tonie Skrevet 3. juli 2011 Skrevet 3. juli 2011 Hvis man bare kunne narre seg selv til man trodde det, hvorfor er det så mange som sliter med sykdom? Jeg påstår ikke at det virker hvis man har en kraftig depresjon, men for mildere former for nedstemhet tror jeg det kan bidra til å få en over kneika. 0 Siter
Gjest ambrose Skrevet 3. juli 2011 Skrevet 3. juli 2011 Hvis man bare kunne narre seg selv til man trodde det, hvorfor er det så mange som sliter med sykdom? Joda, sant det. Men det var ikke poenget mitt her. Jeg lurte bare mest på hva det betyr :-) Ellers går jeg god for de råd jeg ga deg. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 3. juli 2011 Skrevet 3. juli 2011 Hvis man bare kunne narre seg selv til man trodde det, hvorfor er det så mange som sliter med sykdom? Fiuymi er i hovedsak noe som passer på angstlidelser. Der gjør en det en egentlig er redd for, men som en vet er ufarlig inntil en opplever at det er ufarlig og dermed mister angsten. For depresjon har jeg ingen tro på metoden. Du beskriver at du har en tilbakevendende depresjon. Sgs alle som har dette er trenger langvarig behandling med AD i tillegg til psykoterapi og de andre aktivitetene som allerede er nevnt. 0 Siter
motorPrøysen Skrevet 3. juli 2011 Skrevet 3. juli 2011 Takk for det! Ja, jeg må komme meg ut. Tillegg: Når jeg sier at du ikke bør gruble, så mener jeg ikke at du bør forsøke å undertrykke negative tanker eller følelser -- da blir de lett forsterka. Slipp dem til, men forsøk også å se objektivt på dem. Hvis du for eksempel gremmer deg over noe dumt du en gang gjorde kan du ta et skritt tilbake og tenke: "Nå gremmer jeg meg over..." og så bare registrere at du gjør det. To enkle teknikker du kan forsøke: * Når du legger deg om kvelden, fokuser på tre bra ting som skjedde i løpet av dagen. Det trenger ikke være noe stort -- et godt måltid, en praktisk ting du fikk ordna, en god film du så. Fokuser på følelsene som oppstår. * Tre minutters pusterom, beskrevet her: http://www.43things.com/entries/view/2232554 Etterpå kan du enten 1) gjøre noe nyttig som gir deg en følelse av å utrette noe (ta oppvasken, skrive en e-post du har utsatt) eller 2) gjøre noe behagelig eller morsomt (høre på musikk, spise et godt måltid). Gjør noe konkret, begynn med én gang og husk å vær snill med deg selv. 0 Siter
cathlin Skrevet 3. juli 2011 Forfatter Skrevet 3. juli 2011 Fiuymi er i hovedsak noe som passer på angstlidelser. Der gjør en det en egentlig er redd for, men som en vet er ufarlig inntil en opplever at det er ufarlig og dermed mister angsten. For depresjon har jeg ingen tro på metoden. Du beskriver at du har en tilbakevendende depresjon. Sgs alle som har dette er trenger langvarig behandling med AD i tillegg til psykoterapi og de andre aktivitetene som allerede er nevnt. Tfs. Jbaad og htåsm, og kima. Gs. 0 Siter
cathlin Skrevet 3. juli 2011 Forfatter Skrevet 3. juli 2011 Tillegg: Når jeg sier at du ikke bør gruble, så mener jeg ikke at du bør forsøke å undertrykke negative tanker eller følelser -- da blir de lett forsterka. Slipp dem til, men forsøk også å se objektivt på dem. Hvis du for eksempel gremmer deg over noe dumt du en gang gjorde kan du ta et skritt tilbake og tenke: "Nå gremmer jeg meg over..." og så bare registrere at du gjør det. To enkle teknikker du kan forsøke: * Når du legger deg om kvelden, fokuser på tre bra ting som skjedde i løpet av dagen. Det trenger ikke være noe stort -- et godt måltid, en praktisk ting du fikk ordna, en god film du så. Fokuser på følelsene som oppstår. * Tre minutters pusterom, beskrevet her: http://www.43things.com/entries/view/2232554 Etterpå kan du enten 1) gjøre noe nyttig som gir deg en følelse av å utrette noe (ta oppvasken, skrive en e-post du har utsatt) eller 2) gjøre noe behagelig eller morsomt (høre på musikk, spise et godt måltid). Gjør noe konkret, begynn med én gang og husk å vær snill med deg selv. Jeg har det med å bli ganske overmannet av negative følelser. Så å klare å stå i det uten å fullstendig la seg slukne, hadde vært fint. 0 Siter
Gjest sangsol Skrevet 3. juli 2011 Skrevet 3. juli 2011 Jeg har det med å bli ganske overmannet av negative følelser. Så å klare å stå i det uten å fullstendig la seg slukne, hadde vært fint. Hjelper det å ta en rask spasertur UT i slike tilfeller? 0 Siter
cathlin Skrevet 3. juli 2011 Forfatter Skrevet 3. juli 2011 Hjelper det å ta en rask spasertur UT i slike tilfeller? Nei. 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 4. juli 2011 Skrevet 4. juli 2011 Tfs. Jbaad og htåsm, og kima. Gs. Hihi! 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 4. juli 2011 Skrevet 4. juli 2011 Tfs. Jbaad og htåsm, og kima. Gs. GS :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.