Gå til innhold

Ensomhet og avhengighet

Anbefalte innlegg

Gjest Ensom89
Skrevet

Jeg sliter veldig med å være alene! Jeg har aldri opplevd lignende fra yngre alder. Jeg er nå 22 år. Det siste året har jeg gått på skole, men jeg mistrivdes veldig, og fant fort ut at dette ikke var noe for meg, og det endte med dårlige/stryk karakterer i nesten alle fag. Ved slutten av året når eksamen nærmet seg toppet alt seg, og jeg sykmeldte meg fra jobb, men fikk fortsatt ikke lest noe særlig. Jeg sleit med flere ting. Blant annet manglende oppmerksomhet fra min samboer. Jeg fortalte hvordan jeg hadde det, og han sa han skulle bli flinkere på å vise at han var glad i meg. Men så langt har jeg ikke følt meg mer verdsatt. I senere tid har jeg merket at jeg takler ikke å være uten min kjære. Hver gang han skal bort noen dager blir jeg dårlig av tanken av å være alene. Jeg sitter kun hjemme å bekymrer meg for at han skal være utro, eller gjøre noe jeg ikke ville likt. Jeg klarer nesten ikke tenke på noe annet enn han. Så mitt spørsmål er, hva kan jeg gjøre for å stoppe dette? Jeg vil jo så klart stole på han, og å kunne ha det moro uten han. Men jeg klarer ikke. Vi er nesten bestandig sammen i helgene, og ellers også. Jeg føler ikke jeg kan slappe av uten han ved siden av meg. Er jeg blitt for avhengig? Hva gjør jeg? Ville du anbefalt å snakke med en psykolog? Jeg er i villrede... Jeg finner ikke roen alene

Gjest chikka
Skrevet

''Hva gjør jeg?''

Aktiviser deg. Trening eller gjør noe gøy med venninner e.l.

Gjest YotoHama
Skrevet

I et forhold er det enormt viktig og ikke definere seg selv som forholdet. Det er viktig å se på et forhold som et supplement til en lykkelig singeltilværelse. Lettere sagt enn gjort, men det er mulig å oppnå den innstillingen ved å ta tak i seg selv, og tenke hva hadde jeg gjort for å få en god hverdag som singel. Bygg selvtillit ved å dyrke hobbier, venner og andre hverdagslige ting du trives med å gjøre.

Sjalusi er en følelse vi alle får fra tid til annen. Stort sett er denne sjalusien ubegrunnet og vår egen imaginasjon som spiller oss et puss. Hvis man tillater seg selv og partneren å være selvstendig i et forhold, og selvfølgelig må følelsene for hverandre stemme, tror jeg at det er mye større sansynlighet for at forholdet vil vare lenge. Snakk sammen, sett grenser og våg å stole på partneren din. Det er mye i livet vi ikke kan kontrollere, og så lenge vi tviholder på kontrollen, klarer vi ikke å la de gode følelsene få plass i livet. Dette skaper angst og usikkerhet.

Hvis du har store problemer med dette foreslår jeg at du oppsøker en psykolog for å snakke fra hjertet.

Lykke til, du er heldig som har en kjæreste. Nyt dagene dere har sammen. Hva som skjer i morgen har du ingen kontroll over.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...