 0 Siter
Gjest SMIRnøff Skrevet 26. juni 2011 Skrevet 26. juni 2011 Ja, det er antakelser utifra det jeg har lest. Men det du har lest er spekulasjoner! 0 Siter
Gjest Nevertheless Skrevet 26. juni 2011 Skrevet 26. juni 2011 Men det du har lest er spekulasjoner! Psykologi er aldri eksakt vitenskap. 0 Siter
Gjest SMIRnøff Skrevet 26. juni 2011 Skrevet 26. juni 2011 Men SMIRnøff; hva er kjernen i å være en psykopat? Psykopati (fra gresk psyche "sjel", "liv" og pathos "lidende") er en personlighetsforstyrrelse som karakteriseres av en svikt eller total mangel på grunnleggende sosiale ferdigheter og følelser som medfølelse og empati. Personer som lider av psykopati er utpreget egosentriske. Er ikke dette ensbetydende med at de ikke kan føle ubetinget kjærlighet? Nei, det er ikke det, for måten man kjennetegner personlighetsforstyrrelser på (og adferdsforstyrrelser generelt) på er ved hvordan vedkommende oppfører seg, ikke hvordan de "egentlig" er... Og selvsagt også egne rapporter om adferd, da blir spørsmålet om man skal stole på det eller ikke, men det er bare et teknisk aspekt. 0 Siter
Gjest SMIRnøff Skrevet 26. juni 2011 Skrevet 26. juni 2011 Psykologi er aldri eksakt vitenskap. Hva er nå denne "eksakte" vitenskapen det er så mye snakk om? :-P 0 Siter
Gjest harjegmissforstått? Skrevet 26. juni 2011 Skrevet 26. juni 2011 Nei, det er ikke det, for måten man kjennetegner personlighetsforstyrrelser på (og adferdsforstyrrelser generelt) på er ved hvordan vedkommende oppfører seg, ikke hvordan de "egentlig" er... Og selvsagt også egne rapporter om adferd, da blir spørsmålet om man skal stole på det eller ikke, men det er bare et teknisk aspekt. Ok. Forstår hva du mener, men så sår man jo samtidig også tvil om hele diagnosen- og om hele psykiatrien overhodet. 0 Siter
Gjest SMIRnøff Skrevet 26. juni 2011 Skrevet 26. juni 2011 Ok. Forstår hva du mener, men så sår man jo samtidig også tvil om hele diagnosen- og om hele psykiatrien overhodet. Jeg syns ikke det. Det er basert på "utenfra" observasjon, akkurat som vitenskap generelt. Spekulasjon om hvordan pasienter "egentlig" har det derimot, er jo bare det, spekulasjon. 0 Siter
Gjest Nevertheless Skrevet 26. juni 2011 Skrevet 26. juni 2011 Hva er nå denne "eksakte" vitenskapen det er så mye snakk om? :-P Jeg tror psykologi handler mest om sammenhenger enn årsaker. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 26. juni 2011 Skrevet 26. juni 2011 Ja, psykopater kan elske noen. 0 Siter
motorPrøysen Skrevet 26. juni 2011 Skrevet 26. juni 2011 Ja, psykopater kan elske noen. Men bare én person, og ytterst trofast? 0 Siter
motorPrøysen Skrevet 26. juni 2011 Skrevet 26. juni 2011 Hva er nå denne "eksakte" vitenskapen det er så mye snakk om? :-P Matematikk og fysikk. 0 Siter
Gjest SMIRnøff Skrevet 26. juni 2011 Skrevet 26. juni 2011 Matematikk og fysikk. Einstein sa noe slikt som at all den tid man snakker om ekte sannheter, så gjelder de ikke den virkelige verden; og all den tid man snakker om den virkelige verden, så kan man ikke ha ekte sannheter... (fritt oversatt) 0 Siter
motorPrøysen Skrevet 26. juni 2011 Skrevet 26. juni 2011 Einstein sa noe slikt som at all den tid man snakker om ekte sannheter, så gjelder de ikke den virkelige verden; og all den tid man snakker om den virkelige verden, så kan man ikke ha ekte sannheter... (fritt oversatt) Jeg er med på den 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 27. juni 2011 Skrevet 27. juni 2011 Men bare én person, og ytterst trofast? Hva mener du med det? Om de har flere barn, kan de sikkert elske flere. 0 Siter
motorPrøysen Skrevet 27. juni 2011 Skrevet 27. juni 2011 Hva mener du med det? Om de har flere barn, kan de sikkert elske flere. Jeg var overbevist om at du mente de bare kunne elske seg selv. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.