Gå til innhold

Serumkonsentrasjon og p-piller

Anbefalte innlegg

Gjest blodprøvesvar
Skrevet

Jeg har begynt på p-piller, ca 6 uker etter at jeg startet (inkludert hormonfrie piller) tok jeg en blodprøve for å undersøke serumkonsentrasjonen av lamictal og seroxat. De resultatene jeg har å sammenligne med er to år gamle (fra dps, er usikker på om fastlegen har noen nyere.)

Lamictal lå da på 14, nå ligger den på 7. Seroxat lå på 175, nå ligger den på 80. (Jeg har sjekka at samme måleenhet er brukt begge ganger.) For ordens skyld: dosene har vært uforandret, 50 mg serroxat og 200+200 mg lamictal. Jeg vet at opptaket av lamictal kan påvirkes av p-piller, men ikke at det ville få så mye å si. Eller kan det være andre ting? Og hva med seroxat? Blir den også påvirket av p-pillene? Hvis ikke, hva kan ellers grunnen være til at serumkonsentrasjonen er gått såpass mye ned? Kan jeg ha fått en sykdom som gjør at jeg tar opp mindre av medisinene jeg tar?

En ting til, som ikke har direkte med psykiatri å gjøre. Både jern og vitamin B12 ligger helt i nedre del av referanseområdet. Kan det være noe av årsaken til at jeg en periode lett ble svimmel? Bør jeg øke tilskuddet?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

P-piller kan gi en halvering av lamotriginkonsentrasjonen. Med en verdi på 7 kan du trygt doble dagens dose.

Når det gjelder Seroxat, trenger jeg et spesifikt navn på p-pillen for å kunne svare sikkert.

Verdier i nedre normalområde er i normalområdet og skal ikke gi symptomer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...