Gå til innhold

Lillebror slår

Anbefalte innlegg

Gjest Ingenpusekatt
Skrevet

Å oppfordre en tiåring til å slå en toåring går ikke an. Jeg kan ikke tro at toåringen skader tiåringen, men at dette først og fremst er plagsomt.

Det å øve vold er ikke noe som aksepteres i samfunnet. Man slår ikke tilbake, og i hvert fall så oppfordrer man ikke til å slå de som er mindre.

Det er det som er det merkelige ser du. Vi som var små for mange år siden turte ikke slå de som var større.

Hvorfor det tror du ?

Da visste vi at vi fikk det samme tilbake.

Og ja, jeg er en oppegående mann i en administrativ stilling, og mine 2 barn og jeg har verdens beste forhold.

De vokste opp som 2 snille personer uten å slå, eller å bli slått og er idag snart 30 år.

Skolen sliter idag med masse elever som mangler respekt for sine lærere, og ja, jeg ser et mønster.

Jeg har lærere i min omgangskrets som uttrykker dette.

Men jeg skjønner. Ingen vold, og heller snu de andre kinnet til, og jeg respekterer de som velger den løsningen også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Igjen dette er tull og henger ikke på greip med det som egentlig er konsekvenslæring. Du kan få barn til å slutte å slå med å hugge hendene av det, men tror du at barnet lærer konsekvenser?

''Igjen dette er tull og henger ikke på greip med det som egentlig er konsekvenslæring. Du kan få barn til å slutte å slå med å hugge hendene av det, men tror du at barnet lærer konsekvenser?''

Det der gidder jeg ikke diskutere, det er ikke snakk om å hugge av noen kroppsdeler her. Igjen - har du selv noen forslag, annet enn å rakke ned på andres?

Gjest segunda
Skrevet

''Beklager, men for noe tull at en tiåring skal slå en toåring med en voksen tilstede.''

Hvorfor er det noe tull hvis det virker? Har du selv noe forslag til hvordan ts kan få slutt på dette, annet enn å kalle andres forslag for upassende etter gårsdagens hendelser?

Jeg kunne kommet med forslag, men jeg rett og slett gidder ikke nå. Vi snakker om lovbrudd og det er grunn til det. Det har ikke noe med pusekatter å gjøre.

Skrevet

Hei og hallo. Det er ulovlig.

Ja, det er ulovlig, og det er fordi ikke alle er oppegående nok til å klare å styre dette på en fornuftig måte, og ville dermed dengt opp egne barn om det var lovlig.

Skrevet

Jeg kunne kommet med forslag, men jeg rett og slett gidder ikke nå. Vi snakker om lovbrudd og det er grunn til det. Det har ikke noe med pusekatter å gjøre.

Ok, men du gidder å rakke ned på andres forslag uten å gidde å komme med ett eneste selv. Det er notert.

Skrevet

Du kan enten fortsette som du har gjort med en konsekvent skarp reaksjon hver gang det skjer, eller heller satse på en jordskjelvsopplevelse.

Med jordskjelvsopplevelse mener jeg en reaksjon som er så streng og skarp at det setter en skikkelig støkk i barnet og uten at barnet trøstes umiddelbart, men får nok tid til å tenke gjennom om slåingen var verdt det.

Man kan bli veldig sint, ha veldig streng stemme, løfte barnet bestemt opp - være sint og plassere barnet på rommet etc. Noe som viser barnet at oppførselen er komplett uakseptabel og vil slå tilbake på barnet selv.

Dette er ikke en metode til hverdagsbruk, men kan av og til være riktig for å sette absolutte grenser.

Et annet alternativ er å gi storebror lov til å bli sint og ta igjen innenfor visse grenser. Når toåringen hyler opp for dette kan man si at det er slik det blir når han slår og holde tilbake på trøsten.

På kort sikt er jordskjelvsopplevelser tøffe for barnet. Men de kan spare mndr og noen ganger år med gjentagende mas, kjefting og tjafs og slik sett over tid være mer barmhjertig.

Smeller man av for ofte, vil det selvsagt virke mot sin hensikt.

mvh

Gjest segunda
Skrevet

Ok, men du gidder å rakke ned på andres forslag uten å gidde å komme med ett eneste selv. Det er notert.

Ja jeg gidder og gjerne noter det. DET er i hvert fall galskap.

Gjest segunda
Skrevet

Ja, det er ulovlig, og det er fordi ikke alle er oppegående nok til å klare å styre dette på en fornuftig måte, og ville dermed dengt opp egne barn om det var lovlig.

HALLO

Gjest Jacoba
Skrevet

Du mener du kan omgå loven fordi du er for smart for den?

Skrevet

Ja jeg gidder og gjerne noter det. DET er i hvert fall galskap.

Det er en talemåte....

Gjest segunda
Skrevet

''Igjen dette er tull og henger ikke på greip med det som egentlig er konsekvenslæring. Du kan få barn til å slutte å slå med å hugge hendene av det, men tror du at barnet lærer konsekvenser?''

Det der gidder jeg ikke diskutere, det er ikke snakk om å hugge av noen kroppsdeler her. Igjen - har du selv noen forslag, annet enn å rakke ned på andres?

Den såkalte nedrakkingen er å reagere på at foreldre skal begå lovbrudd. Noter deg det: Segunda rakket ned på noen på dol som oppfordret til lovbrudd.

Gjest segunda
Skrevet

Det er en talemåte....

Like sprøtt for det.

Skrevet

Den såkalte nedrakkingen er å reagere på at foreldre skal begå lovbrudd. Noter deg det: Segunda rakket ned på noen på dol som oppfordret til lovbrudd.

Du burde passe på hva du skriver selv. Du skrev nettopp et innlegg selv hvor du stilte spørsmål om du var normal.

Gjest segunda
Skrevet

;-) Kjempebra svar.

Skrevet

''Du mener du kan omgå loven fordi du er for smart for den?''

Jeg har ikke sagt noe om min egen smarthet ei heller om jeg har omgått eller vil omgå loven.

Gjest segunda
Skrevet

Du burde passe på hva du skriver selv. Du skrev nettopp et innlegg selv hvor du stilte spørsmål om du var normal.

Pass nå dine egne saker, og ikke begynn å blande mine følelsesmessige reaksjoner inn her. Du aner ingenting om min tilknytning til terroren og burde kunne vise forståelse.

Skrevet

Like sprøtt for det.

Deg om det. Hvis du har det så ugreit etter gårsdagen, så kan du jo logge av litt, og ikke la din vrede gå utover andre som prøver å lage litt andre tråder enn å pense alt inn på gårsdagens hendelser.

Skrevet

Pass nå dine egne saker, og ikke begynn å blande mine følelsesmessige reaksjoner inn her. Du aner ingenting om min tilknytning til terroren og burde kunne vise forståelse.

''Pass nå dine egne saker, og ikke begynn å blande mine følelsesmessige reaksjoner inn her. Du aner ingenting om min tilknytning til terroren og burde kunne vise forståelse.''

Det var du som nevnte det selv, refererte til dine følelsesmessige reaksjoner og lurte på om du var normal. Da må andre kunne sitere dem. Du kan ikke diktere hva andre skal foreslå i tråder som ikke en gang omhandler terror, det blir litt drøyt. Du får vise litt forståelse selv.

Skrevet

Like sprøtt for det.

Det som er sprøtt er at du mener man OPPFORDRER TIL VOLD ved at en 10-åring under kontrollerte former kan få knipse raskt tilbake på en 2-åring for å få slutt på slagene.

Hva med 10-åringen, skal han bare fortsette å bli utsatt for 2-åringens slag?

Det blir for lettvint å stupe inn i en slik tråd og anklage de som kommer med forslag de selv har hatt gode erfaringer med, uten å gidde og komme med ett eneste et selv!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...