Gå til innhold

Vil ikke være deprimert en sommer til.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner at det begynner å bli tungt igjen, som det er periodevis. Det hjelper å gå på skole, ha mål, men nå er det en stund til skolen begynner igjen. Jeg klarer oftest å karre meg avgårde på skole og aktiviteter i fobindelse med studier, og det får det ofte til å snu.

Nå har det begynt å snike seg inn det tunge igjen. Hørte på noe trist musikk og den går på repeat i hodet. Vondt. Skal egentlig møte noen etterpå, men vet ikke hvordan jeg skal klare å henge med og være vanlig, smile og le.

Mye vond lengsel og savn.

Tung kropp.

Vanskelig å ta initiativ til å ordne mat og til å gjøre de hverdagslige tingene.

Sånn begynner det, men jeg orker ikke å være deprimert hele sommeren nok en gang. Jeg vil at høsten skal bli bra. Og sommeren. Være i godt humør og glede meg.

Vanskelig å få det til å snu av meg selv. Hva kan jeg gjøre av konstruktive ting? Det kan bli en fin juli, og det kan bli en lang, tung sovende juli.

Jeg drømmer for det meste vonde ting om natten, så det virker som om jeg er innstilt på depressive dager. Den begynner allerede om natta.

Fortsetter under...

motorPrøysen
Skrevet

Trening er det første jeg ville forsøkt. 30 minutter eller mer, tre ganger i uka. Jeg ville også unngått grubling og inaktivitet, kanskje utforska en ny hobby, helst noe skapende og aktivt (spille et instrument, fotografere, skrive en blogg (men om noe annet enn å være deprimert)).

Ellers vil jeg anbefale to bøker:

- Mark Williams: The Mindful Way through Depression: Freeing Yourself from Chronic Unhappines

- Richard O'Connor: Undoing Depression

Begge er gode og inneholder konkrete tiltak, men skulle jeg bare lest én ville jeg valgt den første. Det er en innføring i "Mindfulness-Based Cognitive Therapy", et opplegg som kombinerer meditadsjon og teknikker fra kognitiv terapi. Det fins helt sikkert mange selvhjelpsbøker for depresjon på norsk også.

Gjest Ainona
Skrevet

Når jeg er oppegående syns jeg det hjelper å være i naturen, engangsgrill og pølser. Sitte å se seg rundt, fjeller og vann. Vet ikke men får mindre tanker og følelser av det, bare ro :)

Som naturen gir meg healing, sovnet nesten på fjellet i dag.

Gjest ambrose
Skrevet

Opprettholde en stabil døgnrytme som vanlig

ikke være inaktiv

Ta en dusj, ordne deg som vanlig, ikke slurve med dette for at du skal føle deg bedre

tren som vanlig

Fyll tiden du ellers bruker på skole med noe annet (f.eks besøke venner, hagearbeid, gå på stranden hvis bra vær, rydde boden hvis dårlig vær, kjøp deg selv noen nye klær, dra bort litt).

Være ute mest mulig om bra vær, få litt farve

Skrevet

Opprettholde en stabil døgnrytme som vanlig

ikke være inaktiv

Ta en dusj, ordne deg som vanlig, ikke slurve med dette for at du skal føle deg bedre

tren som vanlig

Fyll tiden du ellers bruker på skole med noe annet (f.eks besøke venner, hagearbeid, gå på stranden hvis bra vær, rydde boden hvis dårlig vær, kjøp deg selv noen nye klær, dra bort litt).

Være ute mest mulig om bra vær, få litt farve

Ja, det er sant. Aktivitet hjelper. Burde klare å komme i gang med det. Takk for svar!

Skrevet

Når jeg er oppegående syns jeg det hjelper å være i naturen, engangsgrill og pølser. Sitte å se seg rundt, fjeller og vann. Vet ikke men får mindre tanker og følelser av det, bare ro :)

Som naturen gir meg healing, sovnet nesten på fjellet i dag.

Tusen takk for godt svar!

Annonse

Skrevet

Trening er det første jeg ville forsøkt. 30 minutter eller mer, tre ganger i uka. Jeg ville også unngått grubling og inaktivitet, kanskje utforska en ny hobby, helst noe skapende og aktivt (spille et instrument, fotografere, skrive en blogg (men om noe annet enn å være deprimert)).

Ellers vil jeg anbefale to bøker:

- Mark Williams: The Mindful Way through Depression: Freeing Yourself from Chronic Unhappines

- Richard O'Connor: Undoing Depression

Begge er gode og inneholder konkrete tiltak, men skulle jeg bare lest én ville jeg valgt den første. Det er en innføring i "Mindfulness-Based Cognitive Therapy", et opplegg som kombinerer meditadsjon og teknikker fra kognitiv terapi. Det fins helt sikkert mange selvhjelpsbøker for depresjon på norsk også.

Takk for det! Ja, jeg må komme meg ut.

Skrevet

Har ikke akkurat vært i din situasjon, men prøve å opprettholde normal døgnrytme? Stå opp til et fast tidspunkt, ha faste gjøremål. Også tror jeg det hjelper å ha en plan for dagen. Selv om det er noe så lite som å ta en kaffe, gå en tur eller vaske huset. Da har du hvertfall noe du vet du skal gjøre. Hva med å planlegge noe konkret om en stund, reise bort eller besøke noen venner som bor et annet sted? Så har du det og fokusere på + at du får litt "miljøforandring".

Skrevet

Jeg tror det lureste du kan gjøre er å holde deg aktiv. Gjør ting selv om det butter imot, møt folk selv om du ikke føler deg hundre prosent vel og tilstede, gå turer, tren, ring til en venn. Unngå å få for mye tid til å gruble, unngå musikk som setter i gang vonde følelser, og legg deg for all del ikke til i senga. Jeg tror ikke det alltid er så lurt å kjenne så innmari på følelsene sine, og erfaring sier meg at det går an å narre seg selv til å tro at man har det ok så lenge at man faktisk begynner å tro på det og dermed føler seg bedre;)

Håper du greier å komme deg opp igjen så sommeren og høsten blir fin.

Gjest Ainona
Skrevet

Tusen takk for godt svar!

;-)

Håper du gjør det, kommer deg ut i naturen ;)

Gjest ambrose
Skrevet

Jeg tror det lureste du kan gjøre er å holde deg aktiv. Gjør ting selv om det butter imot, møt folk selv om du ikke føler deg hundre prosent vel og tilstede, gå turer, tren, ring til en venn. Unngå å få for mye tid til å gruble, unngå musikk som setter i gang vonde følelser, og legg deg for all del ikke til i senga. Jeg tror ikke det alltid er så lurt å kjenne så innmari på følelsene sine, og erfaring sier meg at det går an å narre seg selv til å tro at man har det ok så lenge at man faktisk begynner å tro på det og dermed føler seg bedre;)

Det du skriver om å narre seg selv til man tro det - er det det som kort sagt beskriver overskriften?

Skrevet

Takk for det:-)

Annonse

Gjest ambrose
Skrevet

Har ikke akkurat vært i din situasjon, men prøve å opprettholde normal døgnrytme? Stå opp til et fast tidspunkt, ha faste gjøremål. Også tror jeg det hjelper å ha en plan for dagen. Selv om det er noe så lite som å ta en kaffe, gå en tur eller vaske huset. Da har du hvertfall noe du vet du skal gjøre. Hva med å planlegge noe konkret om en stund, reise bort eller besøke noen venner som bor et annet sted? Så har du det og fokusere på + at du får litt "miljøforandring".

Du beskrev poenget mitt bedre :-) Tror det er alfa omega å ha en plan for hver dag, og gjennomføre den - uansett dagsform. _Og_ stå opp og legge seg til vanlig tid.

Skrevet

Ja, jeg har ikke så mye penger for tiden, ellers vet jeg hvor jeg ville reist.

Takk for svar!

Gjest ambrose
Skrevet

Ja, det er sant. Aktivitet hjelper. Burde klare å komme i gang med det. Takk for svar!

Det er bra :-)

Håper at du får en fin sommer :-)

Skrevet

Det du skriver om å narre seg selv til man tro det - er det det som kort sagt beskriver overskriften?

Ja, det skulle vel bli det?:) Kanskje det bare er jeg som er ekstremt lettlurt, men jeg kan juge meg selv vakker hvis jeg går inn for det.

Gjest ambrose
Skrevet

Ja, det skulle vel bli det?:) Kanskje det bare er jeg som er ekstremt lettlurt, men jeg kan juge meg selv vakker hvis jeg går inn for det.

Nettopp :-) Virksomt uansett navn.

Skrevet

Nettopp :-) Virksomt uansett navn.

Jeg er akkurat ferdig med det første året av et ganske krevende studie, så jeg er ganske god på fake it till you make it.

Skrevet

Hvis man bare kunne narre seg selv til man trodde det, hvorfor er det så mange som sliter med sykdom?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...