Gå til innhold

Sosial angst og antidepressiva

Anbefalte innlegg

Gjest Tull&tøys
Skrevet

Til slutt virker det. Garantert!

Ikke sikkert... Jeg har eksponert meg i alle år til alt angstskapende, men problemene er ikke blitt mindre. Blir så irritert ovet "fake it..." - som om løsningen for psykiske problemer er kun å ta seg sammen. Funker sikkert ved mildere former for angst, men ikke nødvendigvis når angsten er over et visst nivå. Det finnes jo grenser for hvor mye en kan/bør presse seg også....

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hino

20

• Bella Dotte

6

• tonie

4

• cathlin

3

Mest aktive i denne tråden

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Den beste behandlingen er kombinasjonen av SSRI i litt større doser og kognitiv psykoterapi.

Min erfaring (men jeg ser jo kun de som ikke har lykkes) er at mange prøver eksponering i skikkelig grad og i lang tid uten at de oppnår bedring. Tankene må endres. Til det trenger mange eksperthjelp.

Gjest profile
Skrevet

Lyrica er den jeg har forsøkt som har funket best på GAD, hadde det bare ikke vært for bivirkningene:( , men jeg fikk en ganske skjelden bivirkning så det kan hende de funker bedre på deg. Ellers har jeg hatt gode erfaringer med Rivotril, men de kan bli litt skumle når de ikke virker mer og en føler seg fristet til å øke dosen.

Gjest profile
Skrevet

Lyrica er den jeg har forsøkt som har funket best på GAD, hadde det bare ikke vært for bivirkningene:( , men jeg fikk en ganske skjelden bivirkning så det kan hende de funker bedre på deg. Ellers har jeg hatt gode erfaringer med Rivotril, men de kan bli litt skumle når de ikke virker mer og en føler seg fristet til å øke dosen.

Er ikke antidrepressiva noen av de jeg nevnte. Så ikke at det var det du etterspurte...

Bella Dotte
Skrevet

Ikke sikkert... Jeg har eksponert meg i alle år til alt angstskapende, men problemene er ikke blitt mindre. Blir så irritert ovet "fake it..." - som om løsningen for psykiske problemer er kun å ta seg sammen. Funker sikkert ved mildere former for angst, men ikke nødvendigvis når angsten er over et visst nivå. Det finnes jo grenser for hvor mye en kan/bør presse seg også....

Helt enig. De vet ikke hva de snakker om, de som ikke har opplevd det selv.

Bella Dotte
Skrevet

Den beste behandlingen er kombinasjonen av SSRI i litt større doser og kognitiv psykoterapi.

Min erfaring (men jeg ser jo kun de som ikke har lykkes) er at mange prøver eksponering i skikkelig grad og i lang tid uten at de oppnår bedring. Tankene må endres. Til det trenger mange eksperthjelp.

Det er ikke noe feil med tankene, man blir bare så fordømt usikker etter å ha blitt møtt med motstand og forakt gjennom mange år. En "trygg havn"/"noen å prate med" er mitt førstevalg. Pluss opplæring og trening. Ikke så mye terapikjør. Og ihvertfall ikke "eksponering". Man utfordrer seg selv når man er klar for det.

Skrevet

Det som hjelper mot sosial angst er å utfordre angsten i praksis.

Bella Dotte
Skrevet

Hvis det er sant, så er det definitivt ikke sosial angst jeg har. Takk.

Skrevet

''Det som hjelper mot sosial angst er å utfordre angsten i praksis.''

Hva mener du med det? Hvis det er å sette seg selv i sosiale settinger har jeg som sagt prøvd det i årevis. Godt å høre at det har hjulpet deg, men for meg har det ikke hjulpet det spøtt - snarere tvert imot

Skrevet

''Hvis det er sant, så er det definitivt ikke sosial angst jeg har. Takk.''

Der mista jeg litt tråden... Hva mente du?

Bella Dotte
Skrevet

''Hvis det er sant, så er det definitivt ikke sosial angst jeg har. Takk.''

Der mista jeg litt tråden... Hva mente du?

"Dr House's metode" - når behandlingen hjelper, vet man hva som feilte pasienten. Hvis behandling for sosial angst er eksponering, og eksponering ikke hjelper, vet man at man ikke har sosial angst.

(Jeg har blitt møtt med at jeg har angst, men det stemmer ikke helt for meg. Jeg vet at jeg har Asperger, og det er ofte et element av angst i Asperger, så i mitt tilfelle vil jeg si at det både "er" og "er ikke" angst.)

Skrevet

"Dr House's metode" - når behandlingen hjelper, vet man hva som feilte pasienten. Hvis behandling for sosial angst er eksponering, og eksponering ikke hjelper, vet man at man ikke har sosial angst.

(Jeg har blitt møtt med at jeg har angst, men det stemmer ikke helt for meg. Jeg vet at jeg har Asperger, og det er ofte et element av angst i Asperger, så i mitt tilfelle vil jeg si at det både "er" og "er ikke" angst.)

Ah - sånn ja. Da har vel egentlig ikke jeg sosial angst heller.. Alle "gode" råd som bla. eksponering - samt utført i praksis har ikke hjulpet en dritt.

Skrevet

''Det som hjelper mot sosial angst er å utfordre angsten i praksis.''

Hva mener du med det? Hvis det er å sette seg selv i sosiale settinger har jeg som sagt prøvd det i årevis. Godt å høre at det har hjulpet deg, men for meg har det ikke hjulpet det spøtt - snarere tvert imot

Så synd for deg da.

Skrevet

Vær så god.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...