Gå til innhold

Hvorfor er psykologer i mot medisiner..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var nettopp til en psykolog, pga økende tvang og mye grubling.

To ting jeg reagerte på:

Jeg kjemper en kamp hver dag, mot tvang, grubling og det å ta min 20 mg cipralex. Stadig vekk sier jeg til meg selv at jeg er frisk, trenger ikke medisiner, og ønsker å kutte ut medisiner. Men i det siste har jeg klart å ta medisinen min.

Jeg fortalte dette til psyk, og h*n sa at jeg sikkert ikke trengte medisiner. Bedre å feks trene. Medisinen var antageligvis placebo!!

Det andre: Grubling hadde ikke noe med tvangen å gjøre, men var en egen diagnose, GAD. Grublingen min foregår slik: Jeg får en bekymring. Tar tak i tanken, og analyserer alle mulige utveier, muligheter som kan skje, osv, og ville helst ha hatt alt klart i går.

Nå fikk medisinangsten min en ny utfordring gitt:( (men jeg kommer vel til å fortsette, men kjedelig å få vite at dette kanskje er placebo, når jeg tilfører 20 mg av ulike stoffer til kroppen min hver dag. Så hadde jeg kanskje bare trengt å tatt en tur. Hjertesukk fra Dory.

Gjest Hulderen
Skrevet

Placebo er helt i orden, så lenge det virker.

Skrevet

Placebo er helt i orden, så lenge det virker.

Sant så sant:=)

Gjest Nevertheless
Skrevet

Ja det viktigste er jo at medisinen funker, placebo eller ikke?

Tror mange psykologer er lite oppdaterte på medisiner, de er jo tross alt ikke leger. I motsatt ende er det synd med de som tillater overmedisinering også.

GAD-diagnosen din var veldig lik min. Jeg får en tanke, og ser for meg all verdens elendighet, og tar sorgen på forskudd.

Gjest mener jeg
Skrevet

Den inkompetente psykologen synes jeg du skal droppe.

Gjest Løppsi
Skrevet

Jeg har gått på SSRI store deler av mitt liv. Nå har jeg greid meg uten i flere måneder.

Skrevet

Den inkompetente psykologen synes jeg du skal droppe.

Ja, jeg ønsker egentlig ikke tilbake til h*n nei...

Og skal heller ikke det. Skal be om å få komme til en annen psyk.

Rart at de kan være så bastante... Jeg har brukt medisiner i over 11 år, og prøvd å slutte flere ganger, men har alltid måtte starte igjen.

Skrevet

Jeg har gått på SSRI store deler av mitt liv. Nå har jeg greid meg uten i flere måneder.

:)

Gjest mener jeg
Skrevet

Ja, jeg ønsker egentlig ikke tilbake til h*n nei...

Og skal heller ikke det. Skal be om å få komme til en annen psyk.

Rart at de kan være så bastante... Jeg har brukt medisiner i over 11 år, og prøvd å slutte flere ganger, men har alltid måtte starte igjen.

Det er ikke placebo når ssri virker mot tvang. Spesielt mot ocd tror jeg det er veldig viktig med ssri. Om du sliter bør du nok høyere opp i dose enn der du er nå for full effekt.

Slike kommentarer er rett og slett skikkelig uansvarlig av psykologen.

Skrevet

Ja det viktigste er jo at medisinen funker, placebo eller ikke?

Tror mange psykologer er lite oppdaterte på medisiner, de er jo tross alt ikke leger. I motsatt ende er det synd med de som tillater overmedisinering også.

GAD-diagnosen din var veldig lik min. Jeg får en tanke, og ser for meg all verdens elendighet, og tar sorgen på forskudd.

Ja, det viktisgte er jo egentlig at det virker, placebo eller ikke... Føles bare litt kjipt å gi kroppen så mye "rart", når psykologen sa det ikke var nødvendig...

Ja, det er mye en kan gruble på;) Huff, men jeg skal prøve å lære å stoppe tanken før den tar helt av...:)

Skrevet

Det er ikke placebo når ssri virker mot tvang. Spesielt mot ocd tror jeg det er veldig viktig med ssri. Om du sliter bør du nok høyere opp i dose enn der du er nå for full effekt.

Slike kommentarer er rett og slett skikkelig uansvarlig av psykologen.

NHD har ofte sagt at en bør/må ha medisiner ved tvang, og derfor ble jeg såpass overasket ja.

*Løpe å finne en annen psyk*;)

Gjest Nevertheless
Skrevet

Ja, det viktisgte er jo egentlig at det virker, placebo eller ikke... Føles bare litt kjipt å gi kroppen så mye "rart", når psykologen sa det ikke var nødvendig...

Ja, det er mye en kan gruble på;) Huff, men jeg skal prøve å lære å stoppe tanken før den tar helt av...:)

Det er ikke farlig å ta en sånn medisin. Tenk på dritten som er i kaffe og cola. Ikke noe verre å ta litt medisin.

Skrevet

Det er ikke farlig å ta en sånn medisin. Tenk på dritten som er i kaffe og cola. Ikke noe verre å ta litt medisin.

Ja...Jeg drikker både kaffe, cola og pepisi max, så litt cipralex på toppen går vel greit ja.

Gjest Nevertheless
Skrevet

Ja...Jeg drikker både kaffe, cola og pepisi max, så litt cipralex på toppen går vel greit ja.

Ja, du trenger ikke bekymre deg for det :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er dessverre en ukultur i norsk psykiatri at det er ok for fagpersoner å "tro" vedr behandling uavhengig av hva vitenskapen viser. Denne ukulturen er heldigvis i tilbakegang, men vi må nok slite med den i mange år.

Psykologer er ikke mot medisiner. Noen psykologer er mot medisiner. Det er de som ikke har fulgt med i timen og oppdatert seg på faget. Mitt inntrykk er at de nyutdannede (på gruppenivå) er langt bedre enn de gamle.

Skrevet

Det er dessverre en ukultur i norsk psykiatri at det er ok for fagpersoner å "tro" vedr behandling uavhengig av hva vitenskapen viser. Denne ukulturen er heldigvis i tilbakegang, men vi må nok slite med den i mange år.

Psykologer er ikke mot medisiner. Noen psykologer er mot medisiner. Det er de som ikke har fulgt med i timen og oppdatert seg på faget. Mitt inntrykk er at de nyutdannede (på gruppenivå) er langt bedre enn de gamle.

Takk for svar. Jeg skaø ta min medisin, men ble som sagt irritert og overrasket over måten han sa det på. Det virket liksom så lettvindt, at det feks var bedre å trene. Jeg er meget enig i st trening hjelper, jeg har mye glede av det, men som sagt, synes det hørtes litt rart ut, at dette kunne erstatte medisin. Og jeg ble veldig usikker, da jeg ofte får behov for å slutte på medisin, for jeg tror jeg er 100% frisk. Når jeg trapper ned, øker tvangen og grublingen, og jeg kommer meg ikke ut på trening så lett. Når jeg øker igjen, blir jeg bedre og kommer lettere ut på trening.

Oj, dette ble lang, men kjekt å forklare;)

Gjest Nevertheless
Skrevet

Også må behandlere huske på at selv om man mangler dokumentasjon på behandling av enkelte lidelser, så betyr ikke det at de med psykologi-utdanning ikke kan bli kjent med en lidelse og pasient, og finne ut hvordan det henger sammen for akkurat den pasienten, på individnivå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...