Gå til innhold

KrF-politiker nekter å leie ut til lesbiske

Anbefalte innlegg

Gjest den danske loff

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/valg-2011/artikkel.php?artid=10088839

"KrF-leder Knut Arild Hareide refser holdningene til partikollega, men vil ikke ta opp saken i eget parti.

- Å diskriminere noen i boligmarkedet fordi de er lesbiske er uakseptabelt. Det gjelder både for KrF-politikere og for andre, men politikere har en spesielt ansvar for ikke å diskriminere noen, sier KrF-lederen til VG Nett.

Lørdag skriver VG om Lesbiske Ellen og Anette som nektes å leie en bolig i Skjeberg i Østfold av KrF-politikeren Ståle Solberg. Årsaken er blant annet at de to er lesbiske.

- Da hun sa at de var lesbiske, så tenkte jeg at dette kom til å reise mange problemstillinger - og da sa jeg at de ikke trengte å komme ut på gården, sier Solberg til VG.

Men til tross for at Hareide mener diskriminering er «uakseptabelt» vil han ikke ta saken i egne hender.

- Jeg vet ikke om jeg vil gjøre det. Dette er ikke noe som har med hans rolle som politiker å gjøre. Det er ikke min jobb å gå inn i denne type problemstillinger. Jeg forteller hva som er KrFs politikk, og dette er ikke en del av det, sier Hareide."

Jeg har selv ikke noe problemer med å leie ut til homser og lesber, men burde det ikke være en privatsak hvem en vil leie ut til?

Fortsetter under...

• Svar 172
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

65

• megler Smekk

31

• Mrs D

20

• Mandolaika

16

Mest aktive i denne tråden

Jeg hadde ikke brydd meg ett sekund om leieboeren vår var homofil eller lesbisk, men vi leier ikke ut til unge par pga dårlig erfaring med det. Er det også diskriminerende tro?

Som du sier - det er da vitterlig opp til utleier å bestemme hvem h*n vil leie ut til.

Annonse

ShitDiddelyDo

Det var ikke bare der de ble nektet å leie - men selvølgelig er det det som blir slått opp i avisa..

Vel, nå er KRF et parti som fronter varme og nestekjærlighet.

Det er hakket mer interessant at politikere diskriminerer enn at du gjør det.

Det var ikke bare der de ble nektet å leie - men selvølgelig er det det som blir slått opp i avisa..

''Det var ikke bare der de ble nektet å leie - men selvølgelig er det det som blir slått opp i avisa..''

Ikke bare der de ble nektet å leie kanskje nei, men var grunnene de andre stedene at de var lesbiske også, eller var det andre grunner?

Jeg er mest forundret over at dette paret føler seg forpliktet til å oppgi seksuell legning når de skal leie bolig. Jeg leier ut en leilighet og det har aldri vært spørsmål om legning ved utleie. Hunder og katter og røyking ja..

''Jeg er mest forundret over at dette paret føler seg forpliktet til å oppgi seksuell legning når de skal leie bolig. Jeg leier ut en leilighet og det har aldri vært spørsmål om legning ved utleie. Hunder og katter og røyking ja..''

Enig.

ShitDiddelyDo

''Det var ikke bare der de ble nektet å leie - men selvølgelig er det det som blir slått opp i avisa..''

Ikke bare der de ble nektet å leie kanskje nei, men var grunnene de andre stedene at de var lesbiske også, eller var det andre grunner?

Aner ikke, men det er ganske uvesentlig. En ting er det viss du diskriminerer på denne måten. Noe helt annet er det viss Jens Stoltenberg eller ymse politikere gjør det, og for KRF blir det spesielt relevant da de sliter med mange steinaldermennesker med et misforstått Jesus-bilde langt oppi tarmen.

''Jeg har selv ikke noe problemer med å leie ut til homser og lesber, men burde det ikke være en privatsak hvem en vil leie ut til?''

Jo, det bør det. Og det burde kanskje være greit at man lar være å forklare for mye hvorfor man ikke ønsker akkurat den eller de som leieboere. At du ikke får leie selv om du er interessert gir deg ikke noe krav om begrunnelse ut over at "dessverre, det ble ikke deg/dere".

Mange leier ikke ut til folk med hund eller katt, til folk med barn, til røykere, folk under en viss alder osv. At det er mindre diskriminerende enn homser, lesber eller afrikanere skjønner ikke jeg helt. Men jeg hadde nok prøvd å uttale meg litt mer smidig om det var jeg som skulle leie ut og sa nei. Var jo tydelig at de egentlig var ute etter bolig med flere soverom, hvorfor kunne han ikke bare sagt at han ikke ønsket å leie ut boligen til 6 personer?

Jeg hadde ikke brydd meg ett sekund om leieboeren vår var homofil eller lesbisk, men vi leier ikke ut til unge par pga dårlig erfaring med det. Er det også diskriminerende tro?

Som du sier - det er da vitterlig opp til utleier å bestemme hvem h*n vil leie ut til.

Nei, det har vært lover som forbyr diskriminering i årevis.

Selvsagt er det ikke diskriminering å ikke leie ut til dårlige betalere.

Med vennlig hilsen

Det er helt sikkert flere/andre grunner til at de ikke får leie også, men disse utelukkes selvsagt av media for å lage drama av det hele.

Skjønner ikke hvorfor det er nødvendig å nevne legning ved leie av bolig uansett.

Hvis det er en hybel med én dobbelseng, og to kvinner eller to menn skal leie, så.....

Med vennlig hilsen

Annonse

Nei, det har vært lover som forbyr diskriminering i årevis.

Selvsagt er det ikke diskriminering å ikke leie ut til dårlige betalere.

Med vennlig hilsen

''Selvsagt er det ikke diskriminering å ikke leie ut til dårlige betalere.''

Men selv om det unge paret vi leide ut til var noen skikkelige lømler så betyr jo ikke det at alle andre unge par også er det. Allikevel velger vi å skjære alle over en kam og leier ut til en helt annen aldersgruppe. Diskriminerer vi ikke dermed de unge?

ShitDiddelyDo

Men selv om det unge paret vi leide ut til var noen skikkelige lømler så betyr jo ikke det at alle andre unge par også er det. Allikevel velger vi å skjære alle over en kam og leier ut til en helt annen aldersgruppe. Diskriminerer vi ikke dermed de unge?

Jeg tror det føles litt mer stigmatiserende å bli diskriminert på bakgrunn av legning, rase, religion eller annet, enn at du er ung.

Jeg ville for øvrig diskriminert som et helvete selv dersom jeg skulle leid ut, men i motsetning til idiotene som havner i avisa ville jeg hatt vett nok til ikke å fortelle dem årsaken. :)

Jeg tror det føles litt mer stigmatiserende å bli diskriminert på bakgrunn av legning, rase, religion eller annet, enn at du er ung.

Jeg ville for øvrig diskriminert som et helvete selv dersom jeg skulle leid ut, men i motsetning til idiotene som havner i avisa ville jeg hatt vett nok til ikke å fortelle dem årsaken. :)

''Jeg ville for øvrig diskriminert som et helvete selv dersom jeg skulle leid ut, men i motsetning til idiotene som havner i avisa ville jeg hatt vett nok til ikke å fortelle dem årsaken. :)''

Det er jo det som er mest oppsiktsvekkende, det at KrF-politikeren er dum nok til å åpent si at det var seksuell legning som blant annet ble utslagsgivende for hans vurdering. Han kan ikke ha fulgt spesielt godt med de senere år når det gjelder utviklingen mht antidiskrimineringslovgivning.

En helt annen ting er at de fleste utleiere, og da særlig de som skal leie ut bolig like ved der de bor selv, nøye vurderer hvem de vil leie ut til. Noen sjekker primært referanser, andre følger magefølelsen i forhold til hvem de tror de kan ha et greit forhold til i tiden fremover. De færreste oppgir grunnene for hvorfor noen av interessentene ikke ble valgt, vanligvis sier man jo bare at boligen nå er leid ut.

ShitDiddelyDo

''Jeg ville for øvrig diskriminert som et helvete selv dersom jeg skulle leid ut, men i motsetning til idiotene som havner i avisa ville jeg hatt vett nok til ikke å fortelle dem årsaken. :)''

Det er jo det som er mest oppsiktsvekkende, det at KrF-politikeren er dum nok til å åpent si at det var seksuell legning som blant annet ble utslagsgivende for hans vurdering. Han kan ikke ha fulgt spesielt godt med de senere år når det gjelder utviklingen mht antidiskrimineringslovgivning.

En helt annen ting er at de fleste utleiere, og da særlig de som skal leie ut bolig like ved der de bor selv, nøye vurderer hvem de vil leie ut til. Noen sjekker primært referanser, andre følger magefølelsen i forhold til hvem de tror de kan ha et greit forhold til i tiden fremover. De færreste oppgir grunnene for hvorfor noen av interessentene ikke ble valgt, vanligvis sier man jo bare at boligen nå er leid ut.

Og det er også det som er så skremmende. I visse kretser i bedehusmiljøene (eller i moskemiljøene for den saks skyld), sitter holdninger som dette så langt inne at de ikke engang har problemer med å ytre dem.

Det er ikke overrasket at mange i disse miljøene har denne typen holdninger, men jeg synes det er litt overraskende at Hareide ikke vil ta et oppgjør med dama. Det er feigt av en fyr som forsøker å fornye partiet. Men som partileder må han vel sjonglere med hardcore kristenfundementalister på den ene siden og mer moderate mennesker på den andre siden.

Dette er partiet som reklamerer stort for nestekjærlighet og toleranse. Hareide burde vaske opp skikkelig på grassrota. Det tror jeg også KRF ville tjent på på lang sikt.

Hei,

Jo, men det er ikke ulovlig å diskriminere unge, i motsetning til å diskriminere på grunnlag av kjønn, legning, rase, osv.

Årsaken til det er trolig at "alle er unge", og at alle derfor rammes jevnt av denne diskrimineringsformen.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...