Gå til innhold

Forklar meg placebo?!

Anbefalte innlegg

Sool1365380740
Skrevet

Er det sånn at jeg risikerer at medisinen min slett ikke er medisin? At det bare er noen som får ekte vare og ikke alle? Føler meg dum som spør,men dette skjønner jeg ikke.

Sool1365380740
Skrevet

Nei du utsettes ikke for et ekspriment under vanlig behandling. Placeboeffekten er greit beskrevet her: http://no.wikipedia.org/wiki/Placeboeffekt

Som du serundersøkes placeboeffekten av en medisin i testsituasjoner.

takk :) Litt klokere nå.

Skrevet

Nei, slik er det ikke.

Når medisinselskapene har laget en ny medisin, testes den på et utvalg testpersoner, hvor halvparten får placebo og den andre halvparten reell medisin.

Slike tester utføres kun etter at det på forhånd er avtalt med testpersonene. Innenfor testgruppen vet ikke testpersonene hvem som får placebo og hvem som får virkestoffer, men de vet at de er med i en placebotest.

Medisiner legen din skriver ut til deg på vanlig måte vil altså aldri være placebo.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Alle får ekte vare når de kjøper på apoteket.

I kontrollerte forsøk får noen placebo. Da har de fått opplysninger om dette på forhånd, og de har skrevet under en samtykkeerklæring.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...