Gå til innhold

Gjorde politet en bra jobb?

Anbefalte innlegg

Gjest Nils Håvard Dahl, hobbyfotograf

Innkluderer det å gjøre bildet så skarpt som mulig, øke kontrast, forstørre etc?

Å endre bilder blir selvsagt en begravelse av all troverdighet.

mvh

''Innkluderer det å gjøre bildet så skarpt som mulig, øke kontrast, forstørre etc?''

Nei, det gjør det ikke. Jomfruelige bilder brukes neste ikke mer. Sgs alle er finpusset i Lightroom eller tilsvarende

Fortsetter under...

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

5

• Mrs D

5

• PieLill

4

• Mary Poppins

4

Mest aktive i denne tråden

Det er IKKE politiets feil at det tok tid. Det er terroristen som har ansvaret for det. Terroristen planla nøye å få all fokus på det som skjedde i Oslo, og Oslo-politiet ba jo om styrker utenfra for å klare dette. Terroristen gjorde det jo bevisst i denne rekkefølgen. Dermed tok det tid før man skjønt alvoret og sammenhengen av det som skjedde på Utøya. Dette må man ikke klandre politiet for.

Jeg er sikker på at politiet gjorde sitt aller beste.

Det er IKKE politiets feil at det tok tid. Det er terroristen som har ansvaret for det. Terroristen planla nøye å få all fokus på det som skjedde i Oslo, og Oslo-politiet ba jo om styrker utenfra for å klare dette. Terroristen gjorde det jo bevisst i denne rekkefølgen. Dermed tok det tid før man skjønt alvoret og sammenhengen av det som skjedde på Utøya. Dette må man ikke klandre politiet for.

Jeg er sikker på at politiet gjorde sitt aller beste.

Helt enig.

Jeg må innrømme at jeg var fortvilet over at det tok lang tid mens det sto på.. Det føltes iallefall lenge. For min del.

Men det betyr ikke at jeg synes de gjorde en dårlig jobb. Jeg er tvert om imponert over innsatsen til både politiet og alt hjelpemannskap forøvrig.

Var du der?

Annonse

Persille1365381127

Jeg tenker ikke jeg, skjønner du, bare kaster meg ut i ting.

Og nettopp fordi det er flere som deg (og meg), så ble mange av ungdommene reddet.

Dvs, jeg tror vel at de tenkte. De tenkte det samme som jeg ville tenkt; vi må gjøre noe.

Og nettopp fordi det er flere som deg (og meg), så ble mange av ungdommene reddet.

Dvs, jeg tror vel at de tenkte. De tenkte det samme som jeg ville tenkt; vi må gjøre noe.

Jeg blir veldig kald når ting skjer og veldig målbevisst og så knekker jeg etterpå, men det er greit for da er det som regel over. Men folk er jo så forskjellige.

Gjest Jacoba

Etterpåklokskapen er som sagt alldeles unyttig i denne sammenhengen. Når det gikk bra med alle som kastet seg ut i redningsaksjonen er det lett, nå i ettertid¨, å tenke at "det ville jeg også gjort".

En av båtførerne plukket opp svømmende ungdommer, for så å kjøre til Utøya og se etter flere inne ved land. Fullstendig dumdristig etter mitt syn, selv om man så klart ikke kan betegne båtføreren som annet enn en helt.

Persille1365381127

Etterpåklokskapen er som sagt alldeles unyttig i denne sammenhengen. Når det gikk bra med alle som kastet seg ut i redningsaksjonen er det lett, nå i ettertid¨, å tenke at "det ville jeg også gjort".

En av båtførerne plukket opp svømmende ungdommer, for så å kjøre til Utøya og se etter flere inne ved land. Fullstendig dumdristig etter mitt syn, selv om man så klart ikke kan betegne båtføreren som annet enn en helt.

Det er ikke ment som etterpåklokskap.

Jeg har vært utsatt for noen situasjoner hvor jeg i ettertid har skjønt at det jeg gjorde ikke var noen god plan. Eller at det som skjedde var uforsvarlig. Men der og da tenkte jeg ikke det, der og da tenkte jeg at jeg måtte gjøre noe, NOEN måtte gjøre noe.

Og som Dorthe skriver, i krise handler jeg kaldt - og etterpå kommer reaksjonen. Eller, det har vært sånn til nå - det er vanskelig å si hva som vil skje OM det skjer noe.

I et tidligere svar til meg ba du om respekt for det valget du tok, og det får du. Det var jo det fornuftige.

Men da blir det også feil å si "i etterpåklokskapens lys", for selv om ingen av oss har vært utsatt for akkurat dette, så er det daglig folk som risikerer livene sine for andre mennesker. Enten fordi de er trent til det, eller fordi de handler på instinkt, magefølelse eller i sinne og/eller frykt. Og akkurat i denne situasjonen, så overlevde svært mange fordi noen enkeltmennesker handlet på instinkt. Uavhengig av hva vi måtte mene om det i ettertid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...