Gå til innhold

Allergimedisin som ikke gir tretthet?

Anbefalte innlegg

Gjest winda
Skrevet

Jeg har allergiproblemer, spesielt i øynene. Kjennes ut som jeg har konstant "sandpapir" der og det klør.

Jeg har prøvd endel allergitabletter, men jeg blir så trett av dem at jeg heller har det som jeg har det uten medisiner.

Noen som vet om en allergimedisin man ikke blir så trett av?

Skrevet

Jeg har nytte av å kun bruke øyedråper og evt nesespray (lurer på om man må ha resept for nesesprayen). Det finnes flere typer øyedråper som kan kjøpes uten resept.

Gjest Elextra
Skrevet

De gamle antihistaminene (Polaramin etc.) er så søvndyssende at de også blir brukt som sovemedisin.

Men de nyere medisinene som Zyrtec skal man ikke bli særlig trett av.

Gjest winda
Skrevet

Jeg har nytte av å kun bruke øyedråper og evt nesespray (lurer på om man må ha resept for nesesprayen). Det finnes flere typer øyedråper som kan kjøpes uten resept.

Sikkert en lur ide ja. Jeg har brukt dette tidligere, men har helt glemt det, hehe. Jeg slurver visst litt med denne allergien min. Har så mange andre rare plager at den kommer visst bakerst over det jeg må ta hensyn til. Takk!!!

Gjest winda
Skrevet

De gamle antihistaminene (Polaramin etc.) er så søvndyssende at de også blir brukt som sovemedisin.

Jeg kan ikke kjøre bil når jeg bruker zyrtec. Øynene mine går i kryss ;)

Gjest Elextra
Skrevet

''Jeg har nytte av å kun bruke øyedråper og evt nesespray (lurer på om man må ha resept for nesesprayen). Det finnes flere typer øyedråper som kan kjøpes uten resept.''

Fordelen med resept er at den er blå, og at man da bare betaler en mindre del av kostnaden selv. Både øyedråper og nesespray er dyre, tror dråpene koster ca. kr 125 for en bitteliten flaske (10 ml), som det gjerne går flere av i løpet av sommeren.

Skrevet

Jeg har aldri prøvd "de gamle" men bruker glatt zyrtec til sovemedisin.

Jeg blir søvnig bare av å se på esken. ;)

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg kan ikke kjøre bil når jeg bruker zyrtec. Øynene mine går i kryss ;)

''Jeg kan ikke kjøre bil når jeg bruker zyrtec. Øynene mine går i kryss ''

Ok, jeg merker ingen slik bivirkning. Tar den på kvelden.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg har aldri prøvd "de gamle" men bruker glatt zyrtec til sovemedisin.

Jeg blir søvnig bare av å se på esken. ;)

Ok! For meg var det "åpenbaring" da de nye medisinene som Zyrtec kom, gikk i halvdøs av de eldre tablettene.

Skrevet

''Jeg har nytte av å kun bruke øyedråper og evt nesespray (lurer på om man må ha resept for nesesprayen). Det finnes flere typer øyedråper som kan kjøpes uten resept.''

Fordelen med resept er at den er blå, og at man da bare betaler en mindre del av kostnaden selv. Både øyedråper og nesespray er dyre, tror dråpene koster ca. kr 125 for en bitteliten flaske (10 ml), som det gjerne går flere av i løpet av sommeren.

''Fordelen med resept er at den er blå, og at man da bare betaler en mindre del av kostnaden selv. Både øyedråper og nesespray er dyre, tror dråpene koster ca. kr 125 for en bitteliten flaske (10 ml), som det gjerne går flere av i løpet av sommeren.''

Det er sant. Samtidig er det egentlig en forutsetning at man er avhengig av medisinene minst tre måneder for å kvalifisere for blå resept. Mange leger slurver, og skriver ut på blå selv om folk bare er plaget noen uker. Men hvis man er av de som trenger medisiner hele sommeren (eller hele året), så bør man så avgjort skaffe seg resept :-)

Gjest Elextra
Skrevet

''Fordelen med resept er at den er blå, og at man da bare betaler en mindre del av kostnaden selv. Både øyedråper og nesespray er dyre, tror dråpene koster ca. kr 125 for en bitteliten flaske (10 ml), som det gjerne går flere av i løpet av sommeren.''

Det er sant. Samtidig er det egentlig en forutsetning at man er avhengig av medisinene minst tre måneder for å kvalifisere for blå resept. Mange leger slurver, og skriver ut på blå selv om folk bare er plaget noen uker. Men hvis man er av de som trenger medisiner hele sommeren (eller hele året), så bør man så avgjort skaffe seg resept :-)

Ok, da er min lege en av slurverne, og tror det er ganske vanlig :P

Gjest winda
Skrevet

''Jeg kan ikke kjøre bil når jeg bruker zyrtec. Øynene mine går i kryss ''

Ok, jeg merker ingen slik bivirkning. Tar den på kvelden.

Tar jeg den om kvelden, kan jeg ikke kjøre bil dagen etterpå. Den sitter i helt til neste kveld.

Skrevet

Men hvis du "bare" sliter med tørre øyne, kan du ikke forsøke kunstig tårevæske, som Artilac...

Skrevet

Her i huset har sønnen min prøvd det meste. Nå går han på Cetrizin, han blir ikke trøtt av disse. Tidligere gikk han på Aerius, noe han heller ikke ble trøtt av. Poleramin var sovetablett.

I den værste sesongen, når han skal på telt-turer, så tar han noen dager med kortisontabletter på forhånd (Prednisolon), samt har "krise"øyedråper i beredskap (Svært sterke kortisonøyedråper). I år har det gått bra!

I år har han nemlig vaksinert seg og merker STOR forbedring! Har ikke hatt nevneverdige plager av gress, sammenlignet med tidligere år. Supert! Det er slitsomt, dyrt og tungvint å måtte gå hver uke en periode å vaksinere seg, men det er definitivt verdt det!!

Du bør testes og medisineres ordentlig slik at allergiplagene dine kommer ordentlig under kontroll. Lykke til! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...