Gå til innhold

Håper ikke de er ødelagte for resten av livet

Anbefalte innlegg

Det hadde vært greit om du en eneste dag kunne la være å terpe på dine fanesaker. Ikke at du har feil, men timing er ofte et poeng.

Er du tunglært?

I alle dager?! Sør svarte bare på innlegget til 'hevb', bekreftende til og med. Han begrunna tankene sine, men det kan da overhodet ikke kalles å "terpe på en fanesak"!

''Er du tunglært?'' En unødvendig spydig kommentar, særlig når du underskriver som fagperson.

Fortsetter under...

• Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

5

• Katt-ja

5

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

• Bella Dotte

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletida

''Det er uverdig overfor alle ofrene at du også nå skal benytte anledningen til og fremme din sak.''

Hvor?

Hva har jeg skrevet som er forskjellig fra det andre har skrevet her?

Konsentrer deg heller om deg selv istedenfor alle andre.

Nå er det på tide at du hører etter Sør. Nei, du er ikke kjent for å lære raskt her på dol. Det er uverdig overfor alle ofrene at du også nå skal benytte anledningen til og fremme din sak.

Jeg fatter ikke hvordan innlegget til Sør kan oppleves som "uverdig overfor alle ofrene". Før øvrig en meget sterk anklage..

Gjest segunda

I alle dager?! Sør svarte bare på innlegget til 'hevb', bekreftende til og med. Han begrunna tankene sine, men det kan da overhodet ikke kalles å "terpe på en fanesak"!

''Er du tunglært?'' En unødvendig spydig kommentar, særlig når du underskriver som fagperson.

Takk for den kommentaren, Den passer veldig bra nå. Du er en riktig klok person.

Annonse

Gjest segunda

Det hadde vært greit om du en eneste dag kunne la være å terpe på dine fanesaker. Ikke at du har feil, men timing er ofte et poeng.

Er du tunglært?

Jeg har noen ganger vanskelig for å ta deg alvorlig, men ikke alltid. Nå går du alt for langt. Du skriver under ditt fulle navn som fagperson. Kan du ikke for all del være mer varsom når du skriver.

Gjest segunda

Det er nok veldig forskjellig hvordan de takler det. Antakelig vil noen få traumer og andre problemer.

Jeg kjenner til en som var der, hun var blant de eldre ungdommene og kom hjem til foreldre allerede natt til i går. Hun lå i skjul og så nye venner bli skutt. Tror akkurat hun vil takle det bra, håper og tror hun vil snakke med folk om det.

Det hele er bare så ufattelig.

Jeg kjenner mange, utrolig mange som opplevde traumatiske handlinger, og jeg har ikke fått bekreftet at noen jeg kjenner er døde. Det er pga. at jeg FLYTTET hit i voksen alder. Tror dere at vi har det bra, selv om vi ikke har mistet våre barn? Jeg er lykkelig at mine barn var ikke på Utøya, men jeg har et 'barn' som jobbet i sentrum og var på jobb fredagettermiddag.

Bella Dotte

Jeg er enig med deg.

Mange av flyktningene har jo også opplevd dette over tid, og ikke "bare én dag i helvete". Jeg tror, på generell basis, at men blir mer traumatisert hvis det er noe som fortsetter over tid (og man ikke har noen trygge omgivelser etterpå), enn hvis det er noe som skjer én dag.

Jeg tror de aller fleste av de som overlevde i både Oslo og Utøya vil komme seg. For noen vil det gå relativt raskt - for andre vil det ta år.

Det eneste vi kan gjøre er å støtte dem som best vi kan, og å vise dem at vi er på deres side.

Med vennlig hilsen

Helt enig med deg og "håper empatien vil blomstre".

Dette gjelder faktisk alle som har opplevd krig, mobbing, mishandling, seksuelle overgrep. Og mange av dem som utsettes for dette, opplever ikke å bli møtt på en sånn måte at de får roen og tryggheten tilbake etterpå. Det er for jævlig.

Gjest Elextra

Jeg kjenner mange, utrolig mange som opplevde traumatiske handlinger, og jeg har ikke fått bekreftet at noen jeg kjenner er døde. Det er pga. at jeg FLYTTET hit i voksen alder. Tror dere at vi har det bra, selv om vi ikke har mistet våre barn? Jeg er lykkelig at mine barn var ikke på Utøya, men jeg har et 'barn' som jobbet i sentrum og var på jobb fredagettermiddag.

Sammenligner du virkelig det å oppholde seg i Oslo sentrum da bomben smalt med det å befinne seg på Utøya under skytingen!?

Det kan på ingen måte sammenlignes.

Gjest lurer på det meste, også dette.

Jeg har ikke på noen måte følelse av at de er glemt. Når de i nyhetene f.eks. snakker om de kritisk skadde på sykehusene, refereres det både til de fra Utøya og de i regjeringskvartalene.

Når en snakker om traumer og da særlig i forbindelse med Utøya er det selvfølgelig fordi det der er/var svært unge mennesker, de yngste var vel ned mot 12 år.

Og de døde og skadde i Oslo var gamle? Kan ikke si å ha sett noen oversikt over alder. Mange av de skadde gikk på gaten, alder ukjent. Enig i at opplevelsen av å bli jaget av en gal massemorder er helt ekstrem, men alle ofrene og deres pårørende er ellers i samme situasjon.

Annonse

Gjest Elextra

Og de døde og skadde i Oslo var gamle? Kan ikke si å ha sett noen oversikt over alder. Mange av de skadde gikk på gaten, alder ukjent. Enig i at opplevelsen av å bli jaget av en gal massemorder er helt ekstrem, men alle ofrene og deres pårørende er ellers i samme situasjon.

Dette blir en meningsløs diskusjon.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Traumet var ekstremt og inneholder alle de skadelige faktorer.

Vi vet om utviklingen av PTSD at de personlige, psykologiske egenskaper (premorbid personlighet) hos den traumatiserte er den viktigste prognostiske faktor for hvordan det vil gå.

Ut fra de intervju de har gitt, tyder dette på at de rammede er utpregede (ekstreme?) plussvarianter. Det kan heldigvis peke mot at mage av dem vil takle dette ekstreme traumet uten alt for store sår.

Gjest Livet må gå videre

Sammenligner du virkelig det å oppholde seg i Oslo sentrum da bomben smalt med det å befinne seg på Utøya under skytingen!?

Det kan på ingen måte sammenlignes.

Jeg er enig med deg. Jeg har mange kollegaer som var der bomben smalt, men det de opplevde på Utøya, var langt verre.

Jeg har ikke på noen måte følelse av at de er glemt. Når de i nyhetene f.eks. snakker om de kritisk skadde på sykehusene, refereres det både til de fra Utøya og de i regjeringskvartalene.

Når en snakker om traumer og da særlig i forbindelse med Utøya er det selvfølgelig fordi det der er/var svært unge mennesker, de yngste var vel ned mot 12 år.

''Når en snakker om traumer og da særlig i forbindelse med Utøya er det selvfølgelig fordi det der er/var svært unge mennesker, de yngste var vel ned mot 12 år.''

Jeg har selv vært mest opptatt av ofrene fra Utøya og det oppfatter jeg at folk flest også har vært. Kanskje har noen av de som var på jobb i regjeringskvartalet blitt litt glemt. Noen av dem måtte ta seg gjennom en bygning hvor de så kollegaer ligge døde og sprengt i filler. Noen av dem ble heller ikke tilbudt noen form for oppfølgning i etterkant, men det vil sikkert endre seg når hverdagen er her igjen.

Uansett så er det meningsløst å sammenligne traumene :-(

Traumet var ekstremt og inneholder alle de skadelige faktorer.

Vi vet om utviklingen av PTSD at de personlige, psykologiske egenskaper (premorbid personlighet) hos den traumatiserte er den viktigste prognostiske faktor for hvordan det vil gå.

Ut fra de intervju de har gitt, tyder dette på at de rammede er utpregede (ekstreme?) plussvarianter. Det kan heldigvis peke mot at mage av dem vil takle dette ekstreme traumet uten alt for store sår.

''Ut fra de intervju de har gitt, tyder dette på at de rammede er utpregede (ekstreme?) plussvarianter. ''

Jeg har tenkt om de intervjuene jeg har sett at de er fortsatt i sjokk... De har nesten helt rolig fortalt om at folk rundt dem (venner) har blitt skutt og at de har blitt jaktet på - vil det ikke trolig ramme dem hardere når det første sjokket har lagt seg?

Ellers ser jeg jo gjerne at de er helt spesielle og klarer seg bemerkelsesverdig bra i frotsetningen, selvsagt...

Gjest Nickløsheletida

''Ut fra de intervju de har gitt, tyder dette på at de rammede er utpregede (ekstreme?) plussvarianter. ''

Jeg har tenkt om de intervjuene jeg har sett at de er fortsatt i sjokk... De har nesten helt rolig fortalt om at folk rundt dem (venner) har blitt skutt og at de har blitt jaktet på - vil det ikke trolig ramme dem hardere når det første sjokket har lagt seg?

Ellers ser jeg jo gjerne at de er helt spesielle og klarer seg bemerkelsesverdig bra i frotsetningen, selvsagt...

'' De har nesten helt rolig fortalt om at folk rundt dem (venner) har blitt skutt og at de har blitt jaktet på - vil det ikke trolig ramme dem hardere når det første sjokket har lagt seg?''

Jeg har tenkt at det er de mest veltalende som har blitt valgt som intervjuobjekter. Fremtidens politikere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...