Gå til innhold

Senvirkning etter voldtekt

Anbefalte innlegg

Gjest trauma and recovery
Skrevet

Jeg ble utsatt for en brutal gruppevoldtekt for to år siden. Det har etter forholdene gått bra med meg, og jeg fungerer bra i hverdagen. Jeg har fått det mer på avstand, skvetter ikke lenger når møter personer og situasjoner som minner meg om traumet, og jeg er stort sett i godt humør.

I går måtte jeg likevel ta innover meg at jeg føler livet er over. Selv om jeg fortsetter med daglige gjøremål, føles det altså som livet mitt er over. Det var svært smertefullt å erkjenne, så det siste døgnet har jeg grått mye. Før det var jeg sint, men nå gråter jeg. Så jævlig var det å oppdage det at jeg har lyst til å ta kontakt med psykologen min, men det er kanskje ingen vits? Jeg vet ikke hva terskelen for å ta kontakt utenom oppsatte timer er. H*n skal ha ferie i fem uker fra mandag og jeg skal ikke dit før i august.

Er det vanlig å føle at livet er over etter en voldtekt? Vil det gå gradvis over, eller hva skal jeg gjøre med denne følelsen? Vil ikke ha det sånn!

Gjest noe man må leve med
Skrevet

''Er det vanlig å føle at livet er over etter en voldtekt?''

Ja, det er nok det. Hos meg har dette gått veldig i bølger. Jeg greier å fungere bra og ha et godt humør i lange perioder. Så er det plutselig som om ting faller i hodet på meg og jeg blir veldig deprimert.

Jeg håper de som gjorde dette imot deg er dømt og har fått en laaaaaaaaaang straff?

Ta kontakt med psykologen din du, høres ut som litt lang tid å vente helt til i august. Lykke til :-)

Skrevet

''Er det vanlig å føle at livet er over etter en voldtekt?''

Ja, det er nok det. Hos meg har dette gått veldig i bølger. Jeg greier å fungere bra og ha et godt humør i lange perioder. Så er det plutselig som om ting faller i hodet på meg og jeg blir veldig deprimert.

Jeg håper de som gjorde dette imot deg er dømt og har fått en laaaaaaaaaang straff?

Ta kontakt med psykologen din du, høres ut som litt lang tid å vente helt til i august. Lykke til :-)

Saken er desverre henlagt. :-( Den tas opp igjen hvis det kommer nye opplysninger i saken. Tipper det ikke er første gang disse jævlene har gjort noe sånt.

Gjest noe man må leve med
Skrevet

Saken er desverre henlagt. :-( Den tas opp igjen hvis det kommer nye opplysninger i saken. Tipper det ikke er første gang disse jævlene har gjort noe sånt.

Slike "skadedyr" skulle vært utryddet for godt. Jeg blir så sint av sånne ting at det nok er best at jeg logger av. Håper det er flere her som kan gi deg bedre svar enn det jeg kan.

Jeg vil bare si at du er helt normal etter det du har opplevd. Det må være lov å få reagere sterkt når du opplevd sånne ting. Du vil nok falle ned i endel bølgedaler, men du må bestemme deg for at du skal kjempe deg opp og videre. Ikke la de svina få ta knekken på deg.

Klem ifra meg ;)

Skrevet

Slike "skadedyr" skulle vært utryddet for godt. Jeg blir så sint av sånne ting at det nok er best at jeg logger av. Håper det er flere her som kan gi deg bedre svar enn det jeg kan.

Jeg vil bare si at du er helt normal etter det du har opplevd. Det må være lov å få reagere sterkt når du opplevd sånne ting. Du vil nok falle ned i endel bølgedaler, men du må bestemme deg for at du skal kjempe deg opp og videre. Ikke la de svina få ta knekken på deg.

Klem ifra meg ;)

Ingen får ta knekken på meg! Det er bare ganske surrealistisk å føle at livet er over, samtidig som jeg fortsetter som før og legger planer for framtida.

Takk for svar. :-)

Skrevet

Ta kontakt med psykologen omgående.

Livet ditt er ikke over, ta det tilbake. Ikke la de svinene vinne!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er et meget vanlig posttraumatisk symptom. Ta det opp med behandleren din etter ferien. Dette er likevel ikke noe dere kan gjøre noe med her og nå.

Skrevet

Dette er et meget vanlig posttraumatisk symptom. Ta det opp med behandleren din etter ferien. Dette er likevel ikke noe dere kan gjøre noe med her og nå.

Takk. Jeg sendte en meldig like før jeg så svaret ditt, men jeg skjønner at det egentlig ikke er noe å gjøre med det her og nå.

Skrevet

Har du fått vikar i sommer. 5uker er lenge å gå når du har det slik, dersom du ikke får fatt i din behandler denne uken, be om kontakt med din primærlege. Noen bør du se i løpet av ferien.

Skrevet

Har du fått vikar i sommer. 5uker er lenge å gå når du har det slik, dersom du ikke får fatt i din behandler denne uken, be om kontakt med din primærlege. Noen bør du se i løpet av ferien.

Jeg tror vel egentlig ikke jeg kommer til å være så fortvilet i fem uker. Egentlig ser jeg fram til ferie fra behandling, men så kom dette *bang* ned i meg i går og det var et sjokk å innrømme. I dag skal jeg gråte fra meg, i morgen skal jeg pakke, og så drar jeg på feire til Sverige i to uker sammen med familie. Selv om jeg føler livet er over, er det best å prøve å leve i nuet. Å gjøre hyggelige ting er en av det beste jeg kan gjøre for meg selv.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ferievikar i psykoterapi: En helt urealistisk forventning. Dessuten ikke særlig til hjelp.

Skrevet

Jeg tror vel egentlig ikke jeg kommer til å være så fortvilet i fem uker. Egentlig ser jeg fram til ferie fra behandling, men så kom dette *bang* ned i meg i går og det var et sjokk å innrømme. I dag skal jeg gråte fra meg, i morgen skal jeg pakke, og så drar jeg på feire til Sverige i to uker sammen med familie. Selv om jeg føler livet er over, er det best å prøve å leve i nuet. Å gjøre hyggelige ting er en av det beste jeg kan gjøre for meg selv.

''Selv om jeg føler livet er over, er det best å prøve å leve i nuet. ''

Det tror jeg kan være en god strategi når man er fortvilet. På et eller annet tidspunkt vil du få det litt bedre, og inntil da gjelder det å overleve på best mulig måte.

God ferie :-)

Skrevet

Ferievikar i psykoterapi: En helt urealistisk forventning. Dessuten ikke særlig til hjelp.

Ja, helt enig, jeg tenkte å vente med psykoterapien og gå dit for rene støttesamtaler med en vikar en gang eller tre. Litt er bedre enn ingenting når hele Norge tar ferie.

Skrevet

Ja, helt enig, jeg tenkte å vente med psykoterapien og gå dit for rene støttesamtaler med en vikar en gang eller tre. Litt er bedre enn ingenting når hele Norge tar ferie.

Hvor er "dit"?

Skrevet

Det aller beste du kan gjøre er å bare fortsette, dersom du klarer. Dette skal dere ta tak i, selv om det føles slik nå, at du har kommet til denne erkjennelsen så er den ikke virkelig. Det er noe du "bare" føler her og nå, og det er vanlig etter hva du har opplevd.

Dra på ferie og hold deg opptatt med ferieting. Dersom du føler det blir for vanskelig etterhvert så kontakter du din primærlege og spør om en samtale eller 2, for ren ventilasjon. Håper på det beste for deg.

Skrevet

Hvor er "dit"?

En eller annen vikar eller primærlege.

Skrevet

Det aller beste du kan gjøre er å bare fortsette, dersom du klarer. Dette skal dere ta tak i, selv om det føles slik nå, at du har kommet til denne erkjennelsen så er den ikke virkelig. Det er noe du "bare" føler her og nå, og det er vanlig etter hva du har opplevd.

Dra på ferie og hold deg opptatt med ferieting. Dersom du føler det blir for vanskelig etterhvert så kontakter du din primærlege og spør om en samtale eller 2, for ren ventilasjon. Håper på det beste for deg.

Det er ikke bare her og nå jeg føler det. Det gikk opp for meg at jeg har følt det slik i to år nå. Men det er selvfølgelig best å fortsette å leve som før, og det er det jeg har gjort hele tiden. Jeg er jo faktisk i live.

Skrevet

En eller annen vikar eller primærlege.

Ok.

Skrevet

Det er ikke bare her og nå jeg føler det. Det gikk opp for meg at jeg har følt det slik i to år nå. Men det er selvfølgelig best å fortsette å leve som før, og det er det jeg har gjort hele tiden. Jeg er jo faktisk i live.

Det ville vært rart om du ikke følte det, og har følt det. Det er en følelse jeg er redd du kommer til å ha en stund, men også den vil blekne og byttes ut når du jeg skal ikke si blir friskere, for du er ikke syk, men når etterhvert såret gror.

Gjest been_der
Skrevet

Ta kontakt i morgen tidlig, gjør alt for å komme til før helga!

Livet er IKKE over, det er bare vanskelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...