Gå til innhold

NHD-Hva skyldes det?

Anbefalte innlegg

Gjest trøsteogbære
Skrevet

Hei. Nå har jeg endelig begynt sånn smått i arbeid. Det er bare 5 timer to ganger i timer i uka og det er kun arbeidsutprøving, men det er en begynnelse. Men nå merker jeg at jeg begynner å bli sliten psykisk og litt nedfor. Jeg har dessverre EUPF og jeg er i kontakt med mange kunder de få timene jeg jobber samtidig som det er et noe tungt arbeid. Sliter i tillegg mye med søvnen. Har jobbet kun to måneder så jeg synes det var tidlig å bli sliten allerede. Så jeg lurer på om jobben er for krevende for meg psykisk. Jeg trives på jobb, men jeg er litt i tvil i forhold til helsa. Bruker for tiden kun imovane av og til ellers bruker jeg ikke medisiner. Jeg er litt forvirret. Jeg trodde jobb skulle være med på å bedre helsa og ikke slite meg ut. Kan noen forklare meg dette eventuelt komme med forslag på hva jeg kan gjøre?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Kan det skyldes en "forventningsfeil". De aller fleste blir slitne av jobben sin.

Skrevet

Det er ikke farlig å bli sliten. De fleste blir slitne av jobben sin i mer eller mindre grad vil jeg tro. En kan bli sliten av jobben, men likevel kan den føre med seg mye bra; sosial kontakt, rutiner, mestringsfølelse, normalitetsfølelse, følelse av å bidra til samfunnet osv. Jeg elsker jobben min, men blir veldig sliten av den, samtidig som den gir meg mye.

Skrevet

Kan det skyldes en "forventningsfeil". De aller fleste blir slitne av jobben sin.

Det var jo bare snakk om 5 timer to ganger i uken, så jeg forstår da at trådstarter ikke forventer seg å bli utslitt av det?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det var jo bare snakk om 5 timer to ganger i uken, så jeg forstår da at trådstarter ikke forventer seg å bli utslitt av det?

Siden det er lagt opp til 5t x 2 og ikke full stilling, er det dermed også vurdert at dette er det h*n kan klare nå. Når vi belaster oss opp mot grensen for det vi kan klare, vil vi bli slitne av det.

Gjest winda
Skrevet

Siden det er lagt opp til 5t x 2 og ikke full stilling, er det dermed også vurdert at dette er det h*n kan klare nå. Når vi belaster oss opp mot grensen for det vi kan klare, vil vi bli slitne av det.

Det er vel også en forskjell på slitenhet? Det å være "vanlig" sliten er jo bare godt i forhold til den slitenheten som kommer når man er deprimert. Da føler du deg liksom aldri uthvilt samme hvor mye du hviler. Når du har hatt det slik i uker og måneder uten at det gir seg er det snakk om å være virkelig sliiiiten!!!

Gjest togli
Skrevet

Går det an å velge å fokusere på det som er lystbetont med jobben? Det er godt å stå opp i rimelig tid og tvinges til å få struktur på dagen. Det er godt å tvinges til å planlegge hverdagen bedre. Det er kjekt å treffe kollegaer (inviter dem evt hjem til deg en kveld:)). Det er godt å føle at en bidrar litt til samfunnet og kjenner at en er til nytte for noe/noen. Det er ekstra stas med helg når en er i jobb fordi en da er såpass sliten at det kjennes utrolig deilig å føle på kroppen at endelig er det helg! Med et slikt fokus framfor å tenke på de negative sidene ved jobben kan du kanskje greie å endre på følelsene dine? :)

Jeg er noen ganger så sliten av jobb, hus, hjem, barn, møter etc at jeg kunne spy!! Men du verden så stor pris jeg da setter på fritiden min :)

Skrevet

Også mennesker som ikke har noen psykisk lidelse, vil bli slitne og litt nedfor fra tid til annen. Siden du har eupf, så vil du vel oftere enn de fleste kunne ha det vanskelig emosjonelt, og det vil sannsynligvis skje enten du jobber eller ikke. Siden du nylig har begynt å jobbe, så er det fort gjort å tolke situasjonen slik at det er jobben som er grunnen til at du føler deg nedfor, men kanskje er det i like stor grad andre faktorer.

Jeg er overbevist om at noe jobbing er helsefremmende på lang sikt.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Det er bare i helga og i ferier jeg føler meg skikkelig uthvilt. Det er vanlig å bli sliten av jobben. Det er noe du må finne deg i hvis du ønsker å forsørge deg selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...