Gå til innhold

Fibromyalgi og årsaker

Anbefalte innlegg

Gjest togli

''Det tror jeg nok.. men jeg kan også forstå at det er fryktelig vanskelig å akseptere at det kan være psyken som påvirker hvordan kroppen har det fysisk (og igjen..klok av skade...jeg mener ikke at alle med FIB og ME trenger hjelp for psyken ;))''

Jeg har ingen medisinsk kompetanse og har ingen mening om noen trenger hjelp for psyken eller ikke. Jeg forstår ikke hvorfor det er fryktelig vanskelig å akseptere at psyken påvirker kroppen. I mine øyne er det helt åpenbar sammenheng.

Jo, men som Bookworm er inne på - det er viktig å virkelig vite hva som er den bakenforliggende årsaken for å kunne få _riktig_ hjelp til det man plages med.

Fortsetter under...

• Svar 294
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

24

• frosken

11

• Bookworm

11

• hidi, the scorpion

8

Gjest segunda

Jo, men som Bookworm er inne på - det er viktig å virkelig vite hva som er den bakenforliggende årsaken for å kunne få _riktig_ hjelp til det man plages med.

Det er helt riktig, men hjelpen blir ikke annerledes selvom jeg blir overbevist om årsaker. Jeg behandler ikke syke i det hele tatt.

Gjest Har Me

''Og at MS pasienter SOM REGEL er psykisk syke - vel, den var drøy!''

HVOR skrev jeg dette.

Og ja jeg har enormt behov for å slå ned på de som stigmatiserer psykiske sykdommer. Sorry, men attest fra psykolog om at noen er psykisk friske er noe av det dummeste jeg har hørt. Jeg er ute etter å sidestille psykiske sykdommer med andre sykdommer og slå ned på dine, mine og andres fordommer mot dem.

Det er vel ikke å "stigmatisere psykiske sykdommer" å si at ME ikke er en psykisk sykdom?

Det er du som prøver å sidestille ME med psykisk sykdom - det er ikke jeg som har prøvd å rakke ned på psykisk sykdom. Jeg bare påpeker at det er to forskjellige ting!

Jeg har ME og er psykisk frisk. Det er ikke bare noe jeg sier fordi jeg mener det selv, men fordi en velrennomert psykolog har sagt det (og også legene som har utredet meg)

Ang MS - beklager jeg - du skrev ikke "som regel" men "veldig ofte" - ser ikke den HELT store forskjellen dog.

Gjest Har ME

Jeg orker ikke å diskutere med deg lenger. Jeg tror ikke jeg kommer til å søke etter forskning på dette området, jeg får nok informasjon av å snakke med ME syke venninner på tlf. Hvorfor skulle dette interessere meg så voldsomt?

Nei du vil vel ha fordommene dine i fred...

Gjest segunda

Det er vel ikke å "stigmatisere psykiske sykdommer" å si at ME ikke er en psykisk sykdom?

Det er du som prøver å sidestille ME med psykisk sykdom - det er ikke jeg som har prøvd å rakke ned på psykisk sykdom. Jeg bare påpeker at det er to forskjellige ting!

Jeg har ME og er psykisk frisk. Det er ikke bare noe jeg sier fordi jeg mener det selv, men fordi en velrennomert psykolog har sagt det (og også legene som har utredet meg)

Ang MS - beklager jeg - du skrev ikke "som regel" men "veldig ofte" - ser ikke den HELT store forskjellen dog.

MS-pasienter har veldig ofte psykiske reaksjoner og behandles for dem. Hvor mye du vet om det interesser ikke meg.

Fordommene dine mot andre sykdommer enn dine egne har du gitt nok uttrykk for.

Annonse

Gjest Har ME

Ja for slike som deg. ME syke som jeg kjenner er gjerne nevrotiske damer som prøver å heve seg over andre. Jeg har fått nok av det.

Ja det var jo modent - jeg er selvfølgelig lik de du kjenner siden vi har ME alle. Akkurat som alle som får halsbetennelse er like...

Gjest segunda

Ja det var jo modent - jeg er selvfølgelig lik de du kjenner siden vi har ME alle. Akkurat som alle som får halsbetennelse er like...

Du minner meg veldig om de jeg kjenner som har ME, men jeg argumenterer aldri mot dem i RL og hermed avslutter jeg denne diskusjonen.

''Det er vel ikke å "stigmatisere psykiske sykdommer" å si at ME ikke er en psykisk sykdom?''

Nei, ikke sant! :-)

Jeg orker ikke å diskutere så mye her (bra du gidder),- men er enig i alt du skriver ang ME - og jeg har også en hel del erfaringer med dette.

Gjest grublendeikveld

Jeg har som sagt fm, og det fikk jeg pga smerter etter hardt fysisk jobb, og påfølgende operasjoner. etter tre harde år i navsystemet og helsenorge, så hadde jeg smerter overalt. at en da kan bli deprimert, det er vel forståelig! en kan vel ikke klare å gå med kroniske smerter uten å bli nedfor...men jeg var ikke deprimert før jeg ble syk. og jeg kan ikke bli frisk i min feilopererte kroppsdel, om de så tvang meg til psykriatisk behandling i 20 år...

så har jeg en ung slektning som har/hadde me. hun var skikkelig langt nede. så ble hun sendt til behandling hos en psykolog i London, og nå etter ett år er hun frisk! i full jobb! og ellers ved god helse. og da vil jeg si at denne personen hadde det nok psykisk...men det vil ikke gjelde alle me-pasienter, og ikke alle fm-pasienter!

hidi, the scorpion

Jeg har som sagt fm, og det fikk jeg pga smerter etter hardt fysisk jobb, og påfølgende operasjoner. etter tre harde år i navsystemet og helsenorge, så hadde jeg smerter overalt. at en da kan bli deprimert, det er vel forståelig! en kan vel ikke klare å gå med kroniske smerter uten å bli nedfor...men jeg var ikke deprimert før jeg ble syk. og jeg kan ikke bli frisk i min feilopererte kroppsdel, om de så tvang meg til psykriatisk behandling i 20 år...

så har jeg en ung slektning som har/hadde me. hun var skikkelig langt nede. så ble hun sendt til behandling hos en psykolog i London, og nå etter ett år er hun frisk! i full jobb! og ellers ved god helse. og da vil jeg si at denne personen hadde det nok psykisk...men det vil ikke gjelde alle me-pasienter, og ikke alle fm-pasienter!

''så har jeg en ung slektning som har/hadde me. hun var skikkelig langt nede. så ble hun sendt til behandling hos en psykolog i London, og nå etter ett år er hun frisk! i full jobb! og ellers ved god helse. og da vil jeg si at denne personen hadde det nok psykisk...men det vil ikke gjelde alle me-pasienter, og ikke alle fm-pasienter!''

Det er slike utsagn, som for oss alle til å lure på hva "sykdommen" virkelig er.

Men husk folkens! Vi kan alle bli kurert i London! Om vi har penger og mot:)

Jeg hater smertene mine, men jeg hater "enkle løsninger" mer, fordi jeg fremdeles sliter med smerter!

Gjest togli

Nei, og det er nettopp det jeg har sagt mange ganger i tråden her :)

Annonse

Gjest Har ME

''Det er vel ikke å "stigmatisere psykiske sykdommer" å si at ME ikke er en psykisk sykdom?''

Nei, ikke sant! :-)

Jeg orker ikke å diskutere så mye her (bra du gidder),- men er enig i alt du skriver ang ME - og jeg har også en hel del erfaringer med dette.

Takk :-)

Gjest Har ME

Her er link til den rapporten jeg snakket om tidligere i tråden:

http://me-foreningen.no/index.php?option=com_content&view=article&id=87%3Aviktig-delseier-for-me-saken&catid=105%3Aapen-info

De har forstått at diagnosekriteriene må strammes inn og at kognitiv terapi (LP) og trening ikke er tingen for å behandle ME pasienter.

Det er fortsatt en lang vei frem - men det går ihvertfall framover!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...