Gå til innhold

Har du sympati med Breivik?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Jeg kan jo lure litt på hva som har gjort ham slik og i hvilken grad evt. fraværende foreldre eller andre forhold kan ha påvirket ham, men generelt er svaret klart nei!

En litt lite empatisk far kanskje: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10080777

Gjest Jacoba

Tenker du på overskriften? Det blir jo utdypet at dette er slik han kan tenke i de verste stundene. Han burde nok ikke sagt det høyt, pressen elsker sånt..

Annonse

''En litt lite empatisk far kanskje''

For det første er det meiningsløst og til dels tåpelig å spekulere i om foreldre og oppvekst kan ha bidratt til terrorhandlingene slik de framstår i dag.

For det andre er det sikkert mange grunner til at faren ikke har hatt kontakt med sønnen (som ikke nødvendigvis er relevante her), og ikke minst at han uttrykker sjokk og sinne over situasjonen sønnen nå har forårsaka.

For det tredje: Hva pokker skulle faren ha sagt for å "tilfredsstille" forventningene til et verdenssamfunn i vantro og sorg, langt mindre gi et "svar"? Antakelig uttrykker faren seg spontant ærlig, og det bør vi respektere.

Gjest Elextra

For det første er det meiningsløst og til dels tåpelig å spekulere i om foreldre og oppvekst kan ha bidratt til terrorhandlingene slik de framstår i dag.

For det andre er det sikkert mange grunner til at faren ikke har hatt kontakt med sønnen (som ikke nødvendigvis er relevante her), og ikke minst at han uttrykker sjokk og sinne over situasjonen sønnen nå har forårsaka.

For det tredje: Hva pokker skulle faren ha sagt for å "tilfredsstille" forventningene til et verdenssamfunn i vantro og sorg, langt mindre gi et "svar"? Antakelig uttrykker faren seg spontant ærlig, og det bør vi respektere.

Enig.

Ja, tenkte litt i samme baner da jeg leste om ham før i dag, men det finnes mange slike, og han kan ikke gis noe skyld.

Ja, det finnes selvsagt mange som vokser opp uten far eller med en idiot av en far uten at de blir massedrapsmenn av den grunn, heldigvis.

Nei, det var kanskje tåpelig av meg å poste den linken, men det var du som spurte hva som hadde gjort ham slik. Det er selvsagt umulig å svare på, vi kan bare synse.

Lite empatisk? Jeg tror jeg ville ha reagert akkurat som han. Det får være måte på betingelsesløs kjærlighet, selv fra en forelder.

Det er jeg helt enig med deg i! Man kan jo prøve å være såpass empatisk at man prøver å sette seg inn i hvordan en far finner ut at hans sønn er tidenes verste massemorder har det i ettertid.

Gjest segunda

Jeg er helt enig med deg. Det finnes ikke en unnskyldning for det som massemorderen gjorde. Ingen. Jeg mener at han bør dømmes som tilregnelig siden han greide å planlegge slik ugjerning og gjennomføre den.

Det som forundrer meg er at faren hans går med på å snakke med journalister, men han føler kanskje en lettelse ved det og håper å bli trodd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...