Gå til innhold

Depresjon og søvnmangel

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker
Skrevet

Jeg har over lengre tid slitt med søvnproblemer. Jeg legger meg alltid rundt 11 men får aldri sove før klokka nærmer seg 4. Selv når jeg står opp 7 på morgenen for å gå på skolen får jeg ikke sove på nettene, og det sliter meg ut. Jeg får masse fravær på begynnelsene av dagene på skolen fordi jeg ikke klarer å våkne grunnet lite søvn på natta. I tillegg til dette har jeg gått veldig mye deprimert de siste åra. Jeg gikk ei stund i fjor og hadde bestemt meg for å dø grunnet mangelen på lyspunkt i livet, men etter at jeg fant lyspunktet mitt er ikke det er problem lengre, men jeg er fortsatt deprimert omtrent hele tida. Det er bare akkurat når jeg utfører dette lyspunktet jeg er glad, og kanskje et par dagar eller uker etter. I de verste periodene med depresjon isolerer jeg meg totalt fra andre, jeg sitter stort sett bare og hører på musikk og er lei. I tillegg spiser jeg nesten aldri, og spyr veldig ofte av flere årsaker, deriblant dette. Jeg har begynt å fortelle noen folk jeg kjenner om disse problemene mine, og merker at det hjelper at noen faktisk hører på det jeg sier, men det forsvinner jo ikke likevel, og verst er det på kveldene og når jeg har ferie og ikke har daglig kontakt med andre mennesker enn familien. jeg sitter ofte og bare tenker på hvor udugelig jeg er, og hvor poengløst det er at jeg er her ettersom jeg ikke er til nytte for noe som helst. Jeg føler meg alltid dum som et brød, og merker at det sliter på meg, ettersom jeg alltid har stilt høye krav til meg selv. Jeg sliter også veldig mye med Angst. For alt. Jeg kan ikke snakke i telefonen, jeg kan ikke gå ute blant folk, jeg kan ikke fly, jeg kan ikke sitte i ro jeg kan ikke bade uten å føle at jeg nå kommer til å få det vondt. Jeg er ikke redd før døden, men jeg er veldig redd for hva livet kan føre med seg. det sliter på meg. Jeg lurer på om alt dette kan ha en sammenheng? Det er en del mer og som er mer eller mindre ubetydelig som konstante ryggsmerter og nakkesmerter f.eks. Tror du det er en sammenheng mellom alle disse tingene eller tror du det bare er tilfeldig?

Gjest Nerda
Skrevet

Det er nok flere ting som kan henge sammen her. Du sliter i alle fall med depresjon virker det som. Søvnproblemer, tomhet, lite piff. Samtidig har du angstproblemer i typen sosial angst (være redd for å snakke for folk, framføre noe foran folk). Å være redd for livet versus døden er svært plagsomt, og sikkert noe også andre har oppled i er eller mindre grad. Uansett. Jeg synes ikke du skal nøle med å søke hjelp. Nå er det jo sommer, men jeg anbefaler deg likeel å kontakte fastlegekontoret ditt. Om en annen lege kan hjelpe deg, så ville jeg forsøkt det om så ikke annet for samtalen. Du er ikke gal, men du har det uten tvil veldig vondt. Å vurdere om de depressive plagene dine trenger medisiner er også svært aktuelt. Fastleger ser mye psykiatri også - ikke bare bihulebetennelser og urinveisinfeksjoner. Der du er er det så mye bedre å rope hjelp en gang for mye - noe jeg faktisk ikke tror du gjør. Faktisk håper jeg at du kan få noe hjelp før skolestart, slik at du ikke sakker akterut og får det verre med det selv som følge. MEN om det skulle skje allikevel at u må ta en skolepause - så betyr ikke det evig sådann. Det er mulig å forsøke igjen.

Uansett - lykke til!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er en klar sammenheng mellom alt dette. Du trenger behandling. Aller først ville jeg prioritert en medisin mot depresjon som også ga søvn f.eks. Remeron.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...