Gå til innhold

Overgrepsutsatt

Anbefalte innlegg

xxløvetannxx
Skrevet

Jeg har opplevd å leve i et parforhold der jeg ble psykisk og seksuelt misbrukt over lengre tid, og har derfor et meget komplisert forhold til sex.

Jeg er gift og har klart å få to hærlige barn i løpet av de 7 årene vi har vært sammen. Men sexlivet er dødt. Jeg for min del savnet det ikke, men jeg vet at mannen min gjør det - og for hans skyld er jeg villig til å gjøre et forsøk for å få bukt med problemene.

Jeg har begynt på SMISO (Senter mot incest og seksuelle overgrep) og har snakket om historien min der. Jeg har turt å åpne meg og fortelle hva som er problemet. Men det hjelper ikke. Nå er det kanskje tidlig å si at det ikke kommer til å hjelpe, men jeg vet ikke selv hvordan jeg skal gripe det an.

Jeg har gått mange år i terapi for psykiske lidelser, men har aldri snakket om overgrepene, ikke på denne måten. Og nå tenker jeg at jeg kanskje er et tapt tilfelle. Kanskje jeg aldri vil bli "reparert"?

Har dere noen gode tips til hvordan jeg kan få bearbeidet traumene og kommet meg dithen at jeg faktisk ønsker et sexliv igjen? Jeg er redd mannen min går lei av å vente på meg snart.

Gjest winda
Skrevet

Dette er veldig vanskelig. Har stor forståelse for at du føler det sånn. Det eneste som hjelper meg er å ikke unnvike sex med mannen min uansett om det er vanskelig. Det blir verre desto lengre jeg venter.

Det er noen her som har skrevet "fake it to you make it". Et godt råd som fungerer noen ganger for meg. I tillegg sier jeg hundre ganger at dette er mannen min og ingen andre. Jeg har lært meg en slags meditasjon hvor jeg greier å være tilstede her og nå og stenge ut all fortid. Dette fungerer ihvertfall innimellom.

For meg har det aldri fungert å prate i det uendelige om overgrep. Det holdt nesten på å ta livet av meg. Kognitiv terapi er vel det som passer meg best. Metakognitiv terapi skal ifølge NHD gi god effekt og det er jeg enig i. Med en gang negative tanker kommer kan man tenke at dette skjer ikke nå, det er fortid. Arrester tankene dine når de kommer og gjør de om til noe positivt. Du har sikkert mye som er positivt i livet som du har nå? Du har en fortid, den greier du aldri å endre, selv om du prater og tenker på den, vil den aldri forsvinne. Det du kan endre er hvordan du har det idag og hvordan framtiden din skal se ut.

Skrevet

Hvor du enn går i behandling, sørg også for at du ikke kun får snakket om traumene men også får "del 2", altså gjenoppdagelse av egen seksualitet/ sex og forhold.

Gjest ikkje idag
Skrevet

Dette er veldig vanskelig. Har stor forståelse for at du føler det sånn. Det eneste som hjelper meg er å ikke unnvike sex med mannen min uansett om det er vanskelig. Det blir verre desto lengre jeg venter.

Det er noen her som har skrevet "fake it to you make it". Et godt råd som fungerer noen ganger for meg. I tillegg sier jeg hundre ganger at dette er mannen min og ingen andre. Jeg har lært meg en slags meditasjon hvor jeg greier å være tilstede her og nå og stenge ut all fortid. Dette fungerer ihvertfall innimellom.

For meg har det aldri fungert å prate i det uendelige om overgrep. Det holdt nesten på å ta livet av meg. Kognitiv terapi er vel det som passer meg best. Metakognitiv terapi skal ifølge NHD gi god effekt og det er jeg enig i. Med en gang negative tanker kommer kan man tenke at dette skjer ikke nå, det er fortid. Arrester tankene dine når de kommer og gjør de om til noe positivt. Du har sikkert mye som er positivt i livet som du har nå? Du har en fortid, den greier du aldri å endre, selv om du prater og tenker på den, vil den aldri forsvinne. Det du kan endre er hvordan du har det idag og hvordan framtiden din skal se ut.

Å finne igjen sitt eget sekslualliv etter overgrep er tidkrevende, men mulig, tro meg ! Du må begynne med å ta vare på kroppen din, bli glad i den. Om du ikke allerede er fysisk aktiv, så begynn ! Finn en treningsform som passer deg og din helse.

Ta deg god tid i dusjen. ikke for å skrubbe bort usynlig skittenhet, men for å være snill med deg selv. Kjenn vannet treffe huden, skift mellom lite og mer styrke på vannstrålen, legg merke til hvordan det kjennes ut. Det beste er en dusj hvor du kan ta dusjhodet løs fra veggfestet, da kan du plassere strålen forskjellige steder på kroppen, inkludert underlivet.

Etter dusjen smør deg inn med fuktighetskrem, på den måten berører du huden din, hjelper den til å våkne til liv igjen.

Bli kjent med deg selv og din seksualitet ! Hva tenner du på? bli kjent med underlivet ditt, ta på deg selv, finn ut hva du liker. om du ikke kjenner lyst eller opphisselse de første gangene, så fortsett likevel. Lag deg noen seksuelle fantasier som du synes er trygge og som du kjenner at du tenner på, bruk fantasiene når du er sammen med mannen din.

Husk at du har lov til å nyte sex, det er ikke noe skittent !

Hold fast på håpet om at det er mulig å gjenfinne gleden over et seksualliv !

Ønsker deg masse lykke til

Gjest togli
Skrevet

Å finne igjen sitt eget sekslualliv etter overgrep er tidkrevende, men mulig, tro meg ! Du må begynne med å ta vare på kroppen din, bli glad i den. Om du ikke allerede er fysisk aktiv, så begynn ! Finn en treningsform som passer deg og din helse.

Ta deg god tid i dusjen. ikke for å skrubbe bort usynlig skittenhet, men for å være snill med deg selv. Kjenn vannet treffe huden, skift mellom lite og mer styrke på vannstrålen, legg merke til hvordan det kjennes ut. Det beste er en dusj hvor du kan ta dusjhodet løs fra veggfestet, da kan du plassere strålen forskjellige steder på kroppen, inkludert underlivet.

Etter dusjen smør deg inn med fuktighetskrem, på den måten berører du huden din, hjelper den til å våkne til liv igjen.

Bli kjent med deg selv og din seksualitet ! Hva tenner du på? bli kjent med underlivet ditt, ta på deg selv, finn ut hva du liker. om du ikke kjenner lyst eller opphisselse de første gangene, så fortsett likevel. Lag deg noen seksuelle fantasier som du synes er trygge og som du kjenner at du tenner på, bruk fantasiene når du er sammen med mannen din.

Dette var bare så godt skrevet..... Har heldigvis aldri opplevd overgrep før, men tror dette kunne hjulpet meg om jeg var en av de som hadde opplevd det...

Gjest winda
Skrevet

Tusen takk :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...