Gå til innhold

Føler meg ikke bra nok

Anbefalte innlegg

Gjest Utilstrekkelig
Skrevet

Jeg har lav selvfølelse og er redd for å gjøre feil, både på jobb og hjemme. Merker at jeg tåler kritikk veldig dårlig, og når jeg har gjort en feil (stor eller liten) tar jeg det veldig inn over meg og får ikke bort tanken på det på mange timer.

Jeg er også slik at jeg får en slags prestasjonsangst i mange tilfeller. F.eks når jeg går og ser i hagen at jeg "burde" luke ugress, burde gjødsle osv, får jeg litt hetta for jeg vet ikke hvordan jeg skal gripe det an. Hvilken gjødsel, osv. Eller hvis vi skal lage noe spes til middag og jeg ikke husker hvordan man lager det (feks brun saus), så føler jeg meg mislykket.

Skjønner at jeg må bli bedre på å gi blaffen og være litt mer romslig med meg selv hvis jeg skal bli bra (er langtidssykemeldt pga stress nå). Men skjønner ikke hvordan jeg skal klare det.

Nøtteskall
Skrevet

Jeg øver meg også i å gi blaffen om hva noen måtte mene om meg. Men det er virkelig ikke enkelt. Noen ganger ønsker jeg å forvinne helt. Men jeg har troen på at det finnes noen teknikker der ute som gjør en bedre rustet og til å ignorere de vanskelige følelsene.Du har sikkert alt for høye forventninger til deg selv.

Brun saus har jeg heller aldri kunnet... så du er ikke alene:)

Gjest lilliann64
Skrevet

Ingen klarer alt, og alle trenger å gå trinnvis fram for å lære seg å mestre ting. Man må begynne med ting som er overkommelig å kunne få til, etter å ha lest bruksanvisning og øve litt. Gled deg over alt du får til, og snakk om det. Vær litt kry. La din glede smitte over på andre. Noe er du helt sikkert flink til. Gjør mer av det og la det syns. Ta imot ros når du fortjener det.

Jeg bruker ofte kokebok. Det er ikke noe nederlag. Hagen er full av ugress. Der tar jeg et skippertak i ny og ne. Når jeg har gjort et skippertak, sier jeg: Var jeg ikke flink nå? Når maten var god, spør jeg: likte dere maten. Smakte det ikke godt?

Jeg blir veldig lei meg hvis jeg får urimelig kritikk av min kjære, men jeg har trent på å ikke la meg kue av noe som er urimelig, og som kommer bare fordi han er irritert i utgangspunktet. Samtidig prøver jeg å bruke kritikk konstruktivt, og forbedrer meg hele tiden.

Det er ingen som er dårligere enn noen andre selv om den brune sausen ikke er perfekt eller selv om det er vanskelig å komme igang mange ganger.

Lag en liten plan over hva du skal klare å få til denne uka, en ny ting hver uke, ikke for mye, ikke for krevende. La det syns, la det syns at du gleder deg over å mestre det, snakk om det og fortsett med neste lille utfordring, som du kan feire. Det vil gi deg en enorm glede å bestemme selv hva som er dine mål, klare å nå dem, mestre litt mer, litt etter litt.

Du vil merke gleden ved å mestre små ting. Det smitter og er veldig sunnt og det beriker livet noe helt enormt. De rundt deg vil legge merke til at du er gladere og tryggere og mer interessant. Det hører med å starte i det små, og være litt bestemt. Den bestemtheten du styrer deg selv med, vil også kunne oppfattes som at du blir med tydelig og fast og interessant.

Det er kun du som bestemmer hvem du skal være, hva du skal klare og hvor fornøyd du skal være med det. Jeg har nok en evne til å være veldig fornøyd med alt jeg klarer, og jeg er ikke misfornøyd med meg selv for ting jeg ikke klarer. Jeg har bestemt meg for at jeg er bra nok, og at jeg gjør så godt jeg kan og jeg gjør det beste utav ting. Jeg er ikke noe dårligere menneske enn noen og kan faktisk få til det meste med trening og innsats. Hvorfor skulle ikke jeg kunne klare det? Vi er alle mennesker. Det er iallfall ingen andre som skal fortelle deg at du ikke duger pga usikkerhet med brun saus eller at du ikke har lært deg å gå planmessig til verks. Gjør det neste gang. Lykke til.

Gjest Ikke så farlig det
Skrevet

Er snar 50 og har aldri laget brun saus, kun fra pose:-)

Gjest togli
Skrevet

Jeg føler meg igrunnen ganske vellykka selv om jeg aldri har laga brun saus før ;)

Ikke har jeg grønne fingre heller ;)

Fokuser på det du er god til, og ikke det du ikke er god til.... Selv er jeg flink til å organisere hverdagen, holde det ryddig i huset, en flink mamma (selv om jeg kan gjøre blemmer jeg også), flink til å lage sunne middager og flink til å lage kos i en travel hverdag. Det er selvsagt mange ting jeg ikke er god på, men det dropper jeg selvsagt å reflektere over, for da vil jeg bare føle meg en smule mislykka;)

Gjest prust
Skrevet

Jeg føler meg igrunnen ganske vellykka selv om jeg aldri har laga brun saus før ;)

Ikke har jeg grønne fingre heller ;)

Fokuser på det du er god til, og ikke det du ikke er god til.... Selv er jeg flink til å organisere hverdagen, holde det ryddig i huset, en flink mamma (selv om jeg kan gjøre blemmer jeg også), flink til å lage sunne middager og flink til å lage kos i en travel hverdag. Det er selvsagt mange ting jeg ikke er god på, men det dropper jeg selvsagt å reflektere over, for da vil jeg bare føle meg en smule mislykka;)

''Fokuser på det du er god til, og ikke det du ikke er god til.... ''

Veldig viktig å tenke på :-)

Alle mennesker er forskjellige - jeg ser at du og jeg er temmelig ulike på hva vi er flinke til ;-) :

''Selv er jeg flink til å organisere hverdagen, holde det ryddig i huset, en flink mamma (selv om jeg kan gjøre blemmer jeg også), flink til å lage sunne middager og flink til å lage kos i en travel hverdag.''

Jeg er flink til å organisere og ha oversikt over familiens aktiviteter, men absolutt ikke flink til å holde huset ryddig. Er ikke flink til å lage middag...Liker ikke å leke...

MEN - jeg liker å holde på i hagen, liker å ta med ungene på kulturelle aktiviteter, liker å kose meg med dem, og prater mye med dem (føler meg derfor som en flink mamma), liker å bake, og være ute sammen med ungene.

''Det er selvsagt mange ting jeg ikke er god på, men det dropper jeg selvsagt å reflektere over, for da vil jeg bare føle meg en smule mislykka;)

''

Lurt :-)

Gjest togli
Skrevet

''Fokuser på det du er god til, og ikke det du ikke er god til.... ''

Veldig viktig å tenke på :-)

Alle mennesker er forskjellige - jeg ser at du og jeg er temmelig ulike på hva vi er flinke til ;-) :

''Selv er jeg flink til å organisere hverdagen, holde det ryddig i huset, en flink mamma (selv om jeg kan gjøre blemmer jeg også), flink til å lage sunne middager og flink til å lage kos i en travel hverdag.''

Jeg er flink til å organisere og ha oversikt over familiens aktiviteter, men absolutt ikke flink til å holde huset ryddig. Er ikke flink til å lage middag...Liker ikke å leke...

MEN - jeg liker å holde på i hagen, liker å ta med ungene på kulturelle aktiviteter, liker å kose meg med dem, og prater mye med dem (føler meg derfor som en flink mamma), liker å bake, og være ute sammen med ungene.

''Det er selvsagt mange ting jeg ikke er god på, men det dropper jeg selvsagt å reflektere over, for da vil jeg bare føle meg en smule mislykka;)

''

Lurt :-)

Da er vi to gode beviser på at vi er bra nok selv om vi er gode på ulike ting :))

Gjest togli
Skrevet

Da er vi to gode beviser på at vi er bra nok selv om vi er gode på ulike ting :))

....over at jeg skrev "beviser" og ikke "bevis" :P (blir sprø av egne skrivefeil;))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...