Gå til innhold

Burde Berivik henrettes?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

5

• Mrs D

5

• ShitDiddelyDo

4

• ekte nick

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Gjøkeniburet

For det første, selv om dødsstraff ble innført i dag, ville han ikke kunne dømmes for noe som allerede har skjedd.

For det andre, det vil være mot den europeiske Menneskerettskonvensjonen.

For det tredje, vi har forvaring, og snart trer nytt lovverk i kraft som øker strafferammen fra 21 til 30 år.

Med vennlig hilsen

Hei Sør.

Hvor mange år_kan_de maksimalt sette ham bak lås og slå ?

Kan de idømme 30 års forvaring, og deretter 5 år ad gangen ?

Slik at de_kan_holde ham inne for livstid ?

Hei Sør.

Hvor mange år_kan_de maksimalt sette ham bak lås og slå ?

Kan de idømme 30 års forvaring, og deretter 5 år ad gangen ?

Slik at de_kan_holde ham inne for livstid ?

Forvaring kan føre til fengsel livet ut, på grunn av at den opprinnelege dommen kan bli forlenga eit uavgrensa tal gonger.

Gjest SMIRnøff

Nei.

Kanskje jeg hadde syntes det om det var anledning i loven til henrettelse, men på en annen side vil jo både en henrettelse og det at målet helliggjør alle midler være litt av det samme som gjerningsmannen har bågått...

Det er veldig viktig å ikke blande følelser og fornuft i slike saker - jo viktigere saken er, jo viktigere er dette prinsippet.

For å sette det litt på spissen - burde han tortureres offentlig? Rettsstaten må for enhver pris bestå - dette er selve utfordringen i møtet med terror.

Gjest Elextra

30 år er fremdeles for lite for akkurat han.

Mener du virkelig det? Jeg klarer ikke følge slik tankegang som støtter dødsstraff eller amerikanske straffer på 200 år og slikt.

Sier ikke det fordi jeg ike ser alvoret i forbrytelsen, men 10-20 år i fengsel/forvaring er også skrekkelig mye, og han vil antakelig være en ganske annen mann når han slipper ut uansett.

Annonse

Gjest Jacoba

Mener du virkelig det? Jeg klarer ikke følge slik tankegang som støtter dødsstraff eller amerikanske straffer på 200 år og slikt.

Sier ikke det fordi jeg ike ser alvoret i forbrytelsen, men 10-20 år i fengsel/forvaring er også skrekkelig mye, og han vil antakelig være en ganske annen mann når han slipper ut uansett.

Han planla vel dette ganske detaljert, i ensomhet om vi skal tro på det, i over 9 år. det gikk nok noen år med tenking før han begynte planleggingen også.

Hva er så 21 år i den sammenhengen?

Etter det han har gjort mener jeg han aldri burde komme utenfor fengselsmurene igjen etter at rettsaken er over, ja.

Gjest Elextra

Går det an å gjøre om lovene med tilbakevirkende kraft? Hvis hele Stortinget er enig?

Det må finnes en måte å sørge for at denne mannen ikke slipper ut igjen.

Det går an å endre selv Grunnloven, men det tar flere år.

Man får uansettaldri gjengjeldt slike forferdelige handlinger gjennom straff overfor gjerningsmannen.

Gjest Gjøkeniburet

Jeg er enig i deg i_noe_av det du skriver Elextra.

Å sitte så mange år i forvaring, er spesielt.

Men ! kan du virkelig se for deg at dette mennesket en dag skal kunne gå fritt i samfunnet igjen, og si: jeg har betalt min gjeld til samfunnet ?

Et menneske som har brukt 9 år av sitt liv til å planlegge noe så grufullt som dette...

Gjest Høstløv

''.... og han vil antakelig være en ganske annen mann når han slipper ut uansett.''

Ja, det vil han helt sikkert, men ideologiene hans vil han sannsynligvis ha i behold, det viser fortiden. Han har greidd å holde sine politiske synspunkter skjult for alle i årevis, og derfor tror jeg ikke at et fengselsopphold vil greie å forandre ham til å bli en god og nyttig samfunnsborger med en normal tankegang.

ShitDiddelyDo

Det går an å endre selv Grunnloven, men det tar flere år.

Man får uansettaldri gjengjeldt slike forferdelige handlinger gjennom straff overfor gjerningsmannen.

Stang fortalte ham hva straffen skulle bli nå - den verste av dem alle: Mer demokrati, mer toleranse - mer av alt det Breivik bekjempet.

Det var godt sagt av Stang. :)

Annonse

Nei, ikke dødsstraff. Livstid uten mulighet for permisjon eller benåding. Å vite at han resten av livet må sitte inne syns jeg ville være passe.

Støttes!!! Trøsta nå, er at han helt sikkert ikke får noen god soning i forhold til de andre fangene!!!

Selv om jeg hører til på venstresiden, har jeg alltid ment at dødsstraff burde kunne være tillatt i enkelte helt ekstreme tilfeller. Som denne.

Ikke sånn som i USA, der jeg mener det skjer altfor ofte.

Men jeg vet at de færreste her inne er enige med meg.

Vi skal ikke gå ned på "det nivået" ved at vi også begynner å drepe.

De tilfellene du snakker om er så få at det er ikke verd å "debase" oss på grunn av jævlene.

Med vennlig hilsen

Gjest Elextra

Stang fortalte ham hva straffen skulle bli nå - den verste av dem alle: Mer demokrati, mer toleranse - mer av alt det Breivik bekjempet.

Det var godt sagt av Stang. :)

Absolutt! Jeg synes heller man skulle fokusere på dét, en får uansett ikke 'gjengjeldelse', om en så skulle henrette Breivik 92 ganger.

Det var en eller annen i Iran som ble idømt 477 års fengsel, ETTERFULGT (!) av pisking, og deportasjon, siden han var utlending!

I den rekkefølgen!

Med vennlig hilsen

Gjest Gjøkeniburet

Det var en eller annen i Iran som ble idømt 477 års fengsel, ETTERFULGT (!) av pisking, og deportasjon, siden han var utlending!

I den rekkefølgen!

Med vennlig hilsen

Martin Bryant som drepte 35 mennesker i Port Arthur i Tasmania, 28 april 1996, fikk 35 ganger livstid_pluss_1035 års fengsel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Port_Arthur_massacre_(Australia)

Et menneske de slipper å tenke på skal tilbake til samfunnet, en eller annen gang i fremtiden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...