Gå til innhold

Uønskede tanker

Anbefalte innlegg

Gjest vil_ingen_vondt
Skrevet

I perioder med mye angst og/eller stress (tåler veldig lite av det, unngår det så langt det er mulig), oppstår det nesten alltid tanker i hodet mitt som er høyst uønskede, og helt i strid med sånn jeg vanligvis er.

Jeg er et menneske som ekstremt sjelden er sint på andre (synes det er veldig skummelt), og jeg tenker - sikkert alt for ofte - godt om andre.

Men i slike situasjoner som nevnt kan det oppstå tanker som er så aggressive, infame og jævlige - om ALLE andre - at det gjør meg forvirret. Jeg føler ikke at det er mine tanker, nesten som om en Mr. Hyde stikker innom for å drive med litt jævelskap. Og det hele er så intenst at jeg blir redd for å miste kontroll, for å gjøre noe av det som jeg tenker.

Er det normalt å ha det sånn? Jeg sliter veldig med det, og det virker bare som det blir verre etterhvert som årene går.

Har noen diagnoser på "rullebladet", men vet ikke om det er relevant her.

Gjest hhklhjl
Skrevet

Tvangstanker?

Feks at du tenker/ser for deg at du skader andre som du er sint på?

Det er ikke farlig å tenke og å ha tvangstanker om noe betyr ikke at en gjør det. NHD har skrevet mye om dette før.

Det er ikke normalt å plages med dette. Det er sykdom/sykelig/uhensiktsmessige tanker. Det kan behandles/løses.

At de fleste har små glimt av dette i blant, er noe annet. Men det er ikke sykelig når det ikke går ut over livskvalitet og fungering og bare er til stede i svak grad i blant. Selv hender det at jeg ser for meg relativt groteske ting som jeg gjør med samboeren når jeg er forbanna på han. Tør ikke skrive det her en gang. Kan også forestille meg ulykker og få på følelsen at noe skal skje, ha litt deja vu-følelse, uten at jeg legger vekt på det og lar det bety noe i livet mitt.

Skrevet

.

''Men i slike situasjoner som nevnt kan det oppstå tanker som er så aggressive, infame og jævlige - om ALLE andre''

Jeg har hatt veldig mye av det samme som du sliter med....men det har blitt mye bedre etter at jeg begynte med medisinering (ssri-preparatet zoloft)...

Aner ikke hvorfor slike uønskede tanker kommer...men det er temmelig slitsomt...

Gjest Ainona
Skrevet

''Jeg føler ikke at det er mine tanker, ''

Men hvor kommer de fra?

Fra andre folk, eller andre...ect?

Gjest Nevertheless
Skrevet

Hadde det sånn fra morgen til kveld i en periode, og våknet om natten av det også. Det var tvangstanker. Jeg ble bedre da jeg sluttet å engste meg så mye av de, og ikke tok de så seriøst lenger. Da ga de seg og forsvant til slutt.

Gjest vil_ingen_vondt
Skrevet

Tvangstanker?

Feks at du tenker/ser for deg at du skader andre som du er sint på?

Det er ikke farlig å tenke og å ha tvangstanker om noe betyr ikke at en gjør det. NHD har skrevet mye om dette før.

Det er ikke normalt å plages med dette. Det er sykdom/sykelig/uhensiktsmessige tanker. Det kan behandles/løses.

At de fleste har små glimt av dette i blant, er noe annet. Men det er ikke sykelig når det ikke går ut over livskvalitet og fungering og bare er til stede i svak grad i blant. Selv hender det at jeg ser for meg relativt groteske ting som jeg gjør med samboeren når jeg er forbanna på han. Tør ikke skrive det her en gang. Kan også forestille meg ulykker og få på følelsen at noe skal skje, ha litt deja vu-følelse, uten at jeg legger vekt på det og lar det bety noe i livet mitt.

''Tvangstanker?

Feks at du tenker/ser for deg at du skader andre som du er sint på?''

Sjelden jeg tenker handling, mer ord, fryktelig ord. Som regel klarer jeg å holde det inne, men ikke alltid. barna mine har fått helt klart mer galle enn fortjent :(

''At de fleste har små glimt av dette i blant, er noe annet. Men det er ikke sykelig når det ikke går ut over livskvalitet og fungering og bare er til stede i svak grad i blant. ''

Dette er ikke små glimt, det er store doser, som for meg går ut over livskvaliteten fordi jeg prøver å unngå situasjoner der det kan bli verre og jeg kan "sprekke".

Nå f.eks. har jeg hatt sterk angst i flere uker, da er det veldig ille. Vil egentlig bare isolere meg, men det går jo ikke med familie.

Gjest vil_ingen_vondt
Skrevet

''Jeg føler ikke at det er mine tanker, ''

Men hvor kommer de fra?

Fra andre folk, eller andre...ect?

''Men hvor kommer de fra?

Fra andre folk, eller andre...ect?''

Vet ikke. Av og til tenker jeg bare at jeg har ett eller annet fryktelig ondt i meg, som kommer frem når jeg blir presset :(

Gjest YotoHama
Skrevet

''Tvangstanker?

Feks at du tenker/ser for deg at du skader andre som du er sint på?''

Sjelden jeg tenker handling, mer ord, fryktelig ord. Som regel klarer jeg å holde det inne, men ikke alltid. barna mine har fått helt klart mer galle enn fortjent :(

''At de fleste har små glimt av dette i blant, er noe annet. Men det er ikke sykelig når det ikke går ut over livskvalitet og fungering og bare er til stede i svak grad i blant. ''

Dette er ikke små glimt, det er store doser, som for meg går ut over livskvaliteten fordi jeg prøver å unngå situasjoner der det kan bli verre og jeg kan "sprekke".

Nå f.eks. har jeg hatt sterk angst i flere uker, da er det veldig ille. Vil egentlig bare isolere meg, men det går jo ikke med familie.

Jeg tror den største forskjellen på "friske" mennesker og oss med følelsene utenpå huden, er at vi har en tendes til å tolke alt som skaper uro og angst, som noe psykt. Dette har vi lært. Vi er psyke, ikke mennesker med en følsom personlighet (ironi).

Jeg tror ikke dette er unikt for deg. Dette med tanker om å dra til naboen på kjeften, eller skrike f*** i tryne til kassadama på butikken. Eller drepe noen for den saks skyld. Hvis man bekymrer seg over disse tankene vil de nok oppleves verre, verre etterhvert. Prøv og tenk deg at dette er normale tanker som gjerne kommer når man har hatt det vanskelig en stund, og er en del av en bearbeidelsesprosess.. Jeg tror ikke du noen gang vil si eller gjøre noe av det du tenker. Det går bare en faen i deg noen ganger, og det gjør det i oss alle. T.o.m de "friske"..

Gjest Ainona
Skrevet

''Men hvor kommer de fra?

Fra andre folk, eller andre...ect?''

Vet ikke. Av og til tenker jeg bare at jeg har ett eller annet fryktelig ondt i meg, som kommer frem når jeg blir presset :(

Vi har jo alle lys og mørke i oss, fokus på det lyse er bra :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...