Gå til innhold

Hva skjer hvis jeg sultestreiker? NHD

Anbefalte innlegg

Gjest Såvardetmegda
Skrevet

Jeg er en jente som blir tvangsmedisiner pga psykose. Jeg har aldri skadet noen... bare meg selv noen ganger med veldig uskyldige greier. Jeg sliter med mange bivirkninger, og jeg sover det meste av dagen. Nå vil jeg ikke ta mer Zyprexa noe mer. Er redd for medisinen og dens bivirkninger. Jeg går derfor med ideer om å sulte meg i protest. Er litt redd for hvor langt jeg er villig til å gå, men jeg er utrolig sta så når jeg setter et i gang et prosjekt så fullfører jeg gjerne. ser for meg selv veie 35 kg og må gå rundt med en sonde med næring og Zyprexa framover.... hvor langt er disse legene villig til å gå egentlig ?... hvordan ville du behandlet en sånn pasient?

Gjest pointless
Skrevet

Jeg tenker jo bare at dette må du ta ansvar for selv. Det er ditt liv... Vil du sultestreike deg, så ok liksom. Hva har det med oss andre å gjøre?

Gjest såvardetmegdaaadu
Skrevet

Jeg tenker jo bare at dette må du ta ansvar for selv. Det er ditt liv... Vil du sultestreike deg, så ok liksom. Hva har det med oss andre å gjøre?

Vel... spørsmålet dreier seg jo om hvor langt en psykiater er villig til å gå med tvangsmedisinering. Jeg blir nemlig truet med sprøyter hvis jeg ikke svelger pillene mine. Så jeg er spent på hvor langt psykiateren er villig til å gå før de stopper behandlingen. Vil jo gjerne ha behandling men jeg vil ha psykoterapi

Gjest pointless
Skrevet

Vel... spørsmålet dreier seg jo om hvor langt en psykiater er villig til å gå med tvangsmedisinering. Jeg blir nemlig truet med sprøyter hvis jeg ikke svelger pillene mine. Så jeg er spent på hvor langt psykiateren er villig til å gå før de stopper behandlingen. Vil jo gjerne ha behandling men jeg vil ha psykoterapi

Du virker veldig manipulerende... Men du er jo åpenbart syk så du er vel unnskyldt...

Håper for deg at du får riktig behandling slik at du kan bli frisk, men husk at den største innsatsen må du gjøre selv. Lykke til!

Gjest Såvardetmegdaa
Skrevet

Du virker veldig manipulerende... Men du er jo åpenbart syk så du er vel unnskyldt...

Håper for deg at du får riktig behandling slik at du kan bli frisk, men husk at den største innsatsen må du gjøre selv. Lykke til!

De fleste er vel litt manipulerende til tider... sikkert du også . Jeg vil helst bestemme over min egent kropp. For den er min!!

Skrevet

kan du ikke be om å få prøve en medisin med mindre virkninger?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Stahet er interessant. Det kan brukes til å nå positive mål: Bestige en fjelltopp, fullføre en utdannelse, går birken, mestre angst, redde et samliv. Det kan ogå brukes destruktivt slik du foreslår.

Du skal selvsagt ha psykoterapi, men psykoterapi ved psykoser er vanligvis uten effekt om det ikke kombineres med medisiner. Pasienten kan ikke alene bestemme behandlingen. Om du brekker lårbenet, skal du selvsagt få fysioterapi og sunn mat, men det er ikke tilstrekkelig alene. Det må også kirurgi til.

Hva skjer? Det kommer nok noe an på hvem psykiateren din er, men her hos oss ville du fått både de medisiner og den mat du trenger uavhengig av dine intensjoner.

Gjest såvardetmegda
Skrevet

Stahet er interessant. Det kan brukes til å nå positive mål: Bestige en fjelltopp, fullføre en utdannelse, går birken, mestre angst, redde et samliv. Det kan ogå brukes destruktivt slik du foreslår.

Du skal selvsagt ha psykoterapi, men psykoterapi ved psykoser er vanligvis uten effekt om det ikke kombineres med medisiner. Pasienten kan ikke alene bestemme behandlingen. Om du brekker lårbenet, skal du selvsagt få fysioterapi og sunn mat, men det er ikke tilstrekkelig alene. Det må også kirurgi til.

Hva skjer? Det kommer nok noe an på hvem psykiateren din er, men her hos oss ville du fått både de medisiner og den mat du trenger uavhengig av dine intensjoner.

Så la meg få bestige en fjelltopp da vel... send meg ut i skauen med Lars Monsen uten medisiner så skal vi se hva som skjer.

Gjest Ainona
Skrevet

Så la meg få bestige en fjelltopp da vel... send meg ut i skauen med Lars Monsen uten medisiner så skal vi se hva som skjer.

Ja, håper han tar med seg folk som sliter psykisk neste gang. Høres ydmykende ut at de tvinger i deg medisin.

Gjest sangsol
Skrevet

Ja, håper han tar med seg folk som sliter psykisk neste gang. Høres ydmykende ut at de tvinger i deg medisin.

''Høres ydmykende ut at de tvinger i deg medisin.''

Merkelig ting å si.

Dersom et menneske er sykt, og knapt nok vet sitt beste...så kan tvangsmedisinering være god utvei.

Eller overtalelse/snakking...som vi måtte gjøre med kompis av meg da han hadde akutt paranoid psykose. Masse masse prat og overtalelse for å få i han medisin. Takk og pris for at det virket- og at han tok medisina. Ellers hadde han sikkert ennå vært syk.

For ja- han ble helt frisk av behandlingen som gikk ut på å ta medisin han egentlig ikke ville, samt prat med psykolog eller psykiater jevnlig. Han kom tilbake i 100% jobb takket være god psykiatrisk hjelp.

Gjest Ainona
Skrevet

''Høres ydmykende ut at de tvinger i deg medisin.''

Merkelig ting å si.

Dersom et menneske er sykt, og knapt nok vet sitt beste...så kan tvangsmedisinering være god utvei.

Eller overtalelse/snakking...som vi måtte gjøre med kompis av meg da han hadde akutt paranoid psykose. Masse masse prat og overtalelse for å få i han medisin. Takk og pris for at det virket- og at han tok medisina. Ellers hadde han sikkert ennå vært syk.

For ja- han ble helt frisk av behandlingen som gikk ut på å ta medisin han egentlig ikke ville, samt prat med psykolog eller psykiater jevnlig. Han kom tilbake i 100% jobb takket være god psykiatrisk hjelp.

Det er bra for han det :)

Bra folk blir friske. Men det er ydmykende å bli medisinert når en ikke vil det, og mas om medisinering og overtaling.

Gjest Tror du skal lytte til behandler
Skrevet

Hva vil du egentlig? Tror du at du er frisk og ikke trenger medisiner eller ønsker du annen medisin/ behandling? Jeg syns måten du tenker på vitner om at du er syk og trenger behandling.

En ting å tenke på: Tror du et friskt menneske ville begå en handling (sultestreik) og bli syk (35 kg + tvansonde etc) for å bevise at de er friske?

Skrevet

Hva med å prøve serequel i stedet? eller et annnet merke?

Gjest såvardetmegda
Skrevet

Hva vil du egentlig? Tror du at du er frisk og ikke trenger medisiner eller ønsker du annen medisin/ behandling? Jeg syns måten du tenker på vitner om at du er syk og trenger behandling.

En ting å tenke på: Tror du et friskt menneske ville begå en handling (sultestreik) og bli syk (35 kg + tvansonde etc) for å bevise at de er friske?

Ja.... jeg tror faktisk at en frisk person kunne funnet på noe sånt hvis bivirningene var så sterke at vedkommende sov gjennom dag og natt, og ikke greide å lese bøker og se tv, så er det ikke noe vits i å leve, og det kan føre til en alvorlig depresjon. Depresjoner kan man faktisk få spisevegring av.

Det eneste tilbudet jeg får er medisinering... og fem uker med psykolog. Det er ganske lite!!....Jeg orker ikke leve slik jeg gjør nå og derfor vil jeg bare langstom forsvinne.... så forhåpentligvis får jeg en psykolog som forstår meg og ønsker å jobbe på en annen måte for at jeg skal holde meg frisk.

Gjest såvardetmegda
Skrevet

Jeg vet utmerket godt at jeg har en psykisk sykdom. Men er uenig i behandlingen.

Skrevet

Det er bra for han det :)

Bra folk blir friske. Men det er ydmykende å bli medisinert når en ikke vil det, og mas om medisinering og overtaling.

Hvis legen sier at barnet ditt må ta en blodprøve for å avdekke/avkrefte en farlig sykdom, men barnet ikke vil. Lar du da være eller tvinger du barnet ditt til å ta den blodprøven fordi du stoler på at legen etter noen års studier og erfaring faktisk vet hva han snakker om?

Hvis et menneske har så store psykiske smerter at det drives i alle mulige destruktive retninger, ville du latt vedkommende løpe, eller ville du stolt på at fagfolk rundt kanskje muligens vet hva de snakker om?

Av og til må medisinering/behandling til, enten pasienten skjønner det eller ikke. Medisinering er av og til nødvendig for å kunne nå et nivå hvor man er mottakelig for annen hjelp.

Jeg ser det ikke som nedverdigende, heller som langiktig omsorg og ønske om at personen på sikt vil kunne takle livet på egen hånd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...