Gå til innhold

Nevrologiske sykdommer

Anbefalte innlegg

Gjest Nevertheless
Skrevet

Som den litt sære hobbyen jeg har, har jeg nå lest litt om nevrologi.

Jeg aner ikke hva halvparten betyr, hehe, men likevel lurer jeg på om hvorvidt nevrologiske sykdommer kan oppstå av traumer i oppvekst, f.eks. mobbing, utstøting o.l.?

F.eks. sånne ting som katekolaminer, og serotonin, dopamin, serotonin og noradrenalin?

Eller skyldes sånt alltid arvelige ting?

Gjest Nevertheless
Skrevet

''Psykiske lidelser er ikke en del av nevrologien, det er det psykiatere som tar seg av.''

http://naku.no/node/168

Takk, men ikke helt svar på det jeg lurte på. Lurer f.eks. på om mobbing og utstøting kan føre til cerebrale abnormaliteter.

Gjest Høstløv
Skrevet

Takk, men ikke helt svar på det jeg lurte på. Lurer f.eks. på om mobbing og utstøting kan føre til cerebrale abnormaliteter.

Nei!

''Eksempler på sykdommer som hører til nevrologien er;

hjerneslag (hjerneinfarkter, hjerneblødninger og TIA (på folkemunne kalt ”hjernedrypp”), epilepsi, parkinsons sykdom, demenssykdommer, hodepinesykdommer, multippel sklerose (MS), cerebral parese, autisme, søvnsykdommer, svimmelhet, infeksjoner i nervesystemet, hjernesvulster, ryggmargsbrokk, Amyotrofisk Lateral Sklerose (ALS), huntingtons sykdom, Tourette Syndrom, nevropatier(sykdommer i en eller flere perifere nerver), isjias, nakke-armsmerter, restless legs, gangforstyrrelser, Hydrocephalus (”vannhodesykdommer”), Myastenia gravis og smertetilstander i nervesystemet.''

Gjest Nevertheless
Skrevet

Nei!

''Eksempler på sykdommer som hører til nevrologien er;

hjerneslag (hjerneinfarkter, hjerneblødninger og TIA (på folkemunne kalt ”hjernedrypp”), epilepsi, parkinsons sykdom, demenssykdommer, hodepinesykdommer, multippel sklerose (MS), cerebral parese, autisme, søvnsykdommer, svimmelhet, infeksjoner i nervesystemet, hjernesvulster, ryggmargsbrokk, Amyotrofisk Lateral Sklerose (ALS), huntingtons sykdom, Tourette Syndrom, nevropatier(sykdommer i en eller flere perifere nerver), isjias, nakke-armsmerter, restless legs, gangforstyrrelser, Hydrocephalus (”vannhodesykdommer”), Myastenia gravis og smertetilstander i nervesystemet.''

Jo, men mitt spørsmål er fremdeles det samme! hehe

Gjest Høstløv
Skrevet

Jo, men mitt spørsmål er fremdeles det samme! hehe

''Hva er cerebral parese (CP)?

Det aller meste av hjernens utvikling skjer i perioden fra tidlig fosterliv til 2 års alder. En skade eller unormalitet i denne delen av hjernens utvikling kan gi tilstanden cerebral parese. Har en først fått en slik skade i hjernen vil selve skaden bestå resten av livet. Likevel vil symptomene eller virkningene av hjerneskaden kunne arte seg på nye måter ettersom hjernen modnes og vokser.''

http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/cerebral-parese-2819.html

Les linkene jeg henviser til og du vil få den informasjon du søker!

Gjest Nerda
Skrevet

Migrene er en nevrologisk tilstand, og man ser mer av det blant de som har stemningslidelser. Hvorfor tror jeg ikke man vet.Stress kan utløse migreneanfall. Det samme kan utlse epilepsianfall. Imidlertid tror jeg ikke stress som isolert faktor utløser nevrologisk sykdom. Man må nok være disponert i utgangspunktet, men jeg tror at man blir mer sårbar for enkelte tilstander ved alvorlig psykisk belastning oer lang tid.

Man kan og få nevrologiske plager av medisiner. Eks. restless legs.

Prøv å google litt mer - kanskje du finner noe.

Gjest Nevertheless
Skrevet

Migrene er en nevrologisk tilstand, og man ser mer av det blant de som har stemningslidelser. Hvorfor tror jeg ikke man vet.Stress kan utløse migreneanfall. Det samme kan utlse epilepsianfall. Imidlertid tror jeg ikke stress som isolert faktor utløser nevrologisk sykdom. Man må nok være disponert i utgangspunktet, men jeg tror at man blir mer sårbar for enkelte tilstander ved alvorlig psykisk belastning oer lang tid.

Man kan og få nevrologiske plager av medisiner. Eks. restless legs.

Prøv å google litt mer - kanskje du finner noe.

Takk, skal undersøke det litt nærmere. Jeg er interessert i temaer som f.eks. sosial smerte. Følelsesmessig smerte er faktisk linket til fysisk smerte, og foregår i samme del av hjernen. Man trenger ergo ikke bli utsatt for fysisk smerte for å få de samme reaksjonene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...