Gå til innhold

Gjorde politet en bra jobb?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

5

• Mrs D

5

• PieLill

4

• Mary Poppins

4

Mest aktive i denne tråden

brilleslangen

Hvem av oss har kunnskaper nok til å ha noen kvalifisert mening om dette?

Ukvalifisert synsing har vi ikke bruk for nå!

enig. siden jeg ikke er kvalifisert til å si noe om hvor fort beredskapstroppene kunne vært på plass velger jeg å tro på politiet når de sier at ting ble gjordt så raskt som mulig.

Gjest ambrose

Jeg må innrømme at jeg var fortvilet over at det tok lang tid mens det sto på.. Det føltes iallefall lenge. For min del.

Men det betyr ikke at jeg synes de gjorde en dårlig jobb. Jeg er tvert om imponert over innsatsen til både politiet og alt hjelpemannskap forøvrig.

Annonse

Mary Poppins

Jeg er heller ikke kvalifisert men sier noe likevel.

Jeg synes det er merkelig at de ikke fikk opp et helikopter med skarpskyttere over Utøya. Vil tro at dette står beredt til enhver tid, og jeg har lest at det kun skal ta 10min før et helikopter med skarpskytter er i luften, så dette stiller jeg spørsmålstegn ved. VG klarte jo til og med å få opp et helikopter for å ta bilder.

I hele 60 minutter fikk Ander Behring Breivik holde på og drepe mennesker, før politiet fikk pågripet han. Et helikopter med skarpskyttere ville nok kunne avsluttet det hele mye raskere.

Gjest Gal mann!

Jeg synes det er merkelig at de ikke fikk opp et helikopter med skarpskyttere over Utøya. Vil tro at dette står beredt til enhver tid, og jeg har lest at det kun skal ta 10min før et helikopter med skarpskytter er i luften, så dette stiller jeg spørsmålstegn ved. VG klarte jo til og med å få opp et helikopter for å ta bilder.

I hele 60 minutter fikk Ander Behring Breivik holde på og drepe mennesker, før politiet fikk pågripet han. Et helikopter med skarpskyttere ville nok kunne avsluttet det hele mye raskere.

En del av planen hans var å forvirre politiet.

Starte en kjempestor eksplosjon i Oslo,

da ville de sende hele politistyrken sin dit,

imens ville han komme seg til den øya og gjøre det han egentlig hadde planlagt der.

Iført en politiuniform ville det virke naturlig etter bombeeksplosjonen og han ville dermed kjøpe seg mer tid. Har lest litt av de planene han la ut i den "boken"...

Skikkelig syk type!

Gjest onkel ponkel

Har tenkt det samme.

''Jeg synes det er merkelig at de ikke fikk opp et helikopter med skarpskyttere over Utøya. ''

Det var for dårlig sikt til at helikopteret kunne lande, eller se noe særlig, etter det jeg vet.

Med vennlig hilsen

Mary Poppins

''Jeg synes det er merkelig at de ikke fikk opp et helikopter med skarpskyttere over Utøya. ''

Det var for dårlig sikt til at helikopteret kunne lande, eller se noe særlig, etter det jeg vet.

Med vennlig hilsen

Hmm utifra VG's bilder ser det jo ikke sånn ut. Og skarpskyttere kan jo skyte (eller true med å skyte) fra helikopteret.

Men jeg vet selvfølgelig for lite til å si noe om dette var dårlig planlegging fra politiets side eller ikke, men det er noe jeg stille spørsmålstegn ved.

Ut fra den informasjonen de til enhver tid hadde, JA. De gjorde alt de kunne på beste vis.

Politiet er ikke synske med superkrefter.

Merkelig at de ikke kunne få tak i en båt. Mens politiet stod der tafatte reddet campingturister mange liv. Med fare for sine egne liv og med kuler susende rundt båtene kjørte de rundt og plukket opp ungdommer som hadde lagt på svøm.

Annonse

Gjest Jacoba

Merkelig at de ikke kunne få tak i en båt. Mens politiet stod der tafatte reddet campingturister mange liv. Med fare for sine egne liv og med kuler susende rundt båtene kjørte de rundt og plukket opp ungdommer som hadde lagt på svøm.

''Mens politiet stod der tafatte''

Hva baserer du dette på?

Spekulasjoner er bare upassende!!

Gjest Jacoba

''Med fare for sine egne liv og med kuler susende rundt båtene kjørte de rundt og plukket opp ungdommer som hadde lagt på svøm.''

Dette har med risikovurdering å gjøre, Politiet har sine egne rutiner å følge, og det innebører å vurdere risiko ift dumskap. Jeg sier ikke at turistene var dumme, men det var en klar risiko å legge ut i båt, og man skal ikke sette denne heltedåden opp mot dem som ikke deltok. Vi har selv båt i området, men hadde aldri i verden deltatt selv midt oppi en terroraksjon.

Persille1365381127

''Med fare for sine egne liv og med kuler susende rundt båtene kjørte de rundt og plukket opp ungdommer som hadde lagt på svøm.''

Dette har med risikovurdering å gjøre, Politiet har sine egne rutiner å følge, og det innebører å vurdere risiko ift dumskap. Jeg sier ikke at turistene var dumme, men det var en klar risiko å legge ut i båt, og man skal ikke sette denne heltedåden opp mot dem som ikke deltok. Vi har selv båt i området, men hadde aldri i verden deltatt selv midt oppi en terroraksjon.

''Vi har selv båt i området, men hadde aldri i verden deltatt selv midt oppi en terroraksjon.''

Virkelig? Jeg tror ikke den tanken hadde slått meg. Jeg tror jeg hadde gjort det jeg kunne for å bidra, i likhet med de fleste andre som var der. Heldigvis, det reddet mange liv...

Men er du det?

Jeg hadde antagelig funnet en båt og satt i gang uten å tenke på at det ville vært farlig. Tror det hadde gått på automatgir-

Gjest Jacoba

''Vi har selv båt i området, men hadde aldri i verden deltatt selv midt oppi en terroraksjon.''

Virkelig? Jeg tror ikke den tanken hadde slått meg. Jeg tror jeg hadde gjort det jeg kunne for å bidra, i likhet med de fleste andre som var der. Heldigvis, det reddet mange liv...

Vi har snakket mye om dette, siden et nært familiemedlem faktisk kunne dratt ut. Det jeg kan konkludere med er at etterpåklokskapen ikke er særlig nyttig. Der og da visste man ingenting, og det å dra ut i båt med et minimum av mulighet for å motta løpende saklig informasjon, er svært risikofylt.

Fint om dette blir godtatt, mitt poeng er bare at man er ikke "tafatt" bare fordi man ikke ønsker å ta en slik risiko i høyst usikker situasjon.

Med vennlig hilsen

Hvordan kunne journalistene ta bilder av ham mens han sto der og skøt hvis det var for dårlig sikt?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...