Gå til innhold

skam

Anbefalte innlegg

Nøtteskall
Skrevet

Hei jeg er en jente som bruker utrolig mye krefter på å skamme meg over ting jeg har gjort og sagt. Får ikke sove, får angst, begynner å drikke osv for å dempe følelsene. Kan gå flere uker, år før jeg begynner å fortrenge ting. Hva skal jeg gjøre med dette?. .. har vært psykotisk flere ganger så vet på en måte at jeg ikke kan stole hundre prosent på meg selv. Men noen ganger sitter jeg her og ønsker at jeg blir psykotisk igjen bare for å slippe å forholde meg til å gå inn i rollen som intelligent, klok, smart, flink med mennesker, sosial osv.

Når jeg er friskmeldt fra psykosen kommer det dager innimellom der jeg tabber meg fullstendig ut, og jeg blir klar over dette noen timer senere.

Hvorfor skjer dette, hvorfor har jeg så dårlig dømmekraft enkelte dager, mens andre dager er jeg veldig ordentlig og føler at jeg greier å skille mellom rett og galt??

Gjest Nevertheless
Skrevet

Alle gjør jo litt dumme ting, og vi har varierende impulskontroll og dømmekraft. Men det er viktig å legge ting bak seg også. Det meste du gjør i hverdagen er sikkert positive ting, så tenk på at kanskje 99% av det du gjør er bra. Er ikke så ille det?

Ellers skulle jeg også ønske jeg ble psykotisk. Tror aldri jeg har vært det.

hidi, the scorpion
Skrevet

''Hvorfor skjer dette, hvorfor har jeg så dårlig dømmekraft enkelte dager, mens andre dager er jeg veldig ordentlig og føler at jeg greier å skille mellom rett og galt??''

Kjære deg, har du oppsøkt hjelp? Du er så fullstendig klar over din egen situasjon, at neste bør være å oppsøke hjelp.

Det finnes utrolig mye hjelp å få, kjære deg.

Håper vi hører fra deg igjen, Nøtteskall!

Klem fra

Skrevet

Alle gjør jo litt dumme ting, og vi har varierende impulskontroll og dømmekraft. Men det er viktig å legge ting bak seg også. Det meste du gjør i hverdagen er sikkert positive ting, så tenk på at kanskje 99% av det du gjør er bra. Er ikke så ille det?

Du kan ikke ha vært psykotisk når du ønsker å bli det. Å være psykotisk er noe av det verste jeg har opplevd, og jeg har opplevd mye på godt og vondt.

Nøtteskall
Skrevet

''Hvorfor skjer dette, hvorfor har jeg så dårlig dømmekraft enkelte dager, mens andre dager er jeg veldig ordentlig og føler at jeg greier å skille mellom rett og galt??''

Kjære deg, har du oppsøkt hjelp? Du er så fullstendig klar over din egen situasjon, at neste bør være å oppsøke hjelp.

Det finnes utrolig mye hjelp å få, kjære deg.

Håper vi hører fra deg igjen, Nøtteskall!

Klem fra

Takk for svar hidi. Tror jeg skal følge ditt råd ja.

Jeg har et voldsomt behov for å prate med noen om dette.

Håper bare jeg finner en terapaut som ikke bare vil snakke

om psykosene mine. Men situasjonen her og nå.

Nøtteskall
Skrevet

Takk for svar

De fleste mennesker føler vel skam av og til, men jeg er ekstrem. Jeg får ikke sove av dette. Og blir deprimert og svært usikker på meg selv. Er redd for å miste min personlighet siden jeg plutselig blir helt lammslått av min usikkerhet.

Nøtteskall
Skrevet

Du kan ikke ha vært psykotisk når du ønsker å bli det. Å være psykotisk er noe av det verste jeg har opplevd, og jeg har opplevd mye på godt og vondt.

Hei Rose

Jeg har faktisk vært ordentlig psykotisk. Da får jeg synsforstyrrelser og høre stemmer som jeg tror kommer fra noe utenfor, jeg kjenner lukter og smak som jeg ikke kjenner når jeg er frisk og tenker helt annerledes. Da tror jeg på alt fra at verden kommer til å gå under, til at demoner forfølger meg. Og dette er psykose. Jeg har opplevd psykose på godt og vondt jeg også. Er kjempe redd når det pågår, man har også opplevd gode ting i psykosen, f.eks at jeg hører stemmer som forteller meg morsome historier som jeg bare må le av. Og da kan jeg ha det ordentlig morsomt faktisk.

Så følelsen av skam kan være like ille på en måte. Men den følelsen kommer til meg når jeg er frisk og da får jeg skyldfølelse og skammen kommer over meg som etsene syre.

Savner også omsorgen jeg fikk da jeg var psykotisk.

Jeg stiller høye krav for meg selv når jeg er meg selv og befinner meg i den personligheten jeg har vokst opp med, som ikke er preget av sykdom.

Skrevet

Hei Rose

Jeg har faktisk vært ordentlig psykotisk. Da får jeg synsforstyrrelser og høre stemmer som jeg tror kommer fra noe utenfor, jeg kjenner lukter og smak som jeg ikke kjenner når jeg er frisk og tenker helt annerledes. Da tror jeg på alt fra at verden kommer til å gå under, til at demoner forfølger meg. Og dette er psykose. Jeg har opplevd psykose på godt og vondt jeg også. Er kjempe redd når det pågår, man har også opplevd gode ting i psykosen, f.eks at jeg hører stemmer som forteller meg morsome historier som jeg bare må le av. Og da kan jeg ha det ordentlig morsomt faktisk.

Så følelsen av skam kan være like ille på en måte. Men den følelsen kommer til meg når jeg er frisk og da får jeg skyldfølelse og skammen kommer over meg som etsene syre.

Savner også omsorgen jeg fikk da jeg var psykotisk.

Jeg stiller høye krav for meg selv når jeg er meg selv og befinner meg i den personligheten jeg har vokst opp med, som ikke er preget av sykdom.

Jeg svarte Nevertheless som skrev hun skulle ønske hun kunne bli psykotisk. Som du også har erfart kan det å være psykotisk være skikkelig skremmendes.

Gjest Nevertheless
Skrevet

Jeg har muligens hatt en depressiv psykose, og ja jeg hvor ille det var. Det er noe med mitt hode som gjør at jeg vil oppleve lignende. Kan ikke forklare det helt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...