Gå til innhold

Tilbakevendene depressiv lidelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk vite i dag at jeg "antagelig" ikke var BP2 men at jeg hadde "Tilbakevendende depressiv lidelse",

Jeg fikk da resept på Orfiril, men etter hva jeg har lest om dette etter å ha hentet det på apoteket så er jeg skeptisk.

Jeg sliter mye med selvmordstanker og er mye deprimert, og jeg hadde ikke taklet å få enda sterkere negative tanker en det jeg har fra før. Vet ikke hva jeg skal gjøre....

Det er et helvete å være slik men enda verre hvis tanke kjøret øker. Vektøkning er også en bivirkning jeg ikke liker. Jeg har også lest at Orfiril tar bort toppene på den maniske biten men ikke gjør noe med depresjonene.

Er det noen som har noe å anbefale....?

Rådløs....

Gjest Nevertheless
Skrevet

hva var det du leste som skremte deg sånn da? Alle medisiner kan gi visse bivirkninger, til og med paracet. Vektøkning skjer bare hvis du spiser mer, ikke av selve medisinen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg synes det er et merkelig medisinvalg.

Orfiril kan brukes ved bipolar lidelse (sjelden ved BP2). Ved tilbakevendende depresjon holder en seg stort sett til antidepressiva.

Skrevet

Jeg synes det er et merkelig medisinvalg.

Orfiril kan brukes ved bipolar lidelse (sjelden ved BP2). Ved tilbakevendende depresjon holder en seg stort sett til antidepressiva.

Jeg glemte å fortelle at de har funnet noe galt med EEG testene jeg har tatt. Så det var grunnen til at de valgte Orfiril. Hva som var galt vet jeg ikke, og det fikk jeg heller ikke noe svar på.

Jeg har vært gjennom utrolig mange tester. EEG, Søvn-deprivert EEG, MR, CT, PET-CT, ERP osv.

I tillegg har jeg svart på utrolig mange sider med spørsmål. Tatt noe lignende IQ test, og vært hos psykolog, psykiater, nevrolog, fysioterapeut, levert avførings prøve masse blodprøver osv så jeg føler at de har sjekket meg nøye.

Men som psykiateren sier, jeg har en tendens til å se alt det negative ved ting, sjelden det positive. ;(

Og det gjaldt vel denne medisinene også, jeg ble opphengt i hva andre har skrevet om den, at den ikke fungerer på depresjonene men på den maniske biten.

Og det er det siste jeg vil ha bort, for når jeg føler meg hyperaktiv så koser jeg meg.....

Takk for svar NHD!

Skrevet

hva var det du leste som skremte deg sånn da? Alle medisiner kan gi visse bivirkninger, til og med paracet. Vektøkning skjer bare hvis du spiser mer, ikke av selve medisinen.

Jeg gikk opp fra ca 71 kg til 109 kg på et halvt år når de satte meg på efexor og zyprexa. Jeg følte ikke at jeg spiste noe mer en det jeg gjorde til vanlig, men jeg ble utrolig passiv og orket ingen ting.

Derfor er jeg livredd slike medisiner for det er enkelt å legge på seg så mye men ikke så enkelt å ta det av igjen....

Gjest winda
Skrevet

Hallo der :). Jeg bruker orfiril og fungerer bra med den. Den kan virke på vekten ja, du kan få mere matlyst av den. Dette har jeg merket, men dette er også doseavhengig hos meg. Ved lavere dose er jeg heller ikke sånn "manisk" etter mat.

Det viktigste ved alle psykiske sykdommer og når man bruker medisiner som kan påvirke vekten, er nok det å bevege seg en god del. Om man føler seg dorsk og lat som følge av medisiner og sykdom, så må man forsøke å "bryte seg ut" på tur osv :-).

Når det gjelder alle typer medisiner er det nok også viktigst og lytte til seg selv. Alle reagerer vi nok ulikt på de forskjellige medisinene. Noen legger på seg, andre mister matlysten og atter andre får lite og ingen bivirkninger. Du må tørre å prøve medisinen selv og gjøre deg opp en mening :)

Skrevet

Hallo der :). Jeg bruker orfiril og fungerer bra med den. Den kan virke på vekten ja, du kan få mere matlyst av den. Dette har jeg merket, men dette er også doseavhengig hos meg. Ved lavere dose er jeg heller ikke sånn "manisk" etter mat.

Det viktigste ved alle psykiske sykdommer og når man bruker medisiner som kan påvirke vekten, er nok det å bevege seg en god del. Om man føler seg dorsk og lat som følge av medisiner og sykdom, så må man forsøke å "bryte seg ut" på tur osv :-).

Når det gjelder alle typer medisiner er det nok også viktigst og lytte til seg selv. Alle reagerer vi nok ulikt på de forskjellige medisinene. Noen legger på seg, andre mister matlysten og atter andre får lite og ingen bivirkninger. Du må tørre å prøve medisinen selv og gjøre deg opp en mening :)

Hei Winda!

Jeg er forholdsvis aktiv da jeg har en hund jeg går lange turer med flere ganger om dagen. (er ikke i jobb)

Så i gjennomsnitt går jeg mellom 4-10 mil i uka.

Bruker gps for å måle turene mine.

Var aktiv og løp mye i skogen en periode, men når jeg er langt nede så orker jeg kun å gjøre det mest nødvendige, slik som å gå tur med hunden.

Jeg klarte å komme meg ned fra 109 til 94 kg med cambridge kuren, og da følte jeg meg vel nok til å starte å løpe litt. Gikk så ned til 79 kg ved å gå 10 mil i uka på langrennski.

Men som alltid blir jeg over ivrig og trener på meg skader og får ikke trent på en stund og legger på meg vekten igjen.

Nå veier jeg 88 kg og har vært stabil der + - noen kilo.

Er humøret stabilt så får jeg også mer lyst til å trene.

Så jeg skal prøve Orfiril fra og med i kveld. :)

Gjest winda
Skrevet

Hei Winda!

Jeg er forholdsvis aktiv da jeg har en hund jeg går lange turer med flere ganger om dagen. (er ikke i jobb)

Så i gjennomsnitt går jeg mellom 4-10 mil i uka.

Bruker gps for å måle turene mine.

Var aktiv og løp mye i skogen en periode, men når jeg er langt nede så orker jeg kun å gjøre det mest nødvendige, slik som å gå tur med hunden.

Jeg klarte å komme meg ned fra 109 til 94 kg med cambridge kuren, og da følte jeg meg vel nok til å starte å løpe litt. Gikk så ned til 79 kg ved å gå 10 mil i uka på langrennski.

Men som alltid blir jeg over ivrig og trener på meg skader og får ikke trent på en stund og legger på meg vekten igjen.

Nå veier jeg 88 kg og har vært stabil der + - noen kilo.

Er humøret stabilt så får jeg også mer lyst til å trene.

Så jeg skal prøve Orfiril fra og med i kveld. :)

Det høres meget bra ut :-). Ønsker deg lykke til :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg glemte å fortelle at de har funnet noe galt med EEG testene jeg har tatt. Så det var grunnen til at de valgte Orfiril. Hva som var galt vet jeg ikke, og det fikk jeg heller ikke noe svar på.

Jeg har vært gjennom utrolig mange tester. EEG, Søvn-deprivert EEG, MR, CT, PET-CT, ERP osv.

I tillegg har jeg svart på utrolig mange sider med spørsmål. Tatt noe lignende IQ test, og vært hos psykolog, psykiater, nevrolog, fysioterapeut, levert avførings prøve masse blodprøver osv så jeg føler at de har sjekket meg nøye.

Men som psykiateren sier, jeg har en tendens til å se alt det negative ved ting, sjelden det positive. ;(

Og det gjaldt vel denne medisinene også, jeg ble opphengt i hva andre har skrevet om den, at den ikke fungerer på depresjonene men på den maniske biten.

Og det er det siste jeg vil ha bort, for når jeg føler meg hyperaktiv så koser jeg meg.....

Takk for svar NHD!

Denne nye opplysningen gjør at jeg må endre mitt svar. EEG-endringene kan helt klart gjøre Orfiril mer aktuell. Lamictal er også et godt (bedre) alternativ.

• 3 uker senere...
Skrevet

Denne nye opplysningen gjør at jeg må endre mitt svar. EEG-endringene kan helt klart gjøre Orfiril mer aktuell. Lamictal er også et godt (bedre) alternativ.

Hei igjen!

Jeg har økt dosene forsiktig i samråd med psykiater, men føler at jeg har blitt dårligere den siste tiden.

Jeg er nå oppe i 450mg men øker til 600mg i morgen.

Det jeg har lest om denne medisinen er at det tar bort den maniske biten men ikke depresjonene. Og de gangene jeg har vært høyt oppe så elsker jeg det, det er jo depresjonene mine jeg vil bli kvitt.

Nå som det er grått og trist ute så blir det bare verre og verre.

Graver meg mer og mer ned med triste tanker, og selvmordstankene er der rimelig konstant. Det fine er at jeg har klart å kontrollere dem så lenge, men det begynner å bli slitsomt.

Tror du jeg har riktig medisin, men jeg prøvde Lamictal for et år siden, ble dårlig og fikk nesten ikke sove, følte meg svimmel meste av tiden når jeg gikk på den. Prøvde det i en mnd så gav jeg opp.

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...