Gå til innhold

Håper ikke de er ødelagte for resten av livet

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

5

• Katt-ja

5

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

• Bella Dotte

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest håper empatien vil blomstre

Ja, vi kan bare håpe og gi dem støtte og forståelse.

Og siden det mulig å ha to tanker i hodet samtidig: Mange av flyktningene som kommer til Norge har tilsvarende traumatiske hendelser bak seg. Disse fortjener å bli møtt med like mye håp, omtanke, støtte og forståelse.

Gjest winda

Og siden det mulig å ha to tanker i hodet samtidig: Mange av flyktningene som kommer til Norge har tilsvarende traumatiske hendelser bak seg. Disse fortjener å bli møtt med like mye håp, omtanke, støtte og forståelse.

Den tanken har jeg også gjort meg. I tillegg blir de plassert på asylmottak i den tilstanden...vente, vente på at de kanskje blir sendt tilbake til samme elendigheten igjen. Jeg synes dette er helt forferdelig.

Gjest ambrose

Det har jeg også tenkt på mange ganger

''Og siden det mulig å ha to tanker i hodet samtidig: Mange av flyktningene som kommer til Norge har tilsvarende traumatiske hendelser bak seg. Disse fortjener å bli møtt med like mye håp, omtanke, støtte og forståelse.''

Det har du sannelig rett i!

Det er ikke mange som opplever den slags, å bli jaktet på i så lang tid i vår del av verden, den vestlige, trygge - men det er jo klart at hvis man løfter blikket litt, er det dessverre noe som skjer stadig vekk. Fort å glemme i vår normal sett trygge boble.

Annonse

Gjest Elextra

Ikke dem jeg fokuserer på akkurat i dag, men du har sannelig rett!

Jeg er enig med deg.

Mange av flyktningene har jo også opplevd dette over tid, og ikke "bare én dag i helvete". Jeg tror, på generell basis, at men blir mer traumatisert hvis det er noe som fortsetter over tid (og man ikke har noen trygge omgivelser etterpå), enn hvis det er noe som skjer én dag.

Jeg tror de aller fleste av de som overlevde i både Oslo og Utøya vil komme seg. For noen vil det gå relativt raskt - for andre vil det ta år.

Det eneste vi kan gjøre er å støtte dem som best vi kan, og å vise dem at vi er på deres side.

Med vennlig hilsen

Gjest Elextra

Det er nok veldig forskjellig hvordan de takler det. Antakelig vil noen få traumer og andre problemer.

Jeg kjenner til en som var der, hun var blant de eldre ungdommene og kom hjem til foreldre allerede natt til i går. Hun lå i skjul og så nye venner bli skutt. Tror akkurat hun vil takle det bra, håper og tror hun vil snakke med folk om det.

Det hele er bare så ufattelig.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg er enig med deg.

Mange av flyktningene har jo også opplevd dette over tid, og ikke "bare én dag i helvete". Jeg tror, på generell basis, at men blir mer traumatisert hvis det er noe som fortsetter over tid (og man ikke har noen trygge omgivelser etterpå), enn hvis det er noe som skjer én dag.

Jeg tror de aller fleste av de som overlevde i både Oslo og Utøya vil komme seg. For noen vil det gå relativt raskt - for andre vil det ta år.

Det eneste vi kan gjøre er å støtte dem som best vi kan, og å vise dem at vi er på deres side.

Med vennlig hilsen

Det hadde vært greit om du en eneste dag kunne la være å terpe på dine fanesaker. Ikke at du har feil, men timing er ofte et poeng.

Er du tunglært?

Gjest lurer på det meste, også dette.

Det er noen uskyldige ofre i Oslo også som er helt glemt. De døde og skadede der har også pårørende. Alle er visstnok ikke funnet i ruinene ennå og familier klamrer seg nok til håp der også. Synd at disse glemmes!

Det hadde vært greit om du en eneste dag kunne la være å terpe på dine fanesaker. Ikke at du har feil, men timing er ofte et poeng.

Er du tunglært?

Nei, jeg er kjent for å lære raskt.

Det er interessant hvordan du henvender deg akkurat til meg, når det er mange andre som skriver (mer eller mindre det samme) i denne tråden.

Jeg er for høflig til å spørre deg om du er littegranne besatt med meg. :-)

Med vennlig hilsen på en trist dag

Det er interessant hvordan du henvender deg akkurat til meg, når det er mange andre som skriver (mer eller mindre det samme) i denne tråden.

''Det er interessant hvordan du henvender deg akkurat til meg, når det er mange andre som skriver (mer eller mindre det samme) i denne tråden.''

Ja. Det var en annen som tok opp temaet - og det var vel 4-5 i tillegg til deg som svarte. Selv om du skrev litt mer utfyllende (men ikke noe som burde tilsi en "korreks").

Annonse

Gjest Modern77

Det er noen uskyldige ofre i Oslo også som er helt glemt. De døde og skadede der har også pårørende. Alle er visstnok ikke funnet i ruinene ennå og familier klamrer seg nok til håp der også. Synd at disse glemmes!

Ja, har tenkt litt på dette. Nå fikk saken på Utøya så stor interesse at man glemmer at det faktisk var folk i eksplosjonen til Oslo som ble skadet eller omkom - og deres pårørende.

Gjest alvende

Du har min støtte.

Gjest oslobasse

''Det er interessant hvordan du henvender deg akkurat til meg, når det er mange andre som skriver (mer eller mindre det samme) i denne tråden.''

Kan det ha noe å gjøre med at du terper og kverulerer om det samme i det uendelige?

Ja. Det var en annen som tok opp temaet - og det var vel 4-5 i tillegg til deg som svarte. Selv om du skrev litt mer utfyllende (men ikke noe som burde tilsi en "korreks").

Nei, jeg forstår det heller ikke. Poenget var jo nettopp at jo lengre tid man eksponeres for terror/krig/etc., jo mer skadelig er det sannsynligvis.

Med andre ord, heldigvis er prognosene for de fleste som har opplevd traumer på fredag relativt gode, situasjonen tatt i betraktning.

Med vennlig hilsen

Gjest Elextra

Jeg har ikke på noen måte følelse av at de er glemt. Når de i nyhetene f.eks. snakker om de kritisk skadde på sykehusene, refereres det både til de fra Utøya og de i regjeringskvartalene.

Når en snakker om traumer og da særlig i forbindelse med Utøya er det selvfølgelig fordi det der er/var svært unge mennesker, de yngste var vel ned mot 12 år.

Gjest Nickløsheletida

Nå er det på tide at du hører etter Sør. Nei, du er ikke kjent for å lære raskt her på dol. Det er uverdig overfor alle ofrene at du også nå skal benytte anledningen til og fremme din sak.

Nå er det på tide at du hører etter Sør. Nei, du er ikke kjent for å lære raskt her på dol. Det er uverdig overfor alle ofrene at du også nå skal benytte anledningen til og fremme din sak.

''Det er uverdig overfor alle ofrene at du også nå skal benytte anledningen til og fremme din sak.''

Hvor?

Hva har jeg skrevet som er forskjellig fra det andre har skrevet her?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...