Gå til innhold

Panikkanfall, hjertet eller hva?

Anbefalte innlegg

Gjest Lurer litt på dette i dag
Skrevet

Satte inn dette på åpent. Prøver her også.

Ved 2 tilfeller i det siste, har jeg fått smerter i brystet (ikke muskelsmerter for det vet jeg hva er). Den ene gangen strålte det opp i halsen, men ga seg etter et par minutter. I dag skjedde det igjen, men nå strålte det ikke opp i halsen og gikk raskere over. Jeg har en klump i halsen som kommer og går. Jeg har vært i god psykisk (stort sett med noen unntak pga ytre påkjenninger) Har ikke høyt blodtrykk, er ikke overvektig, men har litt høyt stoffskifte i følge en lege, men ikke i følge en annen lege. 1.5 og 20.5.

Hvordan arter et panikkanfall seg?

Skrevet

Jeg lider av ofte panikkannfall.

En føler at en dør.

Det finnes medisiner hvis det skulle fortsette.

Vedvarende panikkangst - gjør at en ikke vil eller tør å gå ut.

Jeg håper det går bra for deg....

Skrevet

Jeg lider av ofte panikkannfall.

En føler at en dør.

Det finnes medisiner hvis det skulle fortsette.

Vedvarende panikkangst - gjør at en ikke vil eller tør å gå ut.

Jeg håper det går bra for deg....

''Vedvarende panikkangst - gjør at en ikke vil eller tør å gå ut''

Jeg har det ikke sånn.

Skrevet

''Vedvarende panikkangst - gjør at en ikke vil eller tør å gå ut''

Jeg har det ikke sånn.

Grader av pannikkangst ja..går du på medisiner? "lurer litt på dette i dag"

Skrevet

Grader av pannikkangst ja..går du på medisiner? "lurer litt på dette i dag"

Nei, jeg tar ingen medisiner.

Skrevet

Nei, jeg tar ingen medisiner.

Jeg har ofte panikkanfall og går på medisiner.

Hadde jeg ikke hatt de medisinene - er jeg redd for å gå ut..

Gjest zitter
Skrevet

Nå er ditt spørsmål hvordan et panikkanfall arter seg, men jeg tror dette skyldes til litt for høye stoffskifte. Dette påvirker hjertet. Legg merke til når dette skjer, feks om det skjer ved eggløsning/mens - da har man gjerne litt høyt slipp av stoffskiftehormoner og det kan hende dette hos deg er nok til å utløse et lite tachykardianfall, altså et lite anfall av forhøyet puls (den løper litt raskt avgårde. Dette kjennes ut akkurat slik du beskrives og kan godt forveksles med angst. Sjekk pulsen din når du har et slikt anfall. Sjekk den gjerne når du ikke har anfall også, slik at du oppdager om det er en økning i pulsen din under disse "anfallene". Grunnen til at jeg tror det er at du også beskriver klumpfølelse i halsen, som jeg tror kan ha med å gjøre en liten hevelse i skjoldbruskkjertelen i de periodene stoffskiftet ditt øker enda litt mer enn vanlig.

Har du fått målt anti-tpo og TRAS?

Gjest Lurer litt på dette i dag.
Skrevet

Nå er ditt spørsmål hvordan et panikkanfall arter seg, men jeg tror dette skyldes til litt for høye stoffskifte. Dette påvirker hjertet. Legg merke til når dette skjer, feks om det skjer ved eggløsning/mens - da har man gjerne litt høyt slipp av stoffskiftehormoner og det kan hende dette hos deg er nok til å utløse et lite tachykardianfall, altså et lite anfall av forhøyet puls (den løper litt raskt avgårde. Dette kjennes ut akkurat slik du beskrives og kan godt forveksles med angst. Sjekk pulsen din når du har et slikt anfall. Sjekk den gjerne når du ikke har anfall også, slik at du oppdager om det er en økning i pulsen din under disse "anfallene". Grunnen til at jeg tror det er at du også beskriver klumpfølelse i halsen, som jeg tror kan ha med å gjøre en liten hevelse i skjoldbruskkjertelen i de periodene stoffskiftet ditt øker enda litt mer enn vanlig.

Har du fått målt anti-tpo og TRAS?

'' Legg merke til når dette skjer, feks om det skjer ved eggløsning/mens - da har man gjerne litt høyt slipp av stoffskiftehormoner og det kan hende dette hos deg er nok til å utløse et lite tachykardianfall''

Jeg fikk mensen i går og anfallet skjedde i dag. Sist det skjedde var den 9/7.

Kanskje du har rett? Klumpfølelsen i halsen kom også tilbake de siste dagene.

Gjest zitter
Skrevet

'' Legg merke til når dette skjer, feks om det skjer ved eggløsning/mens - da har man gjerne litt høyt slipp av stoffskiftehormoner og det kan hende dette hos deg er nok til å utløse et lite tachykardianfall''

Jeg fikk mensen i går og anfallet skjedde i dag. Sist det skjedde var den 9/7.

Kanskje du har rett? Klumpfølelsen i halsen kom også tilbake de siste dagene.

Jeg er nesten sikker på at dette da skyldes at nivået av hormoner forut/under eggløsning og menstruasjon endres og at det påvirker deg ved at du får et pulsanfall. Notér i en folofax e.l når du opplever denne klumpfølelsen i halsen og evnt "anfall". Se om du kan finne en rød tråd i det hele. Føler du deg generelt mer urolig/stressa i kroppen i disse periodene også?

Gjest Lurer litt på dette
Skrevet

Jeg er nesten sikker på at dette da skyldes at nivået av hormoner forut/under eggløsning og menstruasjon endres og at det påvirker deg ved at du får et pulsanfall. Notér i en folofax e.l når du opplever denne klumpfølelsen i halsen og evnt "anfall". Se om du kan finne en rød tråd i det hele. Føler du deg generelt mer urolig/stressa i kroppen i disse periodene også?

Da jeg først fikk klumpen i halsen vedvarte den konstant i flere uker. Så kom jeg pluteselig på at jeg ikke hadde kjent den på noen uker før den dukket opp igjen nå.

Jeg er ikke urolig og stressa nå. Jeg har ferie, men jeg pleier å slite under pms (se svaret til Dorthe på åpent) og så er det en del andre ting som jeg ikke har lyst til å skrive om her.

Gjest zitter
Skrevet

Da jeg først fikk klumpen i halsen vedvarte den konstant i flere uker. Så kom jeg pluteselig på at jeg ikke hadde kjent den på noen uker før den dukket opp igjen nå.

Jeg er ikke urolig og stressa nå. Jeg har ferie, men jeg pleier å slite under pms (se svaret til Dorthe på åpent) og så er det en del andre ting som jeg ikke har lyst til å skrive om her.

Du ligger i det man vil kalle det øvre sjiktet på stoffskifteprøver som er tatt leser jeg og noen har påpekt dette for deg allerede. Jeg synes du skal følge opp stoffskiftet ditt i tiden fremover, ca hver 8. uke en periode. Du bør få tatt TRAS og anti-TPO i tillegg til Tsh, FT4 og FT3.

Ved menstruasjon og ved eggløsning er kvinnekroppen i "hormonopprør". Mye foregår på en gang. Dette sammen med et stoffskifte som ligger i øvre sjiktet tror jeg kan føre til at du får kroppslige reaksjoner som feks forhøyet puls evnt pulsanfall når du kjenner fysiske symptomer i bryst osv. Nattesvette under eggløsning har jeg selv og man vet at kroppstemperaturen øker i denne perioden og at dette vedvarer ca frem til mens, sammen med masse annet som foregår i kroppen rundt disse periodene i mnd.

Ta et tilskudd av magnesium en periode og se om dette kan hjelpe deg litt. Helt ufarlig. Og følg opp stoffskiftet ditt. Mulig er det slik at din kropp skal ligge i øvre sjiktet og at dette vil medføre kroppslige plager når det feks øker ytterligere av og til. Stoffskiftet er nemlig ikke en stabil greie, det svinger og det skal svinge. Men det kan også øke og bli til sykdom/hyperthyreose.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...