Gå til innhold

Hvordan behandles sosial angst for tiden?

Anbefalte innlegg

Gjest helsetrøya
Skrevet

Jeg har siden tenårene vært plaget av sosial angst i enkelte tilfeller. MYE har jeg trent meg ut av selv og utsatt meg for situasjoner som har bare gitt en viss angst. Etter en tid merket jeg mindre av angst.

Men i jobbsammenheng er det ting som låser meg helt. Greier ikke å holde et innlegg foran andre mennesker. Det er en skjebne omtrent verre enn døden. I blant får jeg klaustrofobisk følelse på kontoret mitt hvis noen som snakker lite kommer innom for å slå av en prat og bare sitter og ser på meg og venter at jeg skal si noe omtrent hele tiden. Har fått litt panikk noen ganger og løpt ut og unnskyldt meg med noe.

Men skal jeg gidde å gå til psykolog? Blir det gjort noe konkret for tiden? Som trening på angstfremkallende situasjoner? Jeg har ikke lyst til å bare sitte og prate, for jeg vet allerede at tankene mine er helt feil og opp ned når det kommer til situasjonen som gir meg angst. Jeg vil forresten ikke ha noe medisin. Jeg vil jobbe meg ut av dette med egne krefter.

Det har begynt å gjøre meg deprimert at jeg skal føle en slik sterk angst som hindrer meg i en del.

Onsdag1365380628
Skrevet

Jeg vil tro at kognetiv terapi hadde vært noe for deg. Når man først har fått "teknikken" innlært kan den brukes til å mestre det meste. Både angst og depresjoner.

Skrevet

Jeg har også tro på kognititv behandling og mindfullness (oppmerksomhetstrening - være til stede der du er) og eksponeringsterapi. Oppsøk situasjoner gradvis.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Kognitiv terapi inkl en del eksponering/trening er det som anbefales i dag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...