Gå til innhold

Kan psykopater være glad i noen/elske noen?

Anbefalte innlegg

Gjest harJegmissforstått?
Skrevet

Det er en ting jeg lurer på; kan psykopater og narsissister elske noen på samme måte som gjør det?

Kan de elske noen overhodet? Sine egne barn i det minste?

De må jo ha en eller anne form for kjærlighet til sine egne barn?

Jeg kjenner noen med sterke nasisstiske trekk, men samtidig synes jeg da at vedkommende har empati og kjærlighet for de rundt seg. Faktisk plages vedkommende av konstant dårlig samvittighet. Dette er litt forvirrende; da kan vedkommende vel ikke sies å være en narsissist?

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Det går ikke an å si at et menneske ikke kan ha kjærlighet, fordi det er en indre opplevelse (kjærlighet). Samme kan du ikke si at vedkommende har anger eller ikke; kun om man _viser_ det eller ikke; det er jo det man hører innen jus.

Så blir spørsmålet hva som er vitkig; om vedkommende viser det eller ikke, kontra det å ha denne "indre følelsen" som ingen andre enn subjektet kan vite noe om.

Gjest Nevertheless
Skrevet

Hvis jeg har oppfattet det riktig, så elsker de andre fordi de er deres, og kan føle dårlig samvittighet fordi de er redde deres handlinger vil brukes i mot de. Så alt handler om de og deres "eiendom".

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Hvis jeg har oppfattet det riktig, så elsker de andre fordi de er deres, og kan føle dårlig samvittighet fordi de er redde deres handlinger vil brukes i mot de. Så alt handler om de og deres "eiendom".

Spekulasjoner.

Gjest Nevertheless
Skrevet

Spekulasjoner.

Ja, det er antakelser utifra det jeg har lest.

Gjest harjegmissforstått?
Skrevet

Spekulasjoner.

Men SMIRnøff; hva er kjernen i å være en psykopat?

Psykopati (fra gresk psyche "sjel", "liv" og pathos "lidende") er en personlighetsforstyrrelse som karakteriseres av en svikt eller total mangel på grunnleggende sosiale ferdigheter og følelser som medfølelse og empati. Personer som lider av psykopati er utpreget egosentriske.

Er ikke dette ensbetydende med at de ikke kan føle ubetinget kjærlighet?

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Ja, det er antakelser utifra det jeg har lest.

Men det du har lest er spekulasjoner!

Gjest Nevertheless
Skrevet

Men det du har lest er spekulasjoner!

Psykologi er aldri eksakt vitenskap.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Men SMIRnøff; hva er kjernen i å være en psykopat?

Psykopati (fra gresk psyche "sjel", "liv" og pathos "lidende") er en personlighetsforstyrrelse som karakteriseres av en svikt eller total mangel på grunnleggende sosiale ferdigheter og følelser som medfølelse og empati. Personer som lider av psykopati er utpreget egosentriske.

Er ikke dette ensbetydende med at de ikke kan føle ubetinget kjærlighet?

Nei, det er ikke det, for måten man kjennetegner personlighetsforstyrrelser på (og adferdsforstyrrelser generelt) på er ved hvordan vedkommende oppfører seg, ikke hvordan de "egentlig" er...

Og selvsagt også egne rapporter om adferd, da blir spørsmålet om man skal stole på det eller ikke, men det er bare et teknisk aspekt.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Psykologi er aldri eksakt vitenskap.

Hva er nå denne "eksakte" vitenskapen det er så mye snakk om? :-P

Gjest harjegmissforstått?
Skrevet

Nei, det er ikke det, for måten man kjennetegner personlighetsforstyrrelser på (og adferdsforstyrrelser generelt) på er ved hvordan vedkommende oppfører seg, ikke hvordan de "egentlig" er...

Og selvsagt også egne rapporter om adferd, da blir spørsmålet om man skal stole på det eller ikke, men det er bare et teknisk aspekt.

Ok. Forstår hva du mener, men så sår man jo samtidig også tvil om hele diagnosen- og om hele psykiatrien overhodet.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Ok. Forstår hva du mener, men så sår man jo samtidig også tvil om hele diagnosen- og om hele psykiatrien overhodet.

Jeg syns ikke det. Det er basert på "utenfra" observasjon, akkurat som vitenskap generelt.

Spekulasjon om hvordan pasienter "egentlig" har det derimot, er jo bare det, spekulasjon.

Gjest Nevertheless
Skrevet

Jeg tror psykologi handler mest om sammenhenger enn årsaker.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, psykopater kan elske noen.

motorPrøysen
Skrevet

Ja, psykopater kan elske noen.

Men bare én person, og ytterst trofast?

motorPrøysen
Skrevet

Matematikk og fysikk.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Matematikk og fysikk.

Einstein sa noe slikt som at all den tid man snakker om ekte sannheter, så gjelder de ikke den virkelige verden; og all den tid man snakker om den virkelige verden, så kan man ikke ha ekte sannheter... (fritt oversatt)

motorPrøysen
Skrevet

Einstein sa noe slikt som at all den tid man snakker om ekte sannheter, så gjelder de ikke den virkelige verden; og all den tid man snakker om den virkelige verden, så kan man ikke ha ekte sannheter... (fritt oversatt)

Jeg er med på den :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Men bare én person, og ytterst trofast?

Hva mener du med det? Om de har flere barn, kan de sikkert elske flere.

motorPrøysen
Skrevet

Hva mener du med det? Om de har flere barn, kan de sikkert elske flere.

Jeg var overbevist om at du mente de bare kunne elske seg selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...