Gå til innhold

Ptsd og eller schizo?

Anbefalte innlegg

Gjest Unique1
Skrevet

­Hei. Jeg er en dame på 42 som har opplevd incest og grove overgrep, fysisk, psykisk og seksuelt i ungdom/voksen alder. Jeg fikk til og begynne med ptsd diagnose. Jeg har hatt noen psykoser, ble diagnostisert med schizofreni og etterhvert tok de bort den diagnosen. Jeg lurer på om psykoser kan knyttes til ptsd? Jeg har nå, etter siste psykose fått schizoaffektiv lidelses diagnose og vanskelig for å kjenne meg igjen i den. Jeg fungerer for bra for å ha den syns jeg. Terapeuten jeg går hos mener jeg har ptsd og psykiateren mener schizoaffektiv. Jeg lurer på om jeg kan ha kun ptsd med psykoser- går det an? Det jeg har opplevd, er så fryktelig og skremmende at det er egentlig ikke rart å gå i psykose av det, men må det være ren psykosediagnose fordi om man også har psykoser. Det skal nevnes at jeg var psykosefri i ti år før jeg fikk den siste i 2008. det skal nevnes at det har vært en del diagnoser ute og gått tidligere:Post traumatisk stress Reaktiv psykose Emosjonelt ustabil pf – alvorlig borderline pf Paranoid schizofreni Cannabisutløst psykose i remisjon Schizoaffektiv lidelse Sammensurium......en lege foreslo at jeg skulle utredes for cluster a og b ....holdt på å gå i gulvet da jeg leste dette fra journal. Hvorfor roter de sånn? Jeg får jo aldeles identitetskrise av å lese journalen, holder på nå. Og jeg må si at jeg lurer på hva slags diagnose jeg egentlig har...noe du selvfølgelig ikke kan svare på....men.... det som det alltid koker ned til de gangene jeg har vært dårlig, er minnene som kommer tilbake når jeg klarner opp. Håper på noen tanker rundt dette til svar. Mvh Unique

Gjest Nevertheless
Skrevet

Leit å høre at du har vært gjennom så mye. Du sier at du blir usikker på identiteten din av alle diagnosene. Men du ER jo aldri diagnosene dine. Du er den du er, og diagnosene er bare navnene på visse problemer du har. Diagnoser kan dessverre ha en tendens til å få folk til å miste JEG-følelsen.

Har opplevd det selv.

Skrevet

Leit å høre at du har vært gjennom så mye. Du sier at du blir usikker på identiteten din av alle diagnosene. Men du ER jo aldri diagnosene dine. Du er den du er, og diagnosene er bare navnene på visse problemer du har. Diagnoser kan dessverre ha en tendens til å få folk til å miste JEG-følelsen.

Har opplevd det selv.

Thnx Nevertheless :) sant at man ikke ER diagnosene, men de representerer et problem- men hvilket problem?? Med så mange forskjellige diagnoser....hvilke trekk er egentlig dominerende? Jeg kjenner ikke igjen meg selv slik jeg er psykotisk- som jeg er upsykotisk- to vidt forskjellige personer. Jeg er jo ikke sånn....??

Gjest Nevertheless
Skrevet

Thnx Nevertheless :) sant at man ikke ER diagnosene, men de representerer et problem- men hvilket problem?? Med så mange forskjellige diagnoser....hvilke trekk er egentlig dominerende? Jeg kjenner ikke igjen meg selv slik jeg er psykotisk- som jeg er upsykotisk- to vidt forskjellige personer. Jeg er jo ikke sånn....??

Det er vel kanskje mer hensiktsmessig å vite hvilke symptomer du har, i stedet for hvilken kategori og sånn ting hører hjemme?

La aldri legebransjen få deg til å føle deg mer som et diagnose-vesen enn den personen du egentlig er.

Skrevet

Det er vel kanskje mer hensiktsmessig å vite hvilke symptomer du har, i stedet for hvilken kategori og sånn ting hører hjemme?

La aldri legebransjen få deg til å føle deg mer som et diagnose-vesen enn den personen du egentlig er.

Jeg har jo ikke de symptomene som diagnosen består av- dermed syns jeg ikke at den passer....de eneste symptomene jeg kan kjenne meg igjen i, er stemmehøring-for det har jeg..ellers er jeg verken manisk , depressiv, svingete i humøret, paranoid/vrangforestilt, hallusinert, fungerer godt sosialt og på jobb........

Gjest Nevertheless
Skrevet

Jeg har jo ikke de symptomene som diagnosen består av- dermed syns jeg ikke at den passer....de eneste symptomene jeg kan kjenne meg igjen i, er stemmehøring-for det har jeg..ellers er jeg verken manisk , depressiv, svingete i humøret, paranoid/vrangforestilt, hallusinert, fungerer godt sosialt og på jobb........

Skjønner, kanskje man ikke trenger å ha alle mulige symptomer for å oppfylle kriteriene til diagnosen?

Kan jeg spørre litt "personlig"? Høres det ut som stemmene er i rommet, eller inni hodet ditt? Ofte hører jeg mange folk som snakker veldig høylydt i hodet mitt, men hører ikke hva de sier egentlig, for er bare kaos. Men jeg vet ikke om det er normalt å ha det sånn.

Skrevet

Skjønner, kanskje man ikke trenger å ha alle mulige symptomer for å oppfylle kriteriene til diagnosen?

Kan jeg spørre litt "personlig"? Høres det ut som stemmene er i rommet, eller inni hodet ditt? Ofte hører jeg mange folk som snakker veldig høylydt i hodet mitt, men hører ikke hva de sier egentlig, for er bare kaos. Men jeg vet ikke om det er normalt å ha det sånn.

Noen ganger høres det ut som de kommer fra naboleiligheten, sånn langt unna. Andre ganger kan det være mer inni hodet, mest lavt- men har hatt skikkelig høyt også- tidligere.

Gjest Nevertheless
Skrevet

Noen ganger høres det ut som de kommer fra naboleiligheten, sånn langt unna. Andre ganger kan det være mer inni hodet, mest lavt- men har hatt skikkelig høyt også- tidligere.

Oki, snakker de til deg liksom, eller hører du bare prat og mumling? Sorry for at jeg spør så mye altså

Skrevet

Kan ikke gi deg et skikkelig svar, MEN -

Har selv vært gjennom noen traumer, var fryktelig psyk en stund (innlagt i veldig lang tid), og i journaler fra den tiden står det at jeg var psykotisk.

Dette er ikke riktig, noe de også meda i siste del av innleggelsen, da behandleren min konkluderte med at det var ptsd. Det de tolket som psykose var dissosiering, tydeligvis et ganske ukjent begrep på den tiden.

Poenget mitt med å skrive dette er at dissosiering og psykose i hvert fall den gang kunne forveksles (sent 80-tall, tidlig 90).

Gjest Unique1
Skrevet

Oki, snakker de til deg liksom, eller hører du bare prat og mumling? Sorry for at jeg spør så mye altså

Det går fint at du spør. Noen ganger er det så lavt at jeg ikke hører hva de sier. Men som regel hører jeg godt hva de sier. De snakker ofte på rim. Det siste året har de stort sett bare sunget. Jeg hører musikk. Både "selvkomponert" og kjente sanger og melodier som kan få annen tekst, eller den teksten som hører til melodien.En kan relatere stemmene til ting i livet mitt. Hvis det er dramatiske situasjoner, som da min hund skulle opereres, hørte jeg opera. Er det noe dystert feks hører jeg begravelsesmusikk. prøver jeg å gire meg opp fra down kommer gjerne rock...noen ganger slike irriterende "nidelven stille og vakker du er" opp og opp igjen- de kan repetere en sangstrofe 100 ganger :-/ Jeg har lært i terapi å snakke med stemmene, lært å be de trekke seg unna, gi meg pause til feks om to dager klokka 9.

Gjest Unique1
Skrevet

Kan ikke gi deg et skikkelig svar, MEN -

Har selv vært gjennom noen traumer, var fryktelig psyk en stund (innlagt i veldig lang tid), og i journaler fra den tiden står det at jeg var psykotisk.

Dette er ikke riktig, noe de også meda i siste del av innleggelsen, da behandleren min konkluderte med at det var ptsd. Det de tolket som psykose var dissosiering, tydeligvis et ganske ukjent begrep på den tiden.

Poenget mitt med å skrive dette er at dissosiering og psykose i hvert fall den gang kunne forveksles (sent 80-tall, tidlig 90).

Jeg har nok vært psykotisk, garantert. men det er fryktlig hvis du skulle bli feildiagnostisert pga dissosiering.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Først må jeg skrive litt om dagens diagnosesystem, både DSM -IV og ICD-10. Begge er såkalt deskriptive (beskrivende). En diagnostiserer etter fastlagte kriterier, inklusjonskriterier - skal ha, eksklusjonskriterier - skal ikke ha, varighetskriterier osv osv.

De aller fleste diagnoser stilles uten å ta hensyn til evt årsaker - PTSD er et unntak. En kan således få schizofrenidiagnose hvis en oppfyller kriteriene for dette og uten at en skjeler til evt årsaker.

En av de store i verden på kognitiv terapi ved psykoser, Douglas Turkington, prof i Newcastle, mener at en god del av de som i dag har schizofrenidiagnose, har symptomer som følge av svære traumer.

Ja, svære traumer kan gi psykose, korte og lange, gjentatte osv. Ut fra det du skriver, synes jeg det er sannsynlig at dine psykiske plager i sterk grad henger sammen med de traumer du har vært gjennom.

Jge vet ikke om dette ble klargjørende eller var det du etterspurte.

Still confused, but on a higher level?

Skrevet

Først må jeg skrive litt om dagens diagnosesystem, både DSM -IV og ICD-10. Begge er såkalt deskriptive (beskrivende). En diagnostiserer etter fastlagte kriterier, inklusjonskriterier - skal ha, eksklusjonskriterier - skal ikke ha, varighetskriterier osv osv.

De aller fleste diagnoser stilles uten å ta hensyn til evt årsaker - PTSD er et unntak. En kan således få schizofrenidiagnose hvis en oppfyller kriteriene for dette og uten at en skjeler til evt årsaker.

En av de store i verden på kognitiv terapi ved psykoser, Douglas Turkington, prof i Newcastle, mener at en god del av de som i dag har schizofrenidiagnose, har symptomer som følge av svære traumer.

Ja, svære traumer kan gi psykose, korte og lange, gjentatte osv. Ut fra det du skriver, synes jeg det er sannsynlig at dine psykiske plager i sterk grad henger sammen med de traumer du har vært gjennom.

Jge vet ikke om dette ble klargjørende eller var det du etterspurte.

Still confused, but on a higher level?

Tusen takk for svar N H Dahl. Skjønner hvor du vil. Snakket med terapeuten min i dag, som også sier at man kan ha psykose ved PTSD, som for øvrig var den aller første diagnosen jeg fikk. Han sier også at om Schizofrenidiagnosen hadde blitt lansert i dag, ville den ikke blitt godkjent pga manglende vitenskapelig dokumentasjon. Jeg er temmelig sikker på at jeg ikke oppfyller kriterier for schizoaffektiv/bipolar lidelse, så psykiateren min skal gjennom en utfordring med meg ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...