Gå til innhold

Pf og empati, artikkel i VG Helg

Anbefalte innlegg

Gjest har eupf
Skrevet

Jeg ble provosert da jeg leste VG Helg lørdag 2.juli 2011. Her var det et intervju over flere sider av en narkotikaforbryter som blir omtalt som en av Norges farligste. Greit nok det. Men litt ute i stykket kom noe jeg reagerte på:

"Evertsen ble behandlet av psykologspesialist Benedicte Westin, som i 1999 ga ham to diagnoser i Ullersmo fengsel: Dyssosial personlighetsforstyrrelse og paranoid personlighetsforstyrrelse. Professor i psykologi og medisin ved NTNU i Trondheim, Sven Svebak, setter spørsmålstegn ved diagnosene Eversten ble gitt. - Det baserer jeg på flere, lange samtaler jeg har hatt med ham. Der utviser han for eksempel empatiske evner, noe som er uforenlig med de fleste personlighetsforstyrrelser, sier Svebak, som utredet Evertsen i fjor vår. - Jeg opplevde ham som meget intelligent, med en god evne til refleksjon.

Evertsen selv mener han er frisk. - Jeg er en mann med usedvanlige gode evner på mange områder. Jeg har fotografisk hukommelse, og jeg kan lage alt mulig rart med hendene mine, som de fleste bare kan drømme om."

Jeg mener uttalelsen fra professoren er med på å lage fordommer mot oss som har pf. Stemmer det virkelig at empatiske evner er uforenlig med de fleste personlighetsforstyrrelser?

Slik som det kom frem i intervjuet her, så virker det også som om mennesker med pf hverken kan være intelligente eller reflekterte.

Jeg vet at for å få en pf diagnose, så må visse kriterier være fylt, og at man kan få en diagnose uten å ha alle trekkene. Men å uttale at empati er uforenlig med de fleste personlighetsforstyrrelser, så sier han at dette trekket betyr mer enn de andre trekkene.

Jeg har fått diagnosen emosjonell ustabil pf. Men jeg er heller på grensen til for mye empatisk. Jeg kan ut fra tester bevise at jeg har en over gjennomsnittlig IQ og at jeg har kognitive evner. Likevel fikk jeg diagnosen eupf.

Jeg er forsiktig med å fortelle andre mennesker at jeg har denne diagnosen. Jeg tror folk kan bli skeptiske eller redde for meg. Men det er ikke rart, når folk flest har et inntrykk av at vi med pf er mennesker uten empati og intelligens..

Bella Dotte
Skrevet

Det er flere såkalte personlighetsforstyrrelser, og i intervjuet går det ikke fram at det er flere typer enn disse to, dyssosial og paranoid, som vel er de "alvorligste", dvs ofte knyttet opp mot kriminelle handlinger.

Det slo meg også, at flere pf heller går mot det overemosjonelle enn det distanserte.

Da kan man kanskje spørre seg hva som har gått feil i livet til Evertsen, med slike evner og velutviklet empati? Empati er forresten ikke det samme som sympati, feks kan en psykopat ha empati og vite akkurat hvordan offeret har det, slik at torturen kan skreddersys.

Vurder å delta på underskriftskampanjen for å få fjernet hele pf-pakka: http://www.underskrift.no/underskrifter.asp?Kampanje=3458

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Må dessverre si at Sven Svebak overhode ikke er noen kapasitet på dette området. Synd at han igjen bruker sin professortittel til å uttale seg med en påtatt autoritet.

marlenexxx27
Skrevet

Du må for all del ikke bruke media som noe kilde til kunnskap. De koker i hop den historia de tror vil få flest folk til å kjøpe avisa, for poenget med hele greia for dem er jo å tjene penger.

Det beste de vet er å intervjue folk de kan kalle "eksperter" som blir så glad for oppmerksomheten at de sier nesten hva som helst. Husk også at folk med fjonge titler ofte har en veldig stor selvtillit, og føler at alle tanker de har i hodet sitt er kloke og sanne.

Gjest profile
Skrevet

Må si at jeg reagerte akuratt på det samme da jeg leste artikkelen. Tenkte at han kan da ikke ha så mye greie på personlighetsforstyrrelser, det er jo så mange forskjellige.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...