Gå til innhold

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10080655

Jeg tror en stor del av sjokket og reaksjonene i folket kommer fordi dette ble gjort av en av våre egne. Selvfølgelig hadde det vært sjokkerende dersom det var en kompis av Krekar som sto bak, men det hadde liksom vært litt mere forventet.

At det var en hvit, norsk, vestkantdott som står bak, det er toppen på kransekaka. Og litt til. Vi blir så forvirret at selv rasistene tenner lys og holder hverandre i hendene.

Personlig er jeg, og misforstå meg rett, glad det ikke var en Mohammed som utførte udåden.

Fortsetter under...

''Personlig er jeg, og misforstå meg rett, glad det ikke var en Mohammed som utførte udåden.''

Jeg er faktisk helt enig, jeg tenker på det fremmedhatet som hadde oppstått hvis det hadde vært et muslimsk terrorbande. Nå er mannen tatt, en gærn vestkantfyr, jeg er ikke sikker på om jeg hadde klart å være hyggelig med muslimer de neste dagene hvis det hadde vært et muslimsk terrorangrep.

''Personlig er jeg, og misforstå meg rett, glad det ikke var en Mohammed som utførte udåden''

Det tenkte jeg også, men så tenker jeg at vi kan forvente oss mer. Al Qaida har lovet oss mer.

Men han som gjorde dette er jo Al Quaidas rake motsetning.. Det var vel bare i starten, før man visste hvem det var at Al Quaida kom med slike trusler?

Det er vel heller ikke sånn at terroristene har som mål og utfører terrorhandlingene, men terrorhandlingene er et middel mot annet mål..

''Jeg tror en stor del av sjokket og reaksjonene i folket kommer fordi dette ble gjort av en av våre egne. Selvfølgelig hadde det vært sjokkerende dersom det var en kompis av Krekar som sto bak, men det hadde liksom vært litt mere forventet.

At det var en hvit, norsk, vestkantdott som står bak, det er toppen på kransekaka. Og litt til. Vi blir så forvirret at selv rasistene tenner lys og holder hverandre i hendene.''

Et bombeangrep på politiske mål er sjokkerende, men på sett og vis 'forståelig', mest om det kom fra erklærte fiender av landet, men også om det kom fra våre egne.

Men at en enkeltperson tidlig i 30-årene kan spasere rolig rundt og plaffe ned barn og ungdommer helt ned i 12-årsalderen til han går tom for amo, paraliserer med fatteevne. Det er noe jeg fram til fredag ikke har vært i stand til å forestille meg, enten det kom fra 'våre egne' eller våre erklærte fiender.

''Personlig er jeg, og misforstå meg rett, glad det ikke var en Mohammed som utførte udåden.''

Fra et trusselsynspunkt virker én gal manns verk mindre farlig over tid enn vold og terror fra en organisert gruppe. Vet ikke om de som er proffe på å vurdere dette er enige med meg.

mvh

Men han som gjorde dette er jo Al Quaidas rake motsetning.. Det var vel bare i starten, før man visste hvem det var at Al Quaida kom med slike trusler?

Det er vel heller ikke sånn at terroristene har som mål og utfører terrorhandlingene, men terrorhandlingene er et middel mot annet mål..

''Men han som gjorde dette er jo Al Quaidas rake motsetning.. Det var vel bare i starten, før man visste hvem det var at Al Quaida kom med slike trusler?''

I ytre ideologi ja. I syn på bruk av vold og manglende respekt for menneskeliv er de like. Jeg vet ikke om Al Quaida har gjennomført aksjoner som ensidig har gått ut på å slakten ned barn og ungdom.

''Det er vel heller ikke sånn at terroristene har som mål og utfører terrorhandlingene, men terrorhandlingene er et middel mot annet mål..''

Iblant er disse grensene flytende.

mvh

Annonse

''Jeg tror en stor del av sjokket og reaksjonene i folket kommer fordi dette ble gjort av en av våre egne. Selvfølgelig hadde det vært sjokkerende dersom det var en kompis av Krekar som sto bak, men det hadde liksom vært litt mere forventet.

At det var en hvit, norsk, vestkantdott som står bak, det er toppen på kransekaka. Og litt til. Vi blir så forvirret at selv rasistene tenner lys og holder hverandre i hendene.''

Et bombeangrep på politiske mål er sjokkerende, men på sett og vis 'forståelig', mest om det kom fra erklærte fiender av landet, men også om det kom fra våre egne.

Men at en enkeltperson tidlig i 30-årene kan spasere rolig rundt og plaffe ned barn og ungdommer helt ned i 12-årsalderen til han går tom for amo, paraliserer med fatteevne. Det er noe jeg fram til fredag ikke har vært i stand til å forestille meg, enten det kom fra 'våre egne' eller våre erklærte fiender.

Fra et trusselsynspunkt virker én gal manns verk mindre farlig over tid enn vold og terror fra en organisert gruppe. Vet ikke om de som er proffe på å vurdere dette er enige med meg.

mvh

"Fra et trusselsynspunkt virker én gal manns verk mindre farlig over tid enn vold og terror fra en organisert gruppe. Vet ikke om de som er proffe på å vurdere dette er enige med meg."

Ikke nødvendigvis mindre farlig( i det hele tatt), men alt det sterke hatet og raseriet som hadde florert og blitt rettet mot en uskyldig gruppe mennesker ville vært en tragedie i seg selv. Nå blir dette rette mot den skyldige, ikke mot en gruppe mennesker eller en religion.

(bare sånn apropo)

"Fra et trusselsynspunkt virker én gal manns verk mindre farlig over tid enn vold og terror fra en organisert gruppe. Vet ikke om de som er proffe på å vurdere dette er enige med meg."

Ikke nødvendigvis mindre farlig( i det hele tatt), men alt det sterke hatet og raseriet som hadde florert og blitt rettet mot en uskyldig gruppe mennesker ville vært en tragedie i seg selv. Nå blir dette rette mot den skyldige, ikke mot en gruppe mennesker eller en religion.

(bare sånn apropo)

Kom det fra et nettverk kunne man regne med at det var mer terror der det kom fra. Står han alene er akkurat denne kilden til trussel eliminert.

En grell 'påminnelse' om hva en avsindig person kan gjøre.

mvh

Kom det fra et nettverk kunne man regne med at det var mer terror der det kom fra. Står han alene er akkurat denne kilden til trussel eliminert.

En grell 'påminnelse' om hva en avsindig person kan gjøre.

mvh

''Kom det fra et nettverk kunne man regne med at det var mer terror der det kom fra. Står han alene er akkurat denne kilden til trussel eliminert.''

Les gjerne her:

''Historien viser at det alltid er mer enn én gjerningsmann. Det sier Stephen Jones, advokaten til Oklahoma City-bomberen Timothy McVeigh.''

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7725193

Med vennlig hilsen

ShitDiddelyDo

''Kom det fra et nettverk kunne man regne med at det var mer terror der det kom fra. Står han alene er akkurat denne kilden til trussel eliminert.''

Les gjerne her:

''Historien viser at det alltid er mer enn én gjerningsmann. Det sier Stephen Jones, advokaten til Oklahoma City-bomberen Timothy McVeigh.''

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7725193

Med vennlig hilsen

Denne er for deg.

http://politiken.dk/debat/ledere/ECE1344840/hvor-kommer-det-ekstreme-hoejres-had-fra/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...