Gå til innhold

Håper ikke de er ødelagte for resten av livet

Anbefalte innlegg

'' De har nesten helt rolig fortalt om at folk rundt dem (venner) har blitt skutt og at de har blitt jaktet på - vil det ikke trolig ramme dem hardere når det første sjokket har lagt seg?''

Jeg har tenkt at det er de mest veltalende som har blitt valgt som intervjuobjekter. Fremtidens politikere.

Jo, det kan vel også hende :)

Fortsetter under...

• Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

5

• Katt-ja

5

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

• Bella Dotte

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest segunda

Sammenligner du virkelig det å oppholde seg i Oslo sentrum da bomben smalt med det å befinne seg på Utøya under skytingen!?

Det kan på ingen måte sammenlignes.

Jeg kjenner mange på Utøya som var der, og jeg kjenner mange foreldre som hadde barn der. Jeg prøvde å si at jeg hadde det vondt nok. NEI jeg sammenlignet ikke. Tenk litt nå for du dømmer og svare.

Gjest Jacoba

'' De har nesten helt rolig fortalt om at folk rundt dem (venner) har blitt skutt og at de har blitt jaktet på - vil det ikke trolig ramme dem hardere når det første sjokket har lagt seg?''

Jeg har tenkt at det er de mest veltalende som har blitt valgt som intervjuobjekter. Fremtidens politikere.

Enig med deg. Det er nok svært mange som ikke har følt for å la seg intervjue, eller klart det.

Gjest segunda

De får min fulle støtte i fremtiden.

Gjest Jacoba

Det hadde vært greit om du en eneste dag kunne la være å terpe på dine fanesaker. Ikke at du har feil, men timing er ofte et poeng.

Er du tunglært?

Du fornekter deg ikke du heller, NHD. Det kommer upassende kommentarer fra deg i tide og utide også, det er sikkert.

Annonse

Jeg har vært i kontakt med mange som satt hjemme og ventet, og etterhvert fått høre fra dem fra Utøya.

'

Det er noe vanvittig ekstremt ved dol. Spekulasjonene er hinsides noen ganger. jeg skorter ord.

''Det er noe vanvittig ekstremt ved dol. Spekulasjonene er hinsides noen ganger. jeg skorter ord.''

Enig. Det har vært spekulasjoner om hvorfor politiet kom så sent til Utøya, spekulasjoner om Breiviks advokat er høyreekstrem, spekulasjoner i om AUF-lederen har vært feig og jeg vet ikke hva.

Jeg forstår ikke hvorfor det er så viktig å spekulere i sånt nå.

Gjest Jacoba

''Det er noe vanvittig ekstremt ved dol. Spekulasjonene er hinsides noen ganger. jeg skorter ord.''

Enig. Det har vært spekulasjoner om hvorfor politiet kom så sent til Utøya, spekulasjoner om Breiviks advokat er høyreekstrem, spekulasjoner i om AUF-lederen har vært feig og jeg vet ikke hva.

Jeg forstår ikke hvorfor det er så viktig å spekulere i sånt nå.

Ja, det glimrer ikke akkurat i samhold her inne. Skummelt.

Gjest Jacoba

Ja, vi kan bare håpe og gi dem støtte og forståelse.

Og siden det mulig å ha to tanker i hodet samtidig: Mange av flyktningene som kommer til Norge har tilsvarende traumatiske hendelser bak seg. Disse fortjener å bli møtt med like mye håp, omtanke, støtte og forståelse.

Det har jeg også tenkt en del på etter at dette hendte.

''Når en snakker om traumer og da særlig i forbindelse med Utøya er det selvfølgelig fordi det der er/var svært unge mennesker, de yngste var vel ned mot 12 år.''

Jeg har selv vært mest opptatt av ofrene fra Utøya og det oppfatter jeg at folk flest også har vært. Kanskje har noen av de som var på jobb i regjeringskvartalet blitt litt glemt. Noen av dem måtte ta seg gjennom en bygning hvor de så kollegaer ligge døde og sprengt i filler. Noen av dem ble heller ikke tilbudt noen form for oppfølgning i etterkant, men det vil sikkert endre seg når hverdagen er her igjen.

Uansett så er det meningsløst å sammenligne traumene :-(

Ja, vi må ikke glemme de som opplevde bombeangrepet i regjeringsbygget. Det måtte vært helt grusomt.

Gjest lurer på det meste

Traumet var ekstremt og inneholder alle de skadelige faktorer.

Vi vet om utviklingen av PTSD at de personlige, psykologiske egenskaper (premorbid personlighet) hos den traumatiserte er den viktigste prognostiske faktor for hvordan det vil gå.

Ut fra de intervju de har gitt, tyder dette på at de rammede er utpregede (ekstreme?) plussvarianter. Det kan heldigvis peke mot at mage av dem vil takle dette ekstreme traumet uten alt for store sår.

En stor usikkerhetsfaktor her er muligens hva slags opplevelser de har i bagasjen fra før? Men kan det slå ut slik at personer som har klart å takle tidligere traumatiske opplevelser også har lært seg gode mestringsstratergier til å også kunne jobbe seg igjennom noe slikt som dette?

Annonse

Hva legger du i -ødelagt-? Hvordan ser et ødelagt menneske ut? Hvordan har et ødelagt menneske det?

Jeg liker heller ikke betegnelsen "ødelagt" om mennesker. En del av dem vil sikkert slite i etterkant, men vil det gjøre det riktig å kalle dem ødelagte?

Gjest winda

Jeg liker heller ikke betegnelsen "ødelagt" om mennesker. En del av dem vil sikkert slite i etterkant, men vil det gjøre det riktig å kalle dem ødelagte?

Jeg har ihvertfall enda ikke møtt en helt ødelagt person. Noen får sikkert endel skader, men de er vel ikke dermed helt ødelagte? Liker heller ikke det ordet brukt om mennesker.

Ødelagt kan vel også bety skadet? Som i ødelegge seg, komme til skade. Ikke nødvendigvis helt knust og i stykker, mener jeg.

''Jeg liker heller ikke betegnelsen "ødelagt" om mennesker. En del av dem vil sikkert slite i etterkant, men vil det gjøre det riktig å kalle dem ødelagte?''

Enig i at ødelagt er et sterkt ord. Jeg tipper at trådstarter mente noe sånt som "preget på en måte som vil forringe deres livskvalitet"....? Altså, mareritt, angst etc. Jeg vet at min far har hatt jevnlige mareritt om krigen i 65 år - og har nok også tenkt på dette i våken tid. Det har plaget ham, og jeg vil tro at han har blitt en annen person enn han kanskje kunne vært. Er det "ødelagt"?

Bella Dotte

En stor usikkerhetsfaktor her er muligens hva slags opplevelser de har i bagasjen fra før? Men kan det slå ut slik at personer som har klart å takle tidligere traumatiske opplevelser også har lært seg gode mestringsstratergier til å også kunne jobbe seg igjennom noe slikt som dette?

Det skal noe til å bli ungdomspolitiker, og komme så langt at du får være med til Utøya. Disse har en trygg bakgrunn med gode mestringsopplevelser i bagasjen. Jeg tror det vil gå greit med de fleste.

Gjest intheocean

Hva legger du i -ødelagt-? Hvordan ser et ødelagt menneske ut? Hvordan har et ødelagt menneske det?

Dette er bare da vel bare en talemåte? Folk sier jo støtt og stadig at de er helt ødelagt når de er slitne feks. I dette tilfelle handler det vel om faren for at livet kan bli vanskeligere, fordi man har opplevd ekstremt traumatiske ting.

''Jeg liker heller ikke betegnelsen "ødelagt" om mennesker. En del av dem vil sikkert slite i etterkant, men vil det gjøre det riktig å kalle dem ødelagte?''

Enig i at ødelagt er et sterkt ord. Jeg tipper at trådstarter mente noe sånt som "preget på en måte som vil forringe deres livskvalitet"....? Altså, mareritt, angst etc. Jeg vet at min far har hatt jevnlige mareritt om krigen i 65 år - og har nok også tenkt på dette i våken tid. Det har plaget ham, og jeg vil tro at han har blitt en annen person enn han kanskje kunne vært. Er det "ødelagt"?

Jeg liker skadet bedre enn ødelagt. Jeg forbinder ødelagt med noe mer totalt enn skadet.

Jeg var nylig på besøk hos en onkel som var på sjøen under krigen. Han var bare rundt 15 år den gangen. Nå som han nærmer seg slutten av sitt liv, så er han svært urolig om nettene og tror at han igjen er tilsjøs og at de blir beskutt. Enig i at krigsopplevelsene nok har vært en stor (!) belastning for ham, men han har levd et svært godt og langt liv, heldigvis.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...