Gå til innhold

Ikke hvordan man har det, men...

Anbefalte innlegg

Gjest personlighetsendring
Skrevet

La dette innlegget inn på åpent i går, men kanskje det passer best her :).

Ikke hvordan man har det, men hvordan man tar det.

Dette er et uttrykk som provoserer meg veldig og som starter en lang tankerekke hos meg. Sånn sett er det nok positivt å bli litt provosert.

Jeg har vridd hodet og tankene mine fram og tilbake i flere år. Like forbannet blir jeg syk i perioder. Hva gjør jeg galt? Er det noe galt ved meg som ikke kan ha det bra med meg selv og til stadighet blir syk? Hvorfor kan ikke jeg takle traumer like bra som mange andre? Er jeg dum i hodet?

Hvordan tenker de som blir friske etter traumatiske hendelser? Hvordan greier de å stole på andre mennesker igjen? Når man opplever igjen og igjen at mennesker er slemme og svikter deg, hvordan kan du da stole på noen?

Når man har en personlighetsendring, må man da godta at sånn er det? At det kommer ikke an på hvordan jeg har det, men hvordan jeg tar det? Det betyr vel noe hvordan jeg har det her og nå også vel?

Hva skal jeg da gjøre? Hvordan kan jeg tenke? Hva gjør jeg feil?

Nøtteskall
Skrevet

Hvordan tenker de som blir friske etter traumatiske hendelser?

Jeg tror rett og slett at de har en litt annen måte å lagre minner i hjernen på. At de ikke har den samme hukommelsesfunksjonen for frykt, angst, depresjon osv. Det kan også hende at de som har et tryggere sosialt nettverk der man blir møtt med forståelse og omsorg har lettere for å takle traumer.

Synes ikke alltid at psykiatrien er like flink til det siste. De vil medisinere bort, men personlig tror jeg ikke dette alltid er nok. Men trenger ofte noe mer enn bare piller.

Skrevet

Det som slår meg når jeg leser dette er at det er hundre prosent normalt å bli redd når en opplever noe traumatisk. Det er slik både mennesker og dyr er bygd. En hun som blir mishandlet blir skeptisk til mennesker eller mennesker som minner den om den slemme personen. Men over tid... om hunden får en snill eier så vil eller kan den få tillit til mennesker igjen og få det bedre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...