Gå til innhold

Burde Berivik henrettes?

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo

Absolutt! Jeg synes heller man skulle fokusere på dét, en får uansett ikke 'gjengjeldelse', om en så skulle henrette Breivik 92 ganger.

Meget enig.

Men jeg vil likevel at han skal sone resten av livet, for vår trygghets skyld. Soning resten av livet ser det for øvrig ut som om han er innstilt på selv også.

Fortsetter under...

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

5

• Mrs D

5

• ShitDiddelyDo

4

• ekte nick

2

Mest aktive i denne tråden

Syns sønnen min sa det ganske godt da han var ca 10 år og hørte om en som skulle henrettes i USA: "Hvorfor det? Da sier de jo at det er ikke er lov å drepe, derfor dreper vi deg?!"

Jeg prøvde å forklare etter beste evne, men han forsto ikke logikken. Det gjør ikke jeg heller.

Mener du virkelig det? Jeg klarer ikke følge slik tankegang som støtter dødsstraff eller amerikanske straffer på 200 år og slikt.

Sier ikke det fordi jeg ike ser alvoret i forbrytelsen, men 10-20 år i fengsel/forvaring er også skrekkelig mye, og han vil antakelig være en ganske annen mann når han slipper ut uansett.

''Mener du virkelig det? Jeg klarer ikke følge slik tankegang som støtter dødsstraff eller amerikanske straffer på 200 år og slikt.''

For meg greier det seg lenge at han ikke får sjans til å komme ut igjen. Jeg vil hverken han skal få dødsstraff eller to ganger så lang straff som forventet levetid.

Livstid bør rett og slett være det, resten av livet innenfor murene. Ingen sjans til å komme utenfor. Noen sinne.

''Sier ikke det fordi jeg ike ser alvoret i forbrytelsen, men 10-20 år i fengsel/forvaring er også skrekkelig mye, og han vil antakelig være en ganske annen mann når han slipper ut uansett.''

Jeg er helt uenig i at 10-20 år er nok. Vil vi ha han ut i samfunnet i en alder av 42 eller 52 år når han etter eget utsagn har brukt ni år på å planlegge det som nå har skjedd? Jeg tror ikke det, nei!

Annonse

Gjest segunda

Mener du virkelig det? Jeg klarer ikke følge slik tankegang som støtter dødsstraff eller amerikanske straffer på 200 år og slikt.

Sier ikke det fordi jeg ike ser alvoret i forbrytelsen, men 10-20 år i fengsel/forvaring er også skrekkelig mye, og han vil antakelig være en ganske annen mann når han slipper ut uansett.

I hans tilfelle bør han få livsvarig fengsel. Om han får en dom på 100 eller 200 år spiller ingen rolle for meg. Vi kan ikke ta imot ham ut i samfunnet igjen. Så mye endrer han seg ikke og tenk på reaksjonene hvis han skal leve blant oss. Jeg vil ikke være naboen hans i fremtiden.

Går det an å gjøre om lovene med tilbakevirkende kraft? Hvis hele Stortinget er enig?

Det må finnes en måte å sørge for at denne mannen ikke slipper ut igjen.

Per i dag kan man ikke vedta straffelov m tilbakevirkende kraft, da dette forbys i Grunnloven.

Som Elextra nevner kan man endre Grunnloven, men da må det et stortingsvalg mlm forslag og vedtakelse.

Jeg tror dessuten at de fleste oppegående ikke ønsker å sette grunnleggende prinsipper til side, ref også statsministerens uttalelser om at gjerningsmannen ikke skal få endre Norge.

Per i dag kan man ikke vedta straffelov m tilbakevirkende kraft, da dette forbys i Grunnloven.

Som Elextra nevner kan man endre Grunnloven, men da må det et stortingsvalg mlm forslag og vedtakelse.

Jeg tror dessuten at de fleste oppegående ikke ønsker å sette grunnleggende prinsipper til side, ref også statsministerens uttalelser om at gjerningsmannen ikke skal få endre Norge.

Samt at det er mot Menneskerettighetene/europeiske Menneskerettighetskonvensjonen er jeg sikker på.

Med vennlig hilsen

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...